تهران- ایسکانیوز: امروز در  اجلاس دی هشت تفاهم نامه‌ای به منظور تاسیس دانشگاه بین المللی دی هشت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید آملی امضا شد. در مراسم انعقاد این تفاهم نامه محمدرضا نعمت زاده  وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیران صنعت  نیجریه، ترکیه و بنگلادش، قائم‌مقام وزیر صنعت مصر، و سفیران کشورهای اندونزی، مالزی و پاکستان و دکتر فاضل لاریجانی رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی حضور داشتند. انگجی معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی و سید علی محمد موسوی دبیر کل ایرانی دی هشت این تفاهم نامه را امضا کردند.

بر اساس این تفاهم نامه قرار است همکاری علمی بیشتری بین کشور جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو دی هشت برقرار شود.

انگجی معاون امور بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم انعقاد این تفاهم نامه گفت: امیدوارم همکاری بین کشورهای اسلامی خصوصا دی هشت هر چه پربارتر شود و این تفاهم نامه که به همت دانشگاه آزاد اسلامی امضا شد می‌تواند گام مثبتی در این مسیر باشد.

گفتنی است جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه اعضای گروه D8 هستند. اعضای گروه D8 [دی 8] (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) کشورهای مسلمان درحال توسعه هستند و این گروه در واقع از جمله پیمان‌های منطقه‌ای است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.

محورهای مورد بررسی وزرای صنعت اجلاس دی هشت در چهارمین اجلاس به شرح زیر بود: راه‌ها و روش‌های افزایش همکاری مشترک در صنایع خودروسازی، الکترونیک، فناوری اطلاعات، آهن و فولاد، ماشین‌آلات، پتروشیمی، سیمان، انرژی، صنایع غذایی، استانداردسازی و مطابقت، همکاری‌های تکنولوژیکی، بنگاه‌های کوچک و متوسط و منسوجات (پارچه و لباس). بررسی نتایج جلسه و تصمیم‌گیری در مورد ادغام نیروی کار، بررسی پیش‌نویس ابلاغیه وزرای صنعت اعضای دی هشت، تعیین تاریخ و محل برگزاری نشست آتی از مواردی است که در نشست وزرای کشورهای عضو دی هشت مطرح خواهد شد.
کد خبر: 205381

وب گردی

وب گردی