تهران- ایسکانیوز: زندگی شهری خود به تنهایی می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری های جسمی و روانی شود. آلودگی هوا، استرس، اضطراب عادت های غذایی نامناسب و غلط، همه و همه می توانند باعث بروز بیماری هایی در میان شهروندان باشد. در میان تمام بیماری ها عارضه های قلبی، تنفسی و گوارشی متاسفانه بیشترین درصد از بیماری های شایع در میان شهرنشین ها است. بیماری کولیت روده، یکی از همین بیماری ها است که متاسفانه این روزها بیشتر بر سر زبان ها آمده و تعداد زیادی از افراد را به خود در گیر کرده است.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، متخصص بیماری های گوارشی در گفت و گو با ایسکانیوز تصریح کرد: کولیت روده، التهاب روده بزرگ یا همان بیماری ABS است که ترجمه فارسی آن سندرم تحریک پذیری روده بزرگ است. متاسفانه 20 درصد جمعیت جهان مبتلا به این بیماری هستند که این درصد در قیاس با بیماری شایع دیابت که 3 درصد از مردم را گرفتار کرده است نشان دهنده میزان شیوع و همه گیری آن است. علاوه بر این در امریکا بعد از آنفولانزا آمار بیشترین غیبت در محل کار مربوط به بیماری کولیت است.

دریانی افزود: درد شکم به ویژه در ابتدای روز که هم می تواند ابتدا درد در قسمت خاصی از شکم باشد و یا تمام شکم را درگیر کند بهمراه مشکل در اجابت مزاج دو علامت اصلیه کولیت هستند. اسهال و یا یبوست و در بعضی از افرادهردوی آن ها، دفع مدفوع به همراه مقداری بلغم از دیگر علائم ABS است. اغلب اوقات این افراد با اجابت مزاج دزد شکمی شان کاهش پیدا می کند. فراد مبتلا به کولیت بیش از سایر افراد، سردرد های میگرنی را باید تحمل کنند.

این متخصص گوارش بیان کرد: این بیماری از میان جمعیت بیش تر خانم ها را درگیر می کند و از میان خانم ها هم سنین جوان، گروه سنی 20تا30 سال بیش تر در معرض ابتلا به کولیت هستند. خانم های مبتلا به این بیماری ممکن است دچار بی نظمی هایی در دوران قاعدگی شوند و در هنگام مقاربت هم درد بیشتری از سایر خانم ها برای آن ها پیش می آید. مشکلات ادراری هم از سایر مشکلات خانم های مبتلا به کولیت روده است. شاید در ابتدا فکر کنند دچار عفونت های ادراری شدند اما بعد از چند آزمایش متوجه خواهند شد که عفونت ندارند و از تبعات بیماری روده بزرگ آن ها است؛ که مثانه را هم تحت تاثیر فرار داده است.

او گفت: مشکلات روحی، افسردگی، اضطراب  از عوامل موثر ایجاد کننده ABS است. ریشه این بیماری از دوران کودرکی است به همین خاطر،  تنبه بدنی و آزار جنسی در کودکان دختر یا پسر هم می تواند باعث به وجود امدن کولیت در بزرگسالی و سنین جوانی باشد. علائم این بیماری از دوران بلوغ در فرد کاملا مشخص می شود.  این بیماری تا آخر عمر همراه فرد بیمار است و امکان از بین بردن و ریشه کن کردن آن بطور کامل در بدن فرد وجود ندارد. اما مبتلایان به آن بدانند که این بیماری تبدیل به سرطان و یا بیماری های خطرناک نمی شود و فقط کمی کیفیت زندگی افراد را پایین میاورند که با مراعات در دو زمینه می توانند ان را تا حدی مدیریت کنند.

دریانی افزود: این بیماری دو عامل تاثیرگذار دارد؛ نخست ، وضعیت روحی و مشکلات روانی و دوم رژیم غذایی. افراد مبتلا باید سعی داشته باشند تا استرس و اضطراب را از خود دور کنند و ازمحیط هایی که این حالت ها را در آن ها تشدید می کنند دور شوند. مواد غذایی گازدار و نفاخ هم عامل بعدی است؛ حبوبات، میوه های فایبر، نوشابه های گازدار، بعضی از نان ها مثل نان جو که برای کاهش درد توصیه می کنیم از مصرف این مواد خودداری کنند.

دریانی درباره تاثیر جوامع شهری در بروز بیماری کولیت گفت: با رشد جوامع و صنعتی شدن آن ها استرس و اضطراب هایی هم برای شهروندان به وجود می آید هم از محیط شغلی و هم از زندگی شخصی که بطور ویژه در بروز این بیماری تاثیرگذار هستند. به همین خاطر در اولین مرحله برای یک بیمار کولیت تجویز می کنیم که به یک روان شناس مراجعه کند و طی یک دوره درمان روانی با استرس خود مبارزه کند و راه های مبارزه بااضراب را بیاموزد.
کد خبر: 205470

وب گردی

وب گردی