تهران-ایسکانیوز: معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم دهمین گردهمایی روسا و معاونان اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی (استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان) گفت: هدف از برگزاری این جلسات هم‌اندیشی با روسای واحدها، معاونان هماهنگی استان‌ها و نمایندگان تام الاختیار برای برطرف کردن مشکلات واحدها درخصوص ساماندهی نیروهای انسانی و رفع مشکلات مالی- اداری آنهاست.

ابریشمی‌نیا در ادامه به ارائه راهکارهایی برای ساماندهی وضعیت نیروی انسانی کارکنان واحدها پرداخت و افزود: جابجایی کارکنان میان واحدها یکی از مکانیزم‌هایی است که واحد‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند، البته می‌توان از مشوق‌هایی مانند پیشنهاد پست بالاتر، اعطای وام با نرخ بهره پایین و ارائه تفاوت تطبیق به کارکنان برای ایجاد انگیزه در جابجایی میان واحدها استفاده کرد.

وی با اشاره به امکان بازخریدی داوطلبانه برای کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: دومین راهکار امکان بازخریدی داوطلبانه است اما اگر این کار به صورت هدفمند انجام نشود، واحدها در آینده نزدیک با مشکل روبرو می‌شوند چرا که ممکن است برخی نیروهای متخصص از این طریق از بدنه دانشگاه جدا شوند.

معاون اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح گفته‌های خود افزود: به همین خاطر این اختیار به روسای واحدها، معاونان هماهنگی و نمایندگان تام‌الاختیار داده شده تا بر اساس نیاز واحد، با درخواست افراد برای بازخریدی کارکنان موافقت کنند.

ابریشمی‌نیا بازنشستگی پیش از موعد را نیز یکی دیگر از راهکارهای موثر برای ساماندهی نیروی انسانی واحدها دانست و گفت: با رایزنی‌های انجام شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در حال اخذ مجوز برای این موضوع هستیم.

وی در ادامه تأکید کرد: طبق بخشنامه صادره از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هیچ یک از واحدها پس از تاریخ اول مهر 92 حق استخدام و به کارگیری نیروهای جدید را ندارند.

مهندس ابریشمی‌نیا برون‌سپاری امور به نیروهای شرکتی را یکی دیگر از راهکارها دانست و افزود: واحدها توجه داشته باشند شرکت‌هایی را انتخاب کنند که از استانداردهای بالا برخوردار بوده و همچنین ناظرانی را برای بررسی عملکرد آنها انتخاب کنند.

وی با تأکید براینکه تمامی واحدها ملزم به رعایت آیین نامه اداری مالی دانشگاه هستند، خاطرنشان کرد: اگر واحدها طبق این آیین نامه فعالیت کنند، در بسیاری از موارد نیاز به ارجاع امور خود به سازمان مرکزی ندارند.

یدالله رجایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان نیز در این گردهمایی، ضمن محکوم کردن اهانت بی‌شرمانه به پیامبر بزرگ اسلام (ص)، گفت: با توجه به نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، لازم است مردم کشورمان بدانند دانشگاه آزاد اسلامی چگونه و در چه فضایی تأسیس شد.

رجایی افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس نمی شد، وضعیت آموزش عالی کشور و به تبع آن شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی کشور تا بدین حد پیشرفت نمی کرد.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت واحد زنجان پرداخت و گفت: واحد زنجان در سال 1364 با 4 رشته تأسیس شد و این دانشگاه در حال حاضر دارای بیش از 14هزار دانشجو، 348 عضو هیأت علمی، 110هزار مترمربع فضای آموزشی مسقف بوده و با حدود 40هزار فارغ‌التحصیل بزرگترین مجموعه آموزش عالی استان به شمار می‌رود.

رجایی افزود: در حال حاضر این دانشگاه دارای 50 رشته کارشناسی، 20 رشته دکترا و 90 رشته کاردانی و کارشناسی است. همچنین نسبت فضای آموزشی به ازای هر دانشجو 9 مترمربع است.

وی گفت: استان زنجان دارای 42 موسسه و دانشگاه آموزش عالی و حدود 70هزار و 205 دانشجو است که سهم دانشگاه آزاد اسلامی از این تعداد حدود 23هزار و 877 نفر(34درصد کل دانشجویان استان) است.

رسول خدابخش نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در هیأت‌های امنای استانهای زنجان، آذربایجان غربی و اردبیل نیز در این همایش با بیان اینکه دکتر میرزاده مدیری آکادمیک است، اظهار داشت: خوشبختانه فردی مسئولیت دانشگاه را عهده دار شده که به خوبی از تمامی ضوابط و مقررات دانشگاه آگاهی دارد.

وی با اشاره به انتقاد برخی افراد به کمبود اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر حدود 60 هزار نفر عضو هیأت علمی به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت با دانشگاه همکاری می‌کنند.

خدابخش افزود: در تمامی دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز نحوه همکاری اساتید به صورت وابسته است، ما نیز می‌توانیم از این الگو برای ارتقای کیفی دانشگاه‌های خود استفاده کنیم.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در ادامه تأکید کرد: روسای واحدها هرچه سریعتر نسبت به درج مشخصات اعضای هیأت علمی خود در پرتال دانشگاه اقدام کنند وگرنه مسئولیت حذف رشته برعهده روسای واحدها خواهد بود.

گفتنی است در ادامه همایش امروز، کارگروه‌های تخصصی اداری مالی استان آذربایجان غربی، استان اردبیل و استان زنجان با حضور مهندس ابریشمی‌نیا معاون اداری مالی دانشگاه و مدیران وی برگزار می‌شود.

 
کد خبر: 203287

وب گردی

وب گردی