ایسکانیوز: معاون تعاون وزارت کار گفت: در حال حاضر 11 هزار تعاونی زنان به عضویت 131 هزار نفر و اشتغالزایی برای 119 هزار نفر در کشور به فعالیت مشغول هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز: سید حمید کلانتری صبح امروز در همایش (زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه ) گفت: یکی از تمهیداتی که در حوزه زنان باید مورد توجه قرار گیرد بحث ظرفیت سازی تشکیلاتی است و یکی از بهترین بخش هایی که زنان می توانند در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مشارکت کنند تعاونی ها هستند.

وی افزود: از دید جهانی در حوزه تعاون بحث جنسیت عامل محدود کننده نیست و باید ظرفیت هایی وجود داشته باشد تا زنان پا به پای مردان در فعالیت های ذکر شده نقش داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر تعاونی که 70 درصد آن را بانوان تشکیل دهند تعاونی زنان محسوب می شود تصریح کرد: 10 درصد از کل تعاونی های کشور را زنان تشکیل دادند و حدود 11 میلیون نفر عضو زن نیز در شرکت های تعاونی حضور دارند که 25 درصد از اعضا را با لحاظ دارندگان سهام عدالت تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه 11 هزار تعاونی زنان در حال حاضر در کشور فعال اند افزود: این تعداد تعاونی 131 هزار نفر عضو دارد و اشتغالزایی برای 119 هزار نفر را فراهم کرده است.

معاون تعاون وزارت کار تاکید کرد: میانگین اشتغالزایی تعاونی زنان نیز حدود 11 نفر است و زنان در مجموع 3/8 از مدیر عاملی شرکت های تعاونی را بر عهده دارند.

همچنین 11 درصد از اعضای هیئت مدیره شرکت های تعاونی ها را نیز زنان تشکیل می دهند و بالغ بر 10 درصد از بازرسان تعاونی ها از میان زنان هستند.

کلانتری در ادامه با اشاره به تنوع مشارکت زنان در بخش تعاون کشور گفت: 61 درصد تعاونی های زنان در بخش تولید و 36 درصد در بخش خدمات و حدود 3 درصد در حوزه توزیع است.

کلانتری بیشترین گرایش برای حضور زنان در تعاونی ها را فعالیت های تأمین نیاز تولیدکنندگان نظیر پوشاک و صنایع دستی عنوان کرد و افزود: زنان در تعاونی ها در بیش از 90 رشته فعالیت های اقتصادی حضور دارند و باید با خودباوری و توجه به ظرفیت های خود در حوزه تعاون تقویت شوند.

وی در ادامه به تعاونی های دانش بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 470 تعاونی دانش بنیان در کشور وجود دارد که در بیشتر آنها زنان تحصیل کرده در کنار مردان مشغول به فعالیت هستند.

معاون تعاون وزارت کار خاطر نشان کرد: زنان در خانواده خود نیز در کانون یک تعاونی هستند و باید به این نقش خود بیش از پیش توجه کرده و با کسب مهارت های زندگی و حرفه ای در راستای توسعه و تعالی خانواده گام بر دارند.
کد خبر: 203216

وب گردی

وب گردی