تهران- ایسکانیوز: به مناسبت گرامیداشت هشتادمین سال تاسیس دانشکده فنی دانشگاه تهران، از مجموعه فیلم و کتاب نفیس «5000 سال مهندسی ایرانی» روز سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه 1393 در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران رونمایی می‌شود. این کتاب و فیلم همراه آن با پژوهش دکتر فرزین رضائیان و تیم همراه ایشان که پیش از این نیز تجربه‏های موفقی در ارائه مجموعه‌های پژوهشی از جمله آثار ارزشمندی چون «شکوه تخت جمشید» و «هفت‌رخ فرخ ایران» را در کارنامه خود دارند، تالیف شده‌است.

همچنین مجموعه «5000 سال مهندسی ایرانی» دربرگیرنده تصاویری چشم‏نواز و نقل‏ قول‏هایی دل‏نواز از دانشمندان و ایرانشناسان مشهور دنیا است. بازسازی هنرمندانه‏ سه ‏بعدی رایانه‏ای که در کتاب و فیلم همراه آن آورده شده‌است، نه تنها گلچینی از ساخته‏های اعجاب‏آور مهندسان ایرانی از زمان انقلاب شهرنشینی تا انقلاب صنعتی را آشکار می‏سازد که حماسه‏ای از پنج هزار سال فن و هنر و تمدن بي‏بدیل یک ملت بزرگ را یادآوری می‌کند.

لازم به ذکر است در این برنامه رونمایی که از ساعت 17 روز سه‌شنبه، هفتم بهمن ماه در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران آغاز خواهد شد، تنی چند از مسئولین عالی‌رتبه کشوری از جمله معاونان ریاست‌جمهوری، وزاری راه و شهرسازی، صنعت‌معدن و تجارت، علوم و ... به همراه مسئولان دانشگاه تهران و رایزن‌های فرهنگی سفارت‌خانه‌های مقیم تهران حضور خواهند داشت.

شایان ذکر است ایده اولیه این مجموعه در ابتدا توسط کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران مطرح شد و با حمایت مادی و معنوی کانون و مشاوره استادهای دانشکده فنی به ثمر نشست. بدیهی‌ست چنین اقدامی که برای اولین بار در ایران انجام شده‌است می‌تواند محصول فرهنگی شاخصی در زمینه معرفی پیشینه فن و مهندسی ایرانی به جهانیان باشد.

 
کد خبر: 204426

وب گردی

وب گردی