تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

مشکلات سازمان انتقال خون همچنان به قوت خود باقی است

پارسال همین امروز بود که علی اکبر پورفتاح رئیس سازمان انتقال خون در مورد وضعیت این سازمان گفته بود: یکی از مباحث مطرح در زمان ورودم به این سازمان، یک بدهی 210 میلیارد تومانی بود؛ در حالی که اعتبار سالانه سازمان انتقال خون به 70 میلیارد تومان می‌رسید.  او ادامه داده بود: در سیستمی که بودجه‌اش دولتی است و رشد اعتباری سالانه‌اش محدود است، مدیریت سخت است. ما 70 درصد بودجه دریافتی‌مان صرف خرید ملزومات و مواد مصرفی می‌شود در حالی که امسال با مشکلات اقتصادی سختی روبرو بودیم و علی‌رغم افزایش تورم و نوسانات قیمتی به دنبال بروز تحریم‌ها، رشد اعتباری نداشته‌ایم.

در همین راستا فاطمه نادعلی مدیر کل انتقال خون استان تهران سال گذشته در همین روز در جلسه معارفه خود گفته بود: متاسفانه اکنون صاحب گورستانی از تجهیزات خراب هستیم. او افزوده بود: بودجه‌ ناکافی و قوانین اداری موجود باعث شده بود تا نتوانیم پس از پایان طرح پزشکان، آنها را جذب کنیم. از 54 پزشک طرحی، 28 نفر خداحافظی کرده‌اند و از انتقال خون رفته‌اند. او همچنین افزوده بود: 50 درصد دستگاه‌های گران قیمت ما خراب هستند در حالی که شاید تنها یک قطعه برای تعمیر آنها نیاز باشد. متاسفانه اکنون گورستانی از تجهیزات خراب هستیم. اکنون از 13 دستگاه آفرزیس تنها سه دستگاه سالم هستند و کار می‌کنند که این تعداد در شان یک شهرستان کوچک هم نیست.

IMG10353791

حالا یکسال از ین سخنان دکتر پور فتاح و نادعلی گذشته است به نظر می رسد مشکلات این سازمان همچنان ادامه دارد در همین راستا دکتر نادعلی مدیر کل انتقال خون استان تهران در مرداد ماه امسال درباره وضعیت این سازمان گفته بود: روزانه ۶ هزار درخواست خون در استان تهران داریم اما به علت مشکلات مالی یک چهارم نیروها، انتقال خون را ترک کرده‌اند. مراکز انتقال خون حتی از نظر بهداشتی هم مشکل دارند، برخی مراکز یک روز درمیان کار می‌کنند و برخی نیز تعطیل شده‌اند. او ادامه داده بود: این سازمان در سال 53 راه‌اندازی و در سال 67 از سازمان انتقال خون موجودیت مستقل گرفت اما از سال 90 کاملاً در رکود بدهکاری و مقروض بود. پرسنل این سازمان فقط از روی انسانیت کار می کنند و چیزی نبوده که راضی‌شان کند.

به نظر می رسد مشکلات سازمان انتقال خون نیازمند تامین اعتبار و تخصیص بودجه بیشتر است در همین راستا استاندار تهران هنگام بازدید دکتر هاشمی وزیر بهداشت از سازمان انتقال خون در مهر ماه امسال  خواستار کمک بیشتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان انتقال خون استان تهران شد و دلیل آن را پشتیبانی کردن این مرکز از سلامت مردم در بحث خون عنوان کرد. استاندار تهران با اشاره به افزایش 15 درصدی اختصاص بودجه به این سازمان در سال گذشته توسط استانداری تصریح کرده بود: امیدواریم امسال نیز بتوانیم همین میزان در بودجه سازمان انتقال خون تهران افزایش بودجه داشته باشیم.

1580

در راستای افزایش بودجه این سازمان مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس ماه گذشته بود: با توجه به وضعیت پایگاه انتقال خون و مشکلاتی که در زمینه ارائه خدمت بیشتر به اهداکنندگان خون وجود دارد، تصمیم گرفتیم در بودجه سال آینده، اعتبارات بیشتری برای سازمان انتقال خون در نظر بگیریم. او افزوده بود: با توجه به درخواست بالای مردم برای اهدای خون و کمبود ظرفیت در سازمان انتقال خون، باید فکری اندیشیده شود تا بتوان، شرایط بهتر و سهل تری برای اهداکنندگان خون فراهم آورد. بذرپاش به درآمد اختصاصی سازمان انتقال خون اشاره کرد و افزود: درآمد این سازمان از محل فروش فرآورده های خونی بالغ بر 100 میلیارد تومان است که در بودجه 94 تمهیداتی اندیشیده ایم که بخش زیادی از این درآمد برای خود سازمان اختصاص یابد تا بتواند از این محل، نسبت به تجهیز زیرساخت ها و پرداخت حقوق پرسنل خودش، اقدام کند.

سازمان انتقال خون همواره یکی از حیاتی ترین مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت بوده است اهمیت این سازمان از آن جهت است که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد و هرگاه دچار مشکلی شود قطعا سلامت مردم هم در معرض خطر قرار می گیرد. لذا تامین اعتبارات و تخصیص بودجه این سازمان می تواند برای مردم و سلامت شان بسیار حیاتی باشد. دکتر هاشمی وزیر بهداشت در سال جاری دو بار از این سازمان بازدید کرد که نشان از آن دارد که برای شخص وزیر سازمان انتقال خون از اهمیت ویژه ای برخوردا است حال باید دید با توجه به این عنایات از سوی وزارت بهداشت، در بودجه سال 94 آیا تغییری در میزان بودجه دریافتی سازمان انتقال خون پیدا خواهد شد یا وضعیت گذشته همچنان ادامه دارد خواهد بود؟
کد خبر: 203780

وب گردی

وب گردی