ایسکانیوز: نوشیدنی سبز سلامتیdownload (3)

گیاه چای، گل بزرگی است كه دارای برگهای همیشه سبز است. چای سبز اصالتاً بومی چین است كه در آن كشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز كشت می شود. چای سیاه در آمریكا بیشتر رایج است و تخمیر داده می شود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمی شود.

چای سبز یک نوشیدنی مفید و مصرف آن در کشورهای آسیایی بیشتر است. به طوری که آسیایی ها روزانه حدود ۳فنجان چای می نوشند. چای سبز موارد استفاده زیادی در درمان برخی بیماری ها دارد و در معالجه برخی عفونت ها و هضم غذا موثر است. خاصیت سفید کننده دارد و اعصاب را تقویت می کند. برای برخی ناراحتی های چشم نیز مفید است. از برگ های چای سبز برای تسکین جای نیش حشرات و آفتاب سوختگی استفاده می شود. همچنین برای معالجه سرطان سینه و ناحیه گردن، سرطان روده بزرگ و راست روده و سرطان تخمدان مفید است.download (1)

یكی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپیرین از تجمع پلاكتهای خونی جلوگیری می كند كه این اثر جریان خون را بهبود می بخشد. چای سبز از سخت شدن رگها نیز جلوگیری می كند. تحقیقات مردمی نشان می دهد كه در كشورهایی كه مردم هر روز چای سبز مصرف می كنند موارد سرطانی كمتر بوده است، هر چند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد خاصیت مشابهی است. در واقع، اگر به مقدار زیادی چای سیاه مصرف كنید، ضریب خطر ابتلا به سرطان راست روده، كیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید.

چای سبز معمولاً برای معالجه بیماریها تجویز می شود. اما مردم در تمام نقاط جهان پی برده اند كه نوشیدن چای سبز بطور روزانه فواید سلامتی زیادی دارد. چای سبز ماده پیشگیری كننده مهمی در قبال سرطان، افزایش چربیهای خون، سفت شدن رگها و حفره های دندان تلقی میشود. این گیاه در قبال اسهال خونی ناشی از باكتری مصونیت ایجاد می كند. چای سبز در رفع پاره ای از عفونتهای قارچی، باكتری و حتی ویروسی (نظیر سرماخوردگی عادی) نیز مفید است.

چای سبز در درمان سرطان پروستات موثر است. سرطان پروستات جزو شایعترین سرطان در مردان است. البته این سرطان را باید با بزرگ شدن خوش خیم پروستات افتراق داد که نیاز به جراحی دارد ولی افراد زیادی مستعد به سرطان پروستات هستند. آخرین تحقیقات نشان می دهد که مواد شیمیایی موسوم به پلی فنون ها که در چای سبز وجود دارد از پیشروی سرطان پروستات می توانند جلوگیری کنند. این تحقیقات فعلا در حد آزمایشگاهی است. تحقیقیات نشان می دهد که عوامل به وجود آورنده سرطان پروستات سالها قبل از به وجود آمدن آن فعال می شوند و مراحل شیمیایی خاصی را سپری می کنند.

به طور کلی سرطان پروستات در سنین بالای ۵۰بروز می کند ولی می توان از سالها قبل از آن جلوگیری کرد. چای سبز از یک سری تغییرات شیمیایی در سلول های پروستات که باعث می شود به سلول های سرطانی تبدیل شوند جلوگیری می کند. هدف پزشکان ایجاد این تغییرات۲۰تا ۲۵سال قبل از بروز سرطان است که می تواند تاثیر زیادی در کاهش میزان آن ایجاد کند.

تفاوت بین چای سبز و سیاه در نحوه عمل آوری آنهاست. برگهای تازه چای كمی بخار داده میشود و سپس به سرعت در چای سبز خشكانده میشود. این عمل از كنش آنزیمها در متلاشی كردن مواد غذایی و مغزی موجود در چای بنام "پلی فنول" كه عناصر ضد سرطانی چای سبز محسوب میشوند، پیشگیری می كند. پلی فنول چای سبز حتی در مقایسه با ویتامین های C و E ضد اكسید كننده بهتری است. چای سبز برای سیستم هاضمه شما نیز مفید است. چای سبز سبب میشود كه روشنتر فكر كنید و حتی قوه بینایی شما را نیز تقویت می كند. این گیاه رگها را تقویت و از تجمع چربیهای زیاد در خون جلوگیری می كند. این گیاه خلط را از گلوی ملتهب پاك و اثر مواد سمی را خنثی می كند. "تانین" موجود در این گیاه می تواند از تداوم اسهال جلوگیری كند. اگر در صدد افزایش میزان تانین در چای هستید، بگذارید بیشتر دم بكشد.

برگ و برگهای جوان بهترین بخش چای سبز هستند. چای حاوی كافئین آلكالوئیدهای پورین، تئوفیلین و تئوبرومین است. اما فعال ترین تركیبات موجود در آن عبارت است از پلی فنولها كه بسیاری از خواص درمانی و پیشگیرانه ناشی از وجود آنها است.

یكی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپیرین از تجمع پلاكتهای خونی جلوگیری می كند كه این اثر جریان خون را بهبود می بخشد. چای سبز از سخت شدن رگها نیز جلوگیری می كند. تحقیقات مردمی نشان می دهد كه در كشورهایی كه مردم هر روز چای سبز مصرف می كنند موارد سرطانی كمتر بوده است، هر چند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد خاصیت مشابهی است. در واقع، اگر به مقدار زیادی چای سیاه مصرف كنید، ضریب خطر ابتلا به سرطان راست روده، كیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید.

اثرات ضد سرطانی چای سبز در موارد سرطان مجرای معده روده ای، سرطان ریه و پستان بیشتر نمایان است. چای سبز قویاً به عنوان جایگزینی برای چای سیاه و قهوه توصیه میشود. نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی، یا ۲۴۰تا ۳۲۰گرم پلی فنولها) یا روزانه ۳۰۰تا ۴۰۰میلی گرم عصاره استاندارد چای سبز (عصاره ها باید حاوی ۸۰درصد پلی فنولها و ۵۵درصد اپی گالوكزچین) میزان مصرفی چای سبز است. انواع فرآورده های كپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی است.

 

 

برخی از فواید مصرف متداول چای سبزdownload (4)

 

چای سبز و آلزایمر

محققین دریافته اند كه چای سبز می تواند ache كه پیام شیمیایی انتقال عصبی را تخریب می كند را غیر فعال کند. چای سبز فعالیت این آنزیم، كه در مغز بیماران به آلزایمر یافت می شود را از بین می برد.

چای سبز و دیابت

طبق گزارشهای سازمان غذایی آمریكا، چای سبز می تواند اسلحه ای فعال در مبارزه با دیابت باشد چرا كه می تواند فعالیت انسولین را در بدن بیشتر از ۱۵فولد بالا ببرد.

چای سبز و كاهش وزن

متخصصین علم تغذیه تاكید می كنند كه نوشیدن چای سبز می تواند به علت داشتن كالری آزاد به كاهش وزن كم كند.

چای سبز و سلامتی استخوان

این مورد بر اساس مطالعات انجام شده طی۱۰سال بر روی كسانی كه چای سبز مصرف كرده اند دیده شده است. این اشخاص ۶%تراكم استخوانی بیشتری نسبت به دیگر افراد داشته اند.

چای سبز و سیستم ایمنی بدن

تحقیقات انجام شده در دانشكده پزشكی هاروارد نشان داده است كه كسانی كه شش فنجان چای سبز در هر روزبه مدت یك هفته نوشیده اند بدنشان بهتر با ویروس ها مبارزه كرده است.

چای سبز، سلامت پوست و جلوگیری از پیری آن

پیری پوست نتیجه عملكرد رادیكالهای آزاد است كه دیواره سلولهای پوست و ساختمان آنرا تخریب می كند. نور خورشید بر عملكرد و تولید این رادیكالهای آزاد موثر می باشد. ازطرف دیگر آنتی اكسیدانها مولكولهایی هستند كه این رادیكالهای آزاد را خنثی می كنند. یك منبع خوب برای این آنتی اكسیدانها چای سبز است.

چای سبز شامل ویتامینهایی از جمله، ویتامین E، ویتامینB، ویتامین A, ویتامین C كلسیم آهن، اسید فولیك و ریبو فلامن است و به همان اندازه از مواد معدنی مانند منیزم، پتاسیم، روی، فلورین برخوردار بوده و مقدار كالری آن صفر است.

كاهش میزان كلسترول خون

مصرف چای سبز بطور مداوم خواهد توانست بركا هش كلسترول خون اثر گذاشته و بنا براین خطر بیماریهای قلبی را نیز كاهش دهد. بدین ترتیب همزمان بر كاهش وزن نیز موثر خواهد.

كمك به گردش جریان خون

طبق تحقیقات بدست آمده چنین به نظر می رسد كه چای سبز می تواند به گردش بهتر خون كمك كند. این تحقیق بر روی مردانی كه چای سبز مصرف كرده اند مشاهده شده است.

درمان بیماریهای كبدی

این تحقیق ابتدا بر روی موشها انجام گرفته است. دو دوز متفاوت از EGCG بر روی موشها امتحان و نتیجه تحقیقات به این ترتیب جمع بندی شد كه چای سبز در درمان بیماریهای كبدی موثر است.

مبارزه با سرطان ششها

مصرف ۵فنجان چای سبز روزانه به كاهش گسترش سرطان شش در انسان كمك می كند و لو اینكه مبتلا به سرطان، سیگاری باشد. هر چند بهترین راه برای پیشگیری سرطان شش كنار گذاشتن سیگار است.

درمان آلرژیهای فصلی

ژاپنی ها در طی تحقیقاتشان بر روی چای سبز به این نتیجه رسیدند كه در مبارزه با آلرژیهای فصلی چای سبز مفید است. آنتی اكسیدان فعالی مانند EGCG در چای سبز می تواند با هر گونه حساسیت مبا رزهكند.بنابراین اگر دچار حساسیت و آلرژی هستید حتما چای سبز مصرف كنید.

كاهش اثرات مصرف سیگار

تحقیقات نشان داده است كه هرگاه شخص سیگاری بتواند روزانه ۶فنجان چای سبز مصرف كند بدن او ۴۰تا ۵۰درصد كمتر دچار اكسیدیته می شود و این خطر ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی و دیگر بیماریهای مرتبطه را كاهش می دهد.

هزاران سال است که مردم در چین، ژاپن، هند و تایلند از خواص چای سبز برای سلامتی مردم خبر دارند واز خواص دارویی چای سبز استفاده می کنند. این نوشیدنی از چای سیاه پر خاصیت تر است و در خیلی از موارد نقش یک دارو بی عوارض را بازی می کند.

 
کد خبر: 205432

وب گردی

وب گردی