تهران - ایسکانیوز: بعد از 21 سال، داوری ایرانی، فینال یکی از بزرگترین تورنمنت‌های جهان را قضاوت خواهد کرد. آخرین بار محمد فنایی کمک‌داور دیدار پایانی جام جهانی 1994 بود و بیش از دو دهه از آن روزها می‌گذرد. فنایی معتقد است خیلی‌ها از حضور فغانی در فینال جام ملت‌های آسیا ناراحت هستند و پیشرفت تیم داوری تنها با تلاش خودشان بوده و نه مدیریت صحیح بر داوری کشور.

آقای فنایی در مورد حضور علیرضا فغانی و تیم داوری‌اش در دیدار فینال جام ملت‌های آسیا صحبت می‌کنید؟

در ابتدا باید به جامعه داوری و فوتبال ایران تبریک بگویم. کار بسیار بزرگی صورت گرفته است. فغانی خیلی وقت بود که حقش را از داوری نگرفته بود و با این انتخاب به احتمال فراوان به عنوان یکی از داوران آسیا در جام جهانی 2018 هم حضور خواهد داشت. فغانی حتی می‌توانست یکی از داوران آسیا در جام جهانی 2014 باشد اما با بدشانسی این اتفاق برای او رخ نداد. فغانی در این جام خیلی تلاش کرد تا اشتباهاتش را به حداقل برساند و کشورهای حوزه خلیج فارس هم درصدد این بودند تا قضاوت فغانی را لوث کنند. من از شبکه‌های عربی که کارشناسی داوری را نگاه‌ می‌کردم، تمام قد از سوت‌های ففانی ایراد می‌گرفتند. فغانی قطعا امسال به عنوان بهترین داور سال آسیا هم انتخاب خواهد شد و چنین امری باعث می‌شود تا جوانان بیشتری به سمت قضاوت داوری فوتبال سوق داده شوند و انگیزه مضاعفی نیز ایجاد می‌کند.

فکر می‌کنید فغانی بتواند قضاوت خوبی در دیدار پایانی داشته باشد؟

خوشبختانه بازی فینال بین دو تیمی است که فوتبال مدرن را به نمایش می‌گذارند و اهل خشنونت و درگیری نیستند و فغانی به همین دلیل نسبت به دیدارهایی که یک طرف آن تیم عربی است، قضاوت ساده‌تری خواهد داشت. فغانی باید تلاش کند به تمام صحنه‌ها نزدیک باشد و اسیر جو سنگین تماشاگران استرالیایی نشود و بدون مصلحت‌اندیشی سوت بزند.

از آخرین باری که داوری ایرانی در فینال یک تورنمنت بزرگ حضور داشت 21 سال می‌گذرد که اتفاقا شما یکی از کمک داوران فینال جام جهانی 1994 امریکا بودید. چرا بیش از دو دهه زمان برد تا ما شاهد چنین موفقیتی باشیم؟

در هر صورت طی این دو دهه ما داوران خوب ایرانی زیادی داشتیم اما این‌ها از شانس‌هایی که در اختیارشان قرار داده می‌شد استفاده نکردند. مسعود مرادی داور واقعا خوب و با کلاسی بود اما متاسفانه نتواسنت به حقش در داوری برسد. همینطور محسن ترکی هم باید بیش از این‌ها در عرصه‌های بین‌المللی دیده میشد .

اما مسعود مرادی دوبار در جام ملت‌های آسیا قضاوت کرد و به دلیل اشتباهات فاحشش نتوانست از مرحله گروهی بالاتر را قضاوت کند. همینطور محسن ترکی در جام ملت‌های 2011 فقط در مرحله گروهی این جام قضاوت کرد. یعنی عملکرد این داوران قابل قبول نبوده است.

بله موافقم. محسن ترکی و مرادی نتوانستند تاییده‌ی کنفدراسیون فوتبال آسیا را کسب کنند. متاسفانه ترکی در دیداری حساس به دلیل ناهماهنگی با کمکش، تمام شانس‌های داوری‌اش را از بین برد ! به همین دلیل تاکید دارم که داوران ایرانی باید در عرصه‌های بزرگ خودشان را نشان دهند. من پس از قضاوت در فینال جام جهانی 94 باعث شدم تا داوران آسیایی به عرصه‌های بین‌المللی معرفی شوند و نیشیمورای ژاپنی و علی بوکسیم پس از 94 توانستند در تورنمنت‌های بزرگ سوت بزنند.

ولی اینطور به نظر می‌آید که کمک داوری خوب شما در جام جهانی 1994 باعث پیشرفت و حضور مستمر خیلی از داوران آسیایی شد به جز داوران ایرانی!

درهر صورت امیدوارم راهی که فغانی طی کرده است را سایر داوران ایرانی ادامه دهند. در حال حاضر تنها رقیب جدی فغانی، روشن ایرماتوف ازبکستانی است.

تفاوت فغانی با سایر داوران ایرانی چیست که توانست پله‌های ترقی را به خوبی طی کند؟

فغانی به خوبی در داوری تربیت شده است. او به حرف‌های پیشکسوتان داوری همیشه اهمیت‌ می‌دهد. فغانی اشتباهات گذشته‌اش را کاهش داد. در گذشته او با بازیکنان لجباری می‌کرد و همین عصبانیت در قضاوت او تاثیر منفی می‌گذاشت اما الان متوجه شده است که باید با همه بازیکنان رفتار مناسب و قابل احترامی داشته باشد. ضمن اینکه باید نکته‌ای را خدمت شما عرض کنم و این است که فغانی و تیم داوری اش با توانایی خودشان توانستند به موفقیت‌ برسند و برخی نباید این موفقیت را به نام خودشان بزنند. مطمئن باشید در ایران خیلی‌ها ناراحت هستند که فغانی داور فینال جام ملت‌‌های آسیا است. مدیریت در داوری همچنان ضعف عمده‌ای دارد و باید قدردان تیم داوری باشیم که در این سیستم با چنین ضعفی توانستند قضاوت مهم فینال آسیا را سوت بزنند.
کد خبر: 205262

وب گردی

وب گردی