بسیاری از خود می پرسند ترکیه چه زمانی راضی به جنگ با داعش خواهد شد. در حالی که جنگ داخلی سوریه وارد چهارمین سال خود می شود،  آنکارا هنوز اقدامی مستقیم برای مبارزه با داعش و گروه های تروریستی همسایه انجام نداده.ترکیه آن قدر  به تغییر رژیم سیاسی سوریه علاقه مند است که گویی تهدیدات داعش را نمی بیند.
به نظر می رسد تنها یک واقعه می تواند پای ترکیه را به این جنگ خونین باز کند و آن هم حمله به مقبره شاه سلیمان ،‌پدر بزرگ عثمان اول، موسس امپراطوری عثمانی است.

این مقبره که در خاک سوریه قرار دارد، براساس قرار دادهای قدیمی که پس از تجزیه امپراطوری عثمانی تنظیم شدند، جزیی از خاک ترکیه محسوب می شود. محل این مقبره در 25 کیلومتری مرز دو کشور است و راه منتهی به آن نیز از شهر کوبانی می گذرد.

شاه سلیمان در سال 1236 میلادی و هنگامی که قصد داشت از رودخانه عبور کند، در آن غرق شد و جسد او در همان محل به خاک سپرده شد.هنگامی که پس از جنگ جهانی دوم انگلیسی ها و فرانسوی ها به خاورمیانه آمدند و اراضی متعلق به امپراطوری نابود شده عثمانی را میان خود تقسیم نمودند، این مقبره که در خاک سوریه واقع شده بود، براساس توافقات جمهوری ترکیه و فرانسه، قرار شد قسمتی از خاک ترکیه شود.

قرارداد آنکارا در سال 1921 امضا شد و توانست پایان بخش جنگ کوتاه ترک ها و فرانسوی ها باشد.فرانسوی ها موظف شدند مقبره را بخشی از خاک ترکیه بنامند و در مقابل ترکیه نیز موظف شد سوریه و لبنان را به رسمیت بشناسد.

در این توافق نوشته شده :" مقبره شاه سلیمان، پدربزرگ سلطان عثمان ، موسس امپراطوری عثمانی، از این پس تحت کنترل دولت آنکارا خواهد بود. ترکیه می تواند برای محفظت از این بنا، نیروهای خود را در آن مستقر کرده و پرچم خود را بر فراز آن به اهتزاز در آورد."

یک قرن از  عقد آن توافق می گذرد و ترکیه هنوز مالکیت این تکه زمین را در دست دارد.
امروز مقبره توسط نیرو پیاده نظام و نیرهای ویژه ترکیه محافظت می شود، با این که سوریه در آتش جنگ داخلی می سوزد، آنکارا از تعهد خود برای محافظت از این بنا عقب نشینی نکرده است.

سال گذشته بود که داعش تهدید کرد در صورت عدم عقب نشینی تانک های ترکیه از مرز با سوریه، این مقبره مورد حمله قرار خواهد گرفت.
با این که تهدیدات داعش عملی نشد، اما سیاستمداران غربی را درگیر پاسخ به یک سوال کرد.آیا ناتو موظف به دخالت در بحران سوریه در کنار ارتش ترکیه خواهد شد؟
حداقل اردوغان چنین می اندیشد. اردوغان بار ها اعلام کرده که حمله به این مقبره، حمله به خاک ترکیه و اعلان جنگ به این کشور خواهد بود، از آن جایی که ترکیه عضو ناتو محسوب می شود، حمله به ترکیه،‌ حمله به ناتو قلمداد می شود.
موسسان سازمان ناتو در سال 1949، حمله به یکی از اعضا را حمله به تمام اعضا دانستند و از ان جایی که ترکیه عضو ناتو است، تمام اعضا موظف به دفاع از این کشور هستند.

اما اردوغان نباید خیلی خوشبین باشد.
هر کشوری که تصور کند مورد حمله قرار گرفته و خواستار کمک نظامی دیگر اعضا باشد، نخست باید رای تمامی اعضای دیگر را کسب کند.
پس می توان گفت پیروی از بند پنجم قانون ناتو، مسئله ای سیاسی است که باید به تصویب تمام رهبران سیاسی کشور های عضو برسد.
بسیاری از کشور های عضو ناتو از سیاست های اردوغان همانند فشار او بر رسانه های مخالف ومحدودیت آزادی بیان در این کشور ناراضی هستند.
در حال حاضر خیلی خوش بینانه نیست، اگر تصور کنیم بیست و هشت عضو ناتو که دل خوشی از سیاست های ترکیه ندارند،‌ نیروهای خود را برای محافظت از یک بنای تاریخی که درون خاک سوریه واقع است به حرکت در آورند.

یک چیز مشخص است،‌اگر ترکیه متعهد به دفاع از مقبره شاه سلیمان است، باید تنها بر توان نظامی خود تکیه کند.

 
کد خبر: 203065

وب گردی

وب گردی