تهران- ایسکانیوز: دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: ایجاد محدودیت در پذیرش آثار سینمایی در بخش های مختلف جشنواره سی و سوم به دلیل رشد کیفی آن بود.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، علیرضا رضاداد در ابتدای بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دبیرخانه سی و سوم فیلم فجر با اشاره به اینکه فعالیت درباره برگزاری این رویداد از پایان جشنواره سی و دوم آغاز شد افزود: اسفندماه سال 92 ، با توجه به تاکید رییس سازمان سینمایی در بازنگری در جشنواره فیلم فجر، بررسی ها برای برپایی جشنواره ای متفاوت در دوره سی و سوم آغاز شد.
وی یادآور شد: از اواسط اسفندماه ترکیبی را مشخص کردیم و این گروه عملکرد جشنواره را در ادوار قبلی بررسی و در خردادماه سال 93  الگوهایی برای برپایی جشنواره سی و سوم ارائه شد.

unnamed
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: جلسات شورای سیاستگزاری جشنواره سی و سوم با حضور جمعی که از سوی دکتر ایوبی مشخص شده بودند آغاز شد و براساس پیش نویس ها، اظهار نظرجامعه سینمایی نیز دریافت و کم و بیش در الگوی رفتاری برپایی این رویداد اعمال شد.
*تفکیک بخش بین الملل
رضا داد ادامه داد: ملاحظه اصلی جشنواره سی و سوم، تفکیک زمان برگزاری بخش بین الملل بود که در این بخش چند الگو پیش بینی شده بود تا جنبه های رقابتی حفظ شود از اینرو مقرر شد این بخش در اردیبهشت سال 94 برگزار شود.
به گفته وی، این بخش زیر سایه سینمای ایران بود و اتفاقات مورد نظر در عرصه بین الملل جشنواره فجر رخ نمی داد.
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: بنا بود بر اساس این الگو، سازمان بین الملل جدید تشکیل شود که از سال آینده پیش بینی تشکیل این سازمان شده است.
رضاداد با بیان اینکه گستردگی جشنواره مانع از برگزاری صحیح آن در ادوار مختلف می شد توضیح داد: بخش اراده ملی، اکران فیلم ها در شهرستان ها و برگزاری افتتاحیه و اختتامیه در هر استان موجب گستردگی بیش از اندازه جشنواره فجر شده بود که این مهم مانع از مدیریت صحیح می شد.
وی با تاکید بر لزوم پالایش جوایز جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: دو سه رویکرد در بخش سودای سیمرغ وجود داشت و برای کاهش جوایز باید پروسه چند ساله را طی کنیم زیرا برخی از این جوایز در رشد سینمای ایران اثرگذار بودند و در نهایت با توجه به این شرایط، جمع بندی مقررات در شهریور ماه انجام شد.
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: از شهریورماه رسما کار اجرایی جشنواره آغاز شد. دکتر ایوبی رییس سازمان سینمایی تلاش بسیاری داشتند که جشنواره سی و سوم متفاوت و استاندارد باشد و این رویداد صاحب سازمان مشخصی شود اما در نهایت این امر محقق نشد و امیدواریم در سال آتی شاهد اجرای امور جشنواره زیر لقای سازمان آن باشیم.
رضاداد با اشاره به همکاری دوستان فعال در سازمان های تابع سازمان سینمایی گفت: امسال بخش بزرگداشت ها در افتتاحیه جشنواره خواهیم بود و از محمدعلی کشاورز، حسین جعفریان و مجموعه لابراتورآر ها تقدیر می کنیم. همچنین کتاب استاد مشایخی نیز رونمایی می شود. قرار بود بزرگداشت حسین جعفریان فیلمبردار نسل اول سینما سال گذشته برگزار شود که به دلیل حضور ایشان در جشنواره با دو اثر سینمایی چ و روز رستاخیز این مهم محقق نشد.
وی اظهار کرد: فرایند دیجیتال شدن پس از تولید موجب شده لابراتورار ها از بین بروند اما این بخش همچنان خاطره انگیز است و این دوستان زحمات بسیاری کشیدند که دیده نمی شود و بخصوص در ایام جشنواره در ادوار مختلف، فشار بر لابراتورآر ها بود وچرخش فیلم ها در لابراتورآها بخشی از خاطرات فیلمسازان است.
دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: امسال آخرین فیلم نگاتیو ما تولید شد که اثر همایون اسعدیان بود و دیگر تولید بر منبای نگاتیو امکانپذیر نیست.
رضاداد توضیح داد: ترکیب هیات انتخاب های جشنواره جامع بود و تقریبا ما را از بسیاری از حواشی مصون کرد؛ البته حاشیه ها در جشنواره ها طبیعی است.
وی ادامه داد: دوستان هیات انتخاب از ابتدای آذر، فعالیت خود را آغاز کردند و در  40 روز  آثار بازبینی شد.
*بازبینی 88 فیلم
دبیر سی و سومین جشنواره فجر تاکید کرد: در مجموع در بخش سودای سیمرغ 88 فیلم بازبینی شد؛ امسال اعلام کردیم فیلم های ویدیویی را نمی پذیریم و سال گذشته فیلم های ویدیویی را به دلیل عدم
کد خبر: 203473

وب گردی

وب گردی