تهران - ایسکانیوز: علیرضا فغانی، اولین داور ایرانی است که فینال یک تورنمنت معتبر را قضاوت می‌کند.

انتخاب فغانی به عنوان داور فینال جام ملت‌های آسیا یک افتخار بزرگ برای جامعه داوری ایران بود. برخلاف فوتبال، داوری ایران زیاد پرافتخار نیست و داوران کشورمان تا به حال نتوانسته بودند در مسابقه فینال یا رده‌بندی جام ملت‌های آسیا سوت بزنند. البته اوضاع کمک‌داوران ایرانی متفاوت است. فنایی در بازی فینال جام جهانی 1994، کمک داور ساندرو پل مجارستانی بود و حسن کامرانی‌فر به عنوان کمک داور خلیل الغمدی عربستانی در جام جهانی 2010 پرچم زد. فغانی در این سال‌ها تنها داور ایرانی بود که به عنوان داور ذخیره جام جهانی 2014 به برزیل سفر کرد و در چند مسابقه به عنوان داور چهارم حضور داشت.

«اولین» در جام ملت‌ها

فغانی اولین داور ایرانی است که فینال جام ملت‌های آسیا را سوت می‌زند. در سال‌های گذشته، داوران ایرانی معمولا بعد از مرحله گروهی شانسی برای قضاوت مراحل پایانی جام ملت‌ها نداشتند. آخرین داور ایرانی که مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا سوت زد حسین خوشخوان در سال 1992 بود. در آن سال خوشخوان داور بازی ژاپن و چین در مرحله نیمه نهایی بود که تا امروز، بالاترین قضاوت داوران ایرانی در جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شد. ایران تا سال 2004 داوری در جام ملت‌ها نداشت. سال 2004 و 2007 مسعود مرادی دو بازی در مرحله گروهی قضاوت کرد اما به مراحل پایانی راه نیافت. سال 2011 هم محسن ترکی نماینده داوری ایران بود و او هم بعد از قضاوت در مرحله گروهی کنار گذاشته شد. فغانی امسال در مرحله گروهی سه بازی را قضاوت کرد و در مرحله یک چهارم نهایی داور بازی ژاپن و امارات بود. بازی فینال بین استرالیا و کره‌جنوبی، پنجمین قضاوت فغانی در این مسابقات است.

جام جهانی، رویای بزرگ

حضور در جام جهانی رویایی است که بسیاری از داوران ایرانی برای رسیدن به آن تلاش کردند و ناموفق بودند. بر خلاف کمک داوران، داوران ایران سابقه خوبی در جام جهانی ندارند. آخرین کمک داور ایرانی که در جام جهانی قضاوت کرد حسن کامرانی‌فر بود. کامرانی‌فر به عنوان یکی از کمک‌های خلیل الغمدی در دو بازی فرانسه - مکزیک و سوئیس شیلی، حضور در جام جهانی را تجربه کرد. بزرگترین افتخار داوری ایران هم متعلق به محمد فنایی، کمک داور فینال جام جهانی 1994 است. جعفر نامدار، اولین و تنها داور ایرانی بود که در جام جهانی سوت زد. او در بازی استرالیا و شیلی سه بار به ری ریچاردز بازیکن استرالیا کارت زرد نشان داد اما او را اخراج نکرد. فغانی با قضاوت فینال جام ملت‌ها، شانس زیادی برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه خواهد داشت.

لژیونر داوری

در سال‌های دوری داوران ایرانی از جام جهانی، یک داور ایرانی الاصل قضاوت در این تورنمنت بزرگ را تجربه کرد. اسفندیار بهارمست که در ایران به دنیا آمده و به آمریکا مهاجرت کرده است، به عنوان نماینده ایالات متحده در جام جهانی 1998 فرانسه حضور داشت. بهارمست در این جام دو بازی برزیل - نروژ و اسپانیا - نیجریه را سوت زد. او در دقایق پایانی بازی برزیل و نروژ یک پنالتی بحث‌برانگیز برای نروژ گرفت که باعث صعود این تیم و حذف مراکش شد.
کد خبر: 205150

وب گردی

وب گردی