تهران- ایسکانیوز: نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. نوش آبادی در این نشست گفت:هم شخص وزیر فرهنگ و  هم فرهانده نیروی انتظامی اصرار بر امضاء  هر چه سریعتر تفاهمنامه دارند؛ از نظر محتوایی و کیفیتی تنظیم این تفاهم نامه بر عهده وزارت ارشاد و به لحاظ امنیتی و اجرایی بر عهده نیروی انتظامی است اما به زودی این تفاهم نامه امضا می شود.


به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در ابتدای این نشست نوش آبادی ضمن بزرگداشت ایام دهه فجر به امضای تفاهم نامه فرهنگی بین وزیر امور خارجه پرتغال و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این تفاهم نامه فعالیت ها و همکاری های مشترک بین ایران و کشور پرتغال را در زمینه های گردشگری، جوانان، فرهنگی، ورزشی تسهیل و گسترش خواهد داد.


تیراژ 114 میلیونی در حوزه کتاب


نوش آبادی ادامه داد: با امضای این تفاهم نامه دو کشور در زمینه های تاریخ، سینما، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، باستان شناسی، بورسیه تحصیلی، کپی رایت و مبارزه با تجارت غیر قانونی آثار هنری و اشیا باستانی همکاری های گسترده و نزدیکتری را انجام خواهند داد.


در ادامه سخنان نوش آبادی گفته شد که کتاب موثرترین عنصر در فرهنگ هر کشوری است.وی با اشاره به فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند ماهه اخیر به 55 هزار و 275 مورد عنوان کتاب چاپ شده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شاهد بودیم در این چند ماه تیراژ کتاب های چاپ شده به 114 میلیون و 493 هزار و 421 کتاب به چاپ رساندیم.


در ادامه نوش آبادی گفت: در این مدت شاهد رشد 21 درصدی انتشار کتاب با موضوع ادبیات بوده ایم. خوشبختانه در زمینه انتشار کتب دینی 18 درصد، کتب فلسفی 17 درصد، کتب کودک و نوجوان 15 درصد، علوم اجتماعی 4 درصد، علوم ریاضی و طبیعی 6 درصد رشد را شاهد بوده ایم.


در ادامه نوش آبادی خاطر نشان کرد: با نگاهی به فعالیت های چند ماهه اخیر در زمینه چاپ و نشر کتاب می توان گفت از مجموع کتب چاپ شده در این مدت کتب تعریفی 10 درصد تولید، ترجمه 19 درصد، کتب چاپ اول 20 درصد و کتب چاپ مجدد بدون میزان رشدی بودند.


نوش‌آبادی

در ادامه نوش آبادی افزود: با توجه به افزایش دستمزدها و نرخ مواد اولیه قیمت کتب منتشر شده در این مدت با 20 درصد رشد همراه بوده است.


رشد چشمگیر تئاتر شهرستان


وی در ادامه به برگزاری جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال شاهد استقبال کم نظیری از جشنواره تئاتر فجر بوده ایم. در  جشنواره تئاتر فجر امسال 1800 هنرمند داخلی و خارجی در جشنواره تئاتر فجر در حال رقابت هستند.


سخنگوی وزارت ارشاد جشنواره ها را دالانی دانست برای شناخت استعدادها و افزود: حضور هنرمندان شهرستانی در این جشنواره بسیار چشمگیر بوده است.


نوش آبادی افزود: از بین هزار بازیگر تئاتر شرکت کننده در جشنواره تئاتر فجر 400 بازیگر را زنان تشکیل می دهند و از میان 110 کارگردان شاهد حضور 63 کارگردان با تحصیلات عالیه نمایشی بوده ایم.


وی افزود: با نگاهی به میزان فروش بلیت جشنواره تئاتر فجر امسال می بینیم که استقبال از این جشنواره کاملا چشمگیر و بی سابقه بوده است.


دلایل توقیف مردم امروز


در ادامه نوش آبادی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر ابطال پروانه روزنامه مردم امروز گفت: ابطال پروانه این روزنامه دقیقا بر اساس قوانین بوده است. حرف های شخصی و نظرات سلیقه ای هیچ فردی برای ما ملاک نبوده است.


نوش آبادی تاکید کرد:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملا مطابق قانون عمل می کند و هر کسی که بخواهد خط مشی خاصی را برای وزارتخانه تعیین کند باید بداند که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نظرات نه قابلیت توجه دارند و نه رسیدگی.


وی مجددا تاکید کرد که ابطال پروانه روزنامه مردم امروز ناشی از هیچ گرایش خاص سیاسی نبوده است.


در ادامه نوش آبادی به پرسش دیگر یکی از خبرنگاران مبنی بر سخنان اخیرش در مورد مدیر خبرگزاری خانه کتاب گفت: متأسفانه حرف های من تحریف شده است. من نه از اخراج ایشان حرفی زده ام و نه از خطاکار بودن ایشان.


نوش آبادی خاطر نشان کرد: من گفته بودم اگر صحبت های شنیده شده درباره ایشان صحت داشته باشد با ایشان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت اما آنچه به نظر می آید این است که صحبت هایی که بر علیه ایشان در برخی از سایت ها زده شده بیشتر جنبه جناحی داشته است نه دلسوزی.


وی ادامه داد: هیچ کسی در حوزه فرهنگ حاشیه امنیت ندارد اما خوشحالم که بگویم گویا اتهامات وارده به ایشان صحت و سقمی نداشته است.


در ادامه این نشست نوش آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر چگونگی اکران فیلم های داخلی و خارجی در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم های داخلی و خارجی در زمان های مجزا و مکان های مشخص اکران خواهد شد تا هیچ فیلمی تحت الشعاع فیلم دیگری قرار نگیرد.


وی درباره زمان و مکان دقیق اکران فیلم های خارجی گفت: به زودی اطلاعات تکمیلی را اعلام می کنیم.


ارکسترهای موسیقی


در ادامه نوش آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه چرا برخلاف حرف ها و وعده های قبلی در جشنواره موسیقی فجر امسال شاهد حضور ارکستر سمفونیک و ملی نیستیم، گفت: متأسفانه بر خلاف تمام تلاش ها این اتفاق افتاد که مشکلات مالی، تأخیر در انتخاب رهبر ارکستر و بسیاری از مشکلات دیگر خروجی تلاش های ما به جشنواره نرسید اما خوشحالیم که شاهدیم آغاز فعالیت مجدد ارکسترها مورد مطالبه عمومی قرار گرفته است.


وی ادامه داد: معتقدیم ارکسترها فقط برای جشنواره ها نیستند. امیدواریم بزودی با توجه به اینکه یک تیم کارشناسی اجرایی بسیار توانمند کارهای مربوط به این ارکسترها را بر عهده گرفته است شاهد احیای این مجدد این ارکسترها باشیم.


در ادامه نوش آبادی به پرسش دیگر خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر سرنوشت امضا تفاهم نامه بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی در زمینه برقراری امنیت کنسرت ها گفت: هم شخص وزیر ارشاد و هم فرمانده نیروی انتظامی در امضا هر چه سریعتر این تفاهم نامه اصرار دارند، به لحاظ محتوایی موارد مندرج در این تفاهم نامه به دو قسمت عمده تقسیم شده است از نظر محتوایی و کیفیتی تنظیم این تفاهم نامه بر عهده وزارت ارشاد و به لحاظ امنیتی و اجرایی بر عهده نیروی انتظامی است. به زودی این تفاهم نامه امضا خواهد شد.


در ادامه نوش آبادی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه چرا در جشنواره موسیقی امسال شاهد حضور بزرگان موسیقی نیستیم، گفت: شاید بزرگان موسیقی در قسمت های اجرای حضور نداشته باشند اما حضور آنها در جشنواره قطعی است که با شروع جشنواره از چند و چون این حضور با خبر خواهید شد.


وی خاطر نشان ساخت: فراموش نکنیم بزرگان امروز همان هنرمندان کوچک دیروز هستند که به مدد حمایت بزرگان امروز شاهد بالندگی آنها هستیم.خوشحالیم که هنرمندان جوان امروز ما مورد حمایت بزرگان هستند.


مجوز حبیب


نوش‌آبادی در بخشی دیگر از این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره‌ی دلایل مجوز ندادن به آلبوم حبیب محبیان (خواننده) و اینکه آیا علت این مساله را می‌توان در دوره‌ی رییس جمهور سابق جستجو کرد؟ گفت: ارائه‌ی آثار و آلبوم‌های هنری ربطی به اینکه در چه دولتی اثر تصویب شده باشد ندارد، بلکه آنچه که ملاک است ارائه اثر در شرایط حاضر و قوانین جاری است. طبیعی است که رسیدگی و صدور مجوز به آلبوم‌های موسیقی، در چارچوبی که قوانین به ما اجازه می‌دهد، خواهد بود؛ بنابراین آلبومی که بدون اشکال و در راستای فرهنگ بومی و هنری کشور و قابل عرضه است، حتما درخصوص صدور مجوز آن اقدام خواهد شد.

رد شایعه برکناری مرادخانی

در پایان این نشست نوش آبادی با رد شدید الحن شایعه های مربوط به برکناری و یا جا به جایی مدیریت هنری وزارت ارشاد گفت: این شایعه به شدت از سوی ما تکذیب می شود. ما بسیار خوشحالیم که آقای مرادخانی وکیل اجرای تحت امر ایشان با جدیت و سخت کوشی هر چه تمام تر در حال برگزاری جشنواره های هنری فجر هستند و ساختن چنین شایعه هایی درست در زمانی که این عزیزان با تمام قوا مشغول لنجام وظایف خود در زمینه جشنواره ها هستند نه منصفانه است و نه کار درستی است.


نوش آبادی مجددا تاکید کرد: برکناری یا جابجایی آقای مرادخانی از پایه و بنیان شایعه بوده و هیچ گونه صحت و سقمی ندارد.

کد خبر: 204881

وب گردی

وب گردی