تهران- ایسکانیوز: استاد دانشگاه الزهرا از فقر 49 درصد از خانوارهای زن سرپرست و 38 درصد از خانوارهای مرد سرپرست در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، حسین راغفر صبح امروز دوشنبه در همایش زنان در مسیر توسعه با تأکید بر برنامه ششم توسعه اظهار داشت: مشکلات موجود در کشورمربوط به زنان و مردان است اما تأکید بر زنان به دلیل انجام مطالعات و آسیب پذیر بودن آنهاست.

وی افزود: امروزه جامعه با آسیب های زیاد و نابرابری، فقر، بیکاری، گرسنگی، سرخوردگی، کودکان کار، تن فروشی کلی و جزیی، همسر آزاری، دختران فراری، مشاغل غیر رسمی، ایدز، رشد جرم و جنایت مواجه هستیم که جامعه را تهدید می کند.

راغفر ادامه داد: بر اساس آخرین آمار موجود 38 درصد از خانوارهای مردسرپرست و نزدیک به 49درصد از خانوارهای زن سرپرست دچار فقر هستند که بر اساس مطالعات یک دوره سه ساله از سال 62 تا 92 شاهدیم که همواره فقر زنان افزایش داشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: فقر دارایی مرد سرپرست در این مطالعات به شش گروه سنی تقسیم شده است و هر چه این مردان جوان تر بوده اند فقر نیز در آنها بیشتر بوده است.

همچنین در طی سال های 85 تا 90 آسیب پذیری مردان نسبت به فقر دارایی افزایش یافته است و زنان نیز نسبت به فقر دارایی، دسترسی به مسکن، حداقل زندگی نسبت به مردها آسیب پذیرتر بوده اند.

در این راستا سواد و اموزش نیز مورد توجه بوده است زیرا با آسیب پذیری رابطه مستقیم دارد.

استاد دانشگاه الزهرا با تاکید بر اینکه هر چه سواد پایین تر باشد به لحاظ بدتری به وجود می آید تصریح کرد: خانوارهایی که سرپرست بیکار دارند فقرشان در طی سال های اخیر روند صعودی داشته اما خانوارهایی که سرپرستشان شاغل بوده در این زمینه روند نزولی داشته اند.

همچنین خانوارهایی که درآمد دارند ولی کار ندارند فقرشان بیشتر شده است.

راغفر افزود: قانون اساسی رابطه دو جانبه ای و دولت متعهد است آن را برای مردم به ویژه در زمینه احقاق حقوقشان اجرا کند و این گونه نیست که یک طرف زیر آن بزند و از مردم بخواهد که از آن تبعیت کنند.

وی تاکید کرد: زنان نیز در قانون اساسی بخش بسیار مهمی را به خود اختصاص دادند اما طی سال های پس از انقلاب توجهی به اجرای تعهدات قانون اساسی نسبت به آنها صورت نگرفته و با فاصله گرفتن از آرمان های انقلاب نسبت به آنها شاهد کوتاهی هایی بوده ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشوری ثروتمند است و نیاز زیادی به درآمد نفت ندارد افزود: متأسفانه ما تنها با پیگیری مذاکرات هسته ای به دنبال کسب درآمدهای نفتی هستیم در صورتی که ایران با توجه به نیروی کار عظیم و سایر منابع کشوری ثروتمند بوده و می تواند از راههای دیگر کسب درآمد کند اما چسبندگی دولتی ها به میزهایشان یکی از دلایل ناکارآمدی در این زمینه است.

راغفر در پایان به ارائه شش پیشنهاد در این همایش پرداخت و خاطر نشان کرد: با آموزش و پرورش رایگان زنان در برنامه ششم توسعه که جزو تعهدات قانون اساسی است، افزایش مهارت آموزی زنان، اجرای طرح امنیت غذایی برای مادر و کودک، ایجاد دادگاه صالح برای زنانی که مورد همسرآزاری قرار می گیرند، گرفتن وکیل رایگان برای زنان کم درآمد و حمایت از زنانی که به دلیل بیماری، تصادف و زندانی شدن؛ همسر از نان آوری خارج می شود و همچنین توجه به مسئله آموزش و تغذیه آنها می توان در راستای ارتقای سطح زندگی زنان گام های اساسی برداشت.
کد خبر: 203435

وب گردی

وب گردی