ایسکانیوز: رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: سهم اشتغال زنان طی 5 سال گذشته در مقایسه با مردان سیر نزولی داشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا سپهری در همایش (زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه ) که صبح امروز دوشنبه برگزار شد گفت: امروز بحث توسعه و حرکت به سمت جامعه مطلوب دغدغه همه کشورهاست که در جامعه به توسعه پایدار و فراگیر از آن یاد می شود و در آن مشارکت تمامی ذی نفعان و بهره مندی از مزایای آن برای همه مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه توسعه پایدار دارای ابعاد اقتصادی و زیست محیطی است تصریح کرد: زنان در این فرایند نقش اساسی ایفا می کنند و سازمان بین المللی کار نیز به فرصت های برابر میان زنان و مردان تأکید دارد و ایران نیز با پذیرش مقابله نامه های این سازمان در این زمینه موظف است تا سالانه گزارشات خود را به این سازمان ارسال کنند.

سپهری ادامه داد: تا سال 2022 یک میلیارد زن وارد اقتصاد جهانی می شوند که از آنها به میلیارد سوم یاد می شود و از این یک میلیارد 94 درصد در کشورهای در حال توسعه و 6درصد نیز در کشورهای توسعه یافته هستند.

همچنین از این تعداد برخی بدون آمادگی، برخی بدون توانمندی و برخی دیگر بدون آمادگی و توانمندی وارد عرصه های اقتصادی و اجتماعی می شوند.

رئیس موسسه کار در ادامه به ارائه آمار در زمینه وضعیت اشتغال در کشور پرداخت و گفت: طبق گزارشات مرکز آمار ایران از 76 میلیون جمعیت در سال 92، 4/50 را مردم و 4/49 را زنان تشکیل می دهند و تعداد دانشجویان نیز در سال 92، 8/51 درصد را مردان و 2/48 نیز زنان هستند.

از نظر وضعیت اشتغال نیز طی 5 سال گذشته یعنی از سال 88 تا 92 سهم شاغلان مرد روند صعودی داشته و از 5/82 به 3/85 درصد رسیده است.

اما در این میان زنان از 5/17 درصد به 7/14 کاهش داشته است.

همچنین میزان جذب اشتغال زنان طی سال های 88 تا 92 تنها در بخش های آموزش و خدمات به مرز برابری با مردان رسیده است.

سپهری در ادامه به پیامدهای کمی و کیفی اشتغال زنان پرداخت و گفت: از نظر کمی با ورود زنان به بازار کار شاهد افزایش تولید ناخالص ملی در کشورهای مختلف بوده ایم.

همچنین اگر بدنبال افزایش تولید ناخالص ملی هستیم باید به محاسبه ارزش کار خانگی زنان نیز توجه کنیم.

همچنین ورود زنان به بازارهای اقتصادی پیامدهای کیفی را نیز به دنبال داشته است که از آن جمله می توان به نقش تربیتی و مراقبتی از فرزندان اشاره کرد زیرا تجربه نشان داده زنان شاغل هزینه بیشتری را برای آموزش فرزندانشان در نظر می گیرند.

رئیس موسسه کار و تأمین اجتماعی در پایان پیشنهاد کرد تا یک روز یا یک هفته به عنوان تعادل کار و زندگی برای ارتقای سلامت جسمی و روانی و انسجام خانواده در نظر گرفته شود.
کد خبر: 203274

وب گردی

وب گردی