ایسکانیوز:  ابوالفضل عبیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: امکانات و زیرساخت‌های گردشگری البرز نه تنها جاذبه‌ای برای حضور گردشگران در این استان ایجاد نمی‌کند بلکه در بسیاری از موارد باعث فرار گردشگران نیز می‌شود.

وی افزود: گردشگران ترجیح می‌دهند در مکانی اوقات فراغت خود را سپری کنند که امکانات رفاهی و آسایشی آنان فراهم باشد.

عبیدی گفت: بدون شک برای ارتقای زیرساخت‌های این بخش تنها اعتبارات بخش دولتی کافی نیست و بخش خصوصی نیز باید وارد میدان شود.

وی با ارائه گزارش عملکرد از ابتدای سال تاکنون افزود: در حوزه کارشناسی اشیا تاریخی در قالب 11 پرونده، هزار و 506 قلم شناسایی شده و براساس پیگیری‌ها و بازدیدهای واصله، 5 مورد حفاری غیرمجاز در سطح استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 6 پرونده ثبت آثار تاریخی تهیه شده که 3 پرونده از آن در فهرست آثار ملی ثبت و 3 مورد باقیمانده نیز تا ماه آینده ثبت می‌شود گفت: برای 8 مورد از آثار تاریخی نیز تهیه پرونده ثبت و تعیین حریم انجام و 4 پرونده مصوب شده و 4 پرونده نیز تا پایان سال اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز از 115 مورد پایش آثار تاریخی خبر داد و تصریح کرد: 100 جلسه و کمیته‌ تخصصی مختلف در این راستا از جمله کمیسیون ماده 5 و سیما و منظر شهری، برگزار شده است.

وی از برگزاری 2 نمایشگاه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: همه آثار باستانی استان 456 اثر است و 257 مورد در سه حوزه ثبت شده که 234 اثر در حوزه آثار تاریخی، یک اثر در حوزه میراث طبیعی و 22 اثر در حوزه میراث ناملموس شناسایی شده است.

عبیدیبا اشاره به تهیه طرح جامع صنایع دستی در استان البرز اظهار داشت: بسته‌بندی صنایع دستی یکی از نقاط ضعف در این حوزه محسوب می‌شود که با تقویت این مورد تلاش‌های لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری پایه اصلی توسعه استان محسوب می‌شود، تصریح کرد: این امر در دو حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری استان پیگیری می‌شود و تاکنون در حوزه سرمایه‌گذاری 110 پرونده تشکیل و 6 مورد انجام اقدامات لازم برای مناطق نمونه گردشگری صورت پذیرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز با بیان اینکه البرز نخستین استان در ایجاد حوزه کمیته فنی تخصصی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، افزود: تمامی طرح‌ها در این کمیته مورد بررسی و سپس تصویب یا رای نهایی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: 17 مورد پروژه اقامتی در البرز وجود دارد که 7 مورد از آن‌ها به ‌طور جدی فعال هستند و مابقی در حالت نیمه‌فعال قرار دارند.

وی از تصویب احداث پارک حیات‌وحش استان در کارگروه میراث فرهنگی خبرداد و گفت: این امر با همکاری شهرداری کرج در استان البرز انجام می‌شود.

همچنین در این نشست خبری معاون گردشگری میراث فرهنگی استان البرز از اجرای طرح توانمندسازی فعالان گردشگری استان خبرداد.

 احمد ترکاشوند با بیان اینکه برای  نظارت بر عملکرد واحدهای پذیرایی در محور جاده چالووس تیم ویژه‌ای تشکیل شده ولی  متاسفانه روند افزایش قارچ‌گونه این نوع واحدها در استان ادامه دارد خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده تاکنون 100 واحد غیرمجاز پذیرایی در محور کرج – چالوس شناسایی شده که تعدادی از آنها تا کنون پلمپ شده‌اند .

وی تاکید کرد: از ابتدای سال تا کنون 11 واحد پذیرایی در استان پلمپ و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شده است .

این مسئول در خصوص حجم بالای زباله‌های تولیدی مراکز پذیرایی محور چالوس ابراز کرد: هرچند زباله‌های غالب این واحدها باعث نازیباشدن چهره این جاده می‌شود ولی جلوگیری از ریختن زباله در این محور که بدون شک عامل دافعه‌ای برای جذب گردشگران محسوب می‌شود،به عهده میراث فرهنگی نیست و در این خصوص دستگاههای ذی‌ربط باید وارد عمل شوند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت اقتصادی بودن برنامه‌های گردشگری در استان تاکید کرد و گفت: داشتن خروجی اقتصادی برای طرح‌های گردشگری حتی از نتایج فرهنگی این طرح‌ها نیز برای میراث فرهنگی مهم‌تر است؛ چراکه تا زمانی که  صنعت گردشگری استان درآمدزا نباشد انگیزه‌ای برای توسعه آن به وجود نمی‌آید .

 
کد خبر: 204907

وب گردی

وب گردی