تهران- ایسکانیوز: امروز نشست خبری با موضوع هفتمین جشنواره فارابی و با حضور معاون فرهنگی وزارت علوم فناوری و حسین میرزایی مدیر کل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ساختمان این وزارتخانه برگزار شد.در این نشست جزئیات جشنواره فارابی اعم از تاریخ برگزاری، بودجه جشنواره و مبلغ جوایز تشریح شد و همچنین سید ضیا هاشمی در این برنامه اعلام کرد که اثری از حسن روحانی رئیس جمهور به این جشنواره ارسال شده بود که به دلیل حضور ایشان دربین مسئولان جشنواره از بخش برگزیدگان حذف شد.

سیدضیا هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم فناوری در این نشست خبری با اشاره به نزدیک شدن به ایام الله دهه فجر گفت: هفتمین جشنواره فارابی روز شنبه 11 بهمن مصادف با ایام الله فجر و با حضور مسئولان آموزش عالی و میزبانی رئیس جمهور و پیشکسوتان علوم انسانی در سالن شهید بهشتی ریاست جمهوری برگزار می شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم ویژگی جشنواره امسال را این گونه عنوان کرد: در جشنواره امسال اندیشمندان و صاحب نظران علوم انسانی فرصتی پیدا خواهند کرد تا دیدگاه های خود را به رئیس جمهور برسانند و آنها را مطرح کنند.

وی افزود: ما اعتقاد  داریم که جشنواره باید در ترویج علم و پژوهش های علمی عمل کند و صرفا به مراسم تشریفاتی اکتفا نشود و با حداقل هزینه برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه هفتمین جشنواره فارابی با کمترین هزینه نسبت به سال قبل برگزار شده است بیان کرد: دانشگاه ها باید پیشگام تحقق اقتصاد مقاومتی باشند و در این راستا باید الگویی از هزینه ها ارائه دهند.

این جشنواره با محوریت اقتصاد مقاومتی دیدگاه های مختلفی در حوزه اقتصاد ارائه داده است که الگویی از کار موفق و هزینه های کم خواهد بود.

سید ضیا هاشمی در ادامه افزود: این جشنواره میزبان برگزیدگان علوم انسانی است و در 12 رشته و حوزه مختلف علمی است که در 12 رشته و حوزه تخصصی آثار علمی استادان و اندیشمندان را مورد ارزیابی قرار داده است.

وی 12 رشته حاضر در این جشنواره را در حوزه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی، مطالعات هنر و زیبایی شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم سیاسی، روابط بین الملل، مطالعات منطقه ای، علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری، حقوق، علوم رفتاری و تربیت بدنی، فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان، عرفان، علوم قرآنی و حدیث، فناوری اطلاعات و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) عنوان کرد.

سید ضیا هاشمی در ادامه افزود: تعداد 20 هزار و 348 اثر در این جشنواره حضور داشتند که در یک پالایش علمی اولیه 10 درصد از این آثار انتخاب شدند و در مرحله دوم 241 اثر به مرحله بعدی راه یافتند و در مرحله بعدی پس از بررسی و ارزیابی 241 اثر 129 اثر وارد مرحله سوم شدند.

از 129 اثر انتخاب شده 30 اثر به مرحله نهایی رسیده اند.

وی با اشاره به تعداد داوران این جشنواره گفت: حدود 546 نفر از اساتید کشور برای داوری این آثار در 12 گروه در جشنواره فارابی حضور دارند.

سید ضیا هاشمی با بیان اینکه برخی از آثار تا 7 بار مورد ارزیابی قرار گرفتند گفت: کیفیت برای جشنواره بسیار مهم است لذا هر اثر در چند مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتندتا به مرحله نهایی برسند و به عنوان اثر برگزیده انتخاب شوند.

وی افزود: این جشنواره می تواند گام بلندی به سمت پیشرفت علوم انسانی در مدیریت و پیشرفت و توسعه کشور باشد لذا توسعه و پیشرفت کشور نیازمند حضور اساتید و صاحب نظران علوم انسانی است.

جشنواره فارابی با مشکلات مالی روبه رو بود

معاون امور فرهنگی وزارت علوم در خصوص به تعویق افتادن هفتمین جشنواره فارابی گفت: آنچه که در برگزاری این جشنواره مهم است کیفیت و دقت آن است. این جشنواره قرار بود سال گذشته برگزار شود اما مصادف شد با تعویض مدیریت آموزش عالی و این عامل مهمی بود که جشنواره به تعویق بیافتد.

وی همچنین افزود: این جشنواره با مشکلات مالی روبرو شد و حتی برخی از جوایز برگزیدگان جشنواره سال پیش به برندگان جشنواره اهدا نشده بود.

وی افزود: در این مدت باید هماهنگی های لازم برای مدیریت وزارت علوم انجام می شد و همچنین تامین مالی پیش بینی نشده بود که بحمدالله این مشکل مرتفع شد.

وی یکی دیگر از دلایل عدم برگزاری این جشنواره را در سال گذشته برقراری ارتباط با رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: این جشنواره باید با همکاری های لازم و با حضور رئیس جمهور برگزار می شد و باید وقت رئیس جمهور را هماهنگ می کردیم.

سید ضیا هاشمی گفت: مجموعه این عوامل سبب شد تا این جشنواره به تعویق بیافتد ولی خوشبختانه امسال با کیفیت بالا و با ایجاد آمادگی لازم و حفظ اعتبار و خوش قولی برگزار خواهد شد.

وی در خصوص هزینه های برگزاری این مراسم گفت: این جشنواره کمتر از نصف هزینه های سال پیش را داشته و شاید این هزینه در مسیر به یک سوم هم برسد.

معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص جوایز اهدایی به برگزیدگان این جشنواره بیان کرد: جوایز برگزیدگان با همکاری و حمایت معاونت ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان تامین خواهد شد.

جوایز جشنواره فارابی از 5 تا 25 میلیون تومان 

وی میزان جوایز را بین 5 تا 25 میلیون عنوان کرد و افزود: مرسوم نبوده است که آثار برگزیدگان چاپ شود ولی اگر کار ارزشمندی در این جشنواره ارائه شده باشد در دستور کار قرار می گیرد و در قالب پژوهش گری و مطالعات فرهنگی منتشر خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص برگزیدگان خارجی در این جشنواره گفت: از بین 12 گروه یک گروه هم بخش خارجی در این جشنواره حضور داشتند اما در مجموع این افراد واجد شرایط قرار نگرفتند و از ادامه همکاری با جشنواره محروم ماندند.

سید ضیا هاشمی تعداد آثار خارجی رسیده به مرحله نیمه نهایی را 7 تا 8 اثر عنوان کرد و گفت: این آثار در حوزه عرفان و تمدن ایران و اسلام جشنواره ارسال شده است.

رئیس جمهور از برگزیدگان جشنواره فارابی است

معاون فرهنگی وزارت علوم در این نشست خبری اعلام کرد که رئیس جمهوری نیز یکی از برگزیدگان این جشنواره بوده است.

وی در ادامه افزود: حسن روحانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری اثری با عنوان «امنیت ملی و نظام اقتصاد ایران» با همکاری جمعی از نویسندگان به دبیر خانه ارسال کرد و به طور طبیعی در فرایند داوری قرار گرفت و جزو آثار برگزیده انتخاب شد. اما بدلیل اینکه رئیس جمهور تمایلی نداشتند که بعنوان آثار برتر مطرح شوند از جزو آثار برتر حذف شدند. این اثر در گروه علوم اقتصادی و مدیریت و حسابداری مورد بررسی قرار گرفته است اما به دلیل اینکه افرادی که در برگزاری جشنواره حضور دارند نمی توانند اثری در جشنواره داشته باشند رئیس جمهور به این نتیجه رسیدند که اثرشان از میان آثار منتخ حذف شود.
کد خبر: 203064

وب گردی

وب گردی