تهران-ایسکانیوز: سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به نزدیک شدن به ایام الله دهه فجر در تشریح برنامه دانشگاه ها در این ایام بیان کرد: ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی هر سال فعال است و کمیته دانشگاهیان در وزارت علوم مستقر است که با مشارکت نمایندگان دستگاه ها در حوزه آموزش عالی هر سال تشکیل می شود. این کمیسیون امسال هم چند جلسه داشته و برنامه هایی که برای دانشگاهیان در این ایام پیش بینی شده را تنظیم کرده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به برنامه های پیش بینی شده در وزارت علوم برای ایام دهه فجر در دانشگاه ها اظهار کرد: کمیته دانشگاهیان ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی پیش بینی شده است که با محوریت معاون فرهنگی دانشگاه در تمامی استان ها تشکیل شود و در سطح ملی نیز با محوریت معاونت فرهنگی وزرات علوم این کیمته تشکیل شده و بررسی ها صورت گرفته و پیشنهادات و برنامه های ابتکاری و جدید هم به برنامه های قبلی نیز اضافه شد.

وی با تأکید بر نقش ویژه دانشگاهیان در پیروزی انقلاب اذعان داشت: در برنامه هایی که دانشگاهیان برای دهه فجر دارند باید تمایزی با سایرین داشته باشد  چرا که دانشگاه های مرکز فکر و اندیشه و گفت و گو هستند بنابراین انتظار می رود که برنامه هایی که برای دانشگاهیان در ایام دهه فجر  در نظر گرفته می شود باید متناسب با فرهنگ دانشگاهیان باشد.

سید ضیاء هاشمی با تأکید بر لزوم برنامه های ویژه برای دانشگاهیان در ایام دهه فجر بیان کرد: بر این اساس ما به همکاران ما در دانشگاه ها پیشنهاد کردیم که از روز های اولیه دهه فجر تا روزهای آخر این ایام کرسی های آزاد اندیشی را در حوزه انقلاب اسلامی را فراهم کنند و اساتید و دانشجویان را تشویق کنند تا این کرسی ها را به منظور تقویت بنیه فکری دانشجویان و تعمیق گفتمان انقلاب در دانشگاه ها برگزار کنند . به آنها پیشنهاد دادیم تا موضوعاتی که مد نظر دانشجویان و اساتید هستند را در این کرسی ها برگزار کنند.

معاون معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موضوعات این کرسی های را شامل: ضرورت انقلاب اسلامی و تحلیل تاریخی و زمینه های فرهنگی و اجتماعی پیروزی انقلاب اسلامی، تحلیل مبانی انقلاب اسلامی، نقش دانشگاه و دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی، تحلیل دست آوردهای انقلاب و خطرات احتمالی که این دست آورد ها را تهدید می کند، اسلام ناب و اسلام آمریکایی، تحولات منطقه و بهارهای عربی که تحت تأثیر انقلاب اسلامی رخ داده است و همچنین استکبار ستیزی، آزادی طلبی و استقلال خواهی عنوان کرد.


وی با بیان اینکه برنامه‌های دهه فجر نباید منحصر به ایام این دهه شود، افزود: این برنامه‌ها باید در کل ایام بهمن و اسفند ماه ادامه داشته باشد و انجمن‌های علمی دانشجویی به ویژه انجمن‌هایی که ارتباط نظری با بحث انقلاب دارند مشارکت خود را زیاد کنند همچنین در این ایام مسابقه کتابخوانی در حوزه انقلاب به ویژه وصیت نامه امام(ره) و صحیفه نور جلد 20 و 21 صحیفه نور برگزار می‌شود.


 معاون معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دیگر برنامه های دهه فجر اظهار داشت: برگزاری شب شعر با موضوعات ادبی و حماسی و فکری، اکران فیلم‌های مرتبط با انقلاب در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، استفاده از حضور اساتید فعال در انقلاب برای نقل خاطرات، معرفی شخصیت‌های الگو و به ویژه شهدا و برنامه‌هایی از این نظیر در دستور کار است.


هاشمی به برنامه‌های متمرکز در تهران اشاره کرد و گفت: تجدید میثاق دانشجویان با امام راحل و رهبری ساعت 9 صبح روز سه شنبه 14 بهمن ماه با حضور مسئولان دانشگاه‌ها در حرم امام خمینی (ره) برگزار می‌شود، همچنین در مسیر راهپیمایی 22 بهمن در تهران پیاده راه انقلاب و دانشگاه مقابل سردر دانشگاه تهران برگزار می‌شود که در این پیاده راه نمادهای انقلاب و معرفی شهدای دانشگاهی در قالب‌های هنری عرضه می‌شود.


وی در پایان تاکید کرد که این برنامه‌ها با مشارکت خود دانشجویان و اساتید برگزار شده و مدیریت دانشگاه‌ها نقش حمایتی داشته باشند.





کد خبر: 203238

وب گردی

وب گردی