تهران - ایسکانیوز: سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از اختصاص 15 میلیارد تومان برای مقابله با سیل و مشکلات ناشی از حوادث غیر مترقبه به استان گیلان خبر داد.
نوبخت در خصوص طرح  تحول سلامت گفت: برای اجرای طرح تحول سلامت ویژه بهداشت و درمان  در لایحه بودجه بالغ بر 52 هزار میلیارد تومان اعتبار نسبت به سال جاری از 44 درصد رشد برخوردار بوده است در جلسه امروز وزیر بهداشت گزارشی رو از طرح تحول سلامت ارایه کرد با توجه به اهمیت موضوع هییت وزیران منابع هدفمند یارانه ها و هم منابع بودجه ای طرح تحول سلامت ارایه شد.
وی افزود: بیشترین سهم بودجه آینده مربوط به بهداشت و درمان است حدود یک پنجم که  نگاه دولت را به سلامت جامعه نشان می دهد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص شایعاتی مبنی بر ترک جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهوری گفت: من در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم و با صراحت و صداقت می گویم رئیس جمهوری جلسه را ترک نکرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی جایگاه رفیعی دارد همه اظهارات کذب است.

وی در خصوص عیدی کارمندان نیز گفت: عیدی کارمندان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و مقدار آن پس از تصویب دولت اعلام می شود.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکا مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس از کسری 50 هزار میلیارد تومانی بودجه دولت خبر می دهند در این زمینه توضیح دهید گفت: کمیسیون تلفیق مجلس از 224 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کل کشور 207 هزار میلیارد برای 6 ماهه اول تصویب کرد که از آنها تشکر می کنیم. این مبلغ با کسری 17 هزار میلیاردی مواجه است بنابراین صحبت کسانی که می گویند بودجه دولت با کسری 50 هزار میلیاردی مواجه است درست نیست. این حرف متعلق به برخی نمایندگان مجلس است که نباید به حساب کل مجلس گذاشت.

نوبخت اظهار داشت: مجلس این را هم اعلام کرده است که در صورت تغییر نفت در 6 ماه دوم سال چرا 224 هزار میلیارد مصوب می کنیم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد با اشاره به جلسه شورای عالی اداری که هفته گذشته برگزار شد گفت: با توجه به جایگاه سازمان فضایی کشور و اهمیتی که فعالیت های این سازمان برای نظام دارد دولت در خصوص ارتقا و توجه ویژه به این بخش مصوبه ای را که در شورای عالی اداری سال 89 تصویب شده بود را لغو کرد.

وی افزود: طبق این مصوبه سازمان فضایی کشور طبق قانون از سازمان مشابه آن وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات را به نهاد ریاست جمهوری منتقل کرد که اگر زیر نظر رئیس جمهور قرار می گرفت اهمیت خاصی داشت. اما با توجه به پیشرفت های فضایی که اقتدار ملی محسوب می شود و با توجه به تخصصی بودن موضوع شورای عالی اداری تصمیم گرفت این سازمان را از نهاد ریاست جمهوری به جایگاه قانونی خودش منتقل کند.

نوبخت افزود: بخشی از ماموریت های شورای عالی فضای مجازی هم به معاون علم و فناوری رئیس جمهوری تفویض شده است.

سخنگوی دولت در ادامه نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی پیرامون حذف یارانه های ثروتمندان و برنامه ریزی دولت برای هدفمندی یارانه ها در آینده گفت: من در کمیسیون تلفیق هم با صراحت گفتم تصمیم داریم برای سال آینده طبق قانون هدفمند کردن یارانه ها بخشی از منابعی را که اصلاح قیمت حامل های انرژی در اختیار ما می گذارد را به صورت نقدی به خانوارها بپردازیم. کاری که هم اکنون هم انجام می دهیم علاوه بر پرداخت نقدی پرداختی غیر نقدی به صورت سبد کالای غذایی به خانواده های کم درآمد که از سوی نهادهای حمایتی معرفی می شود تعلق گیرد.

نوبخت اظهار داشت: در سال جاری علاوه بر پرداخت نقدی پرداخت غیر نقدی را هم به مجموعه اقدامات اضافه کرده ایم که در آن پرداخت 4 هزار و 800 میلیارد تومان به بهداشت و درمان هم شامل می شود.

معاونت برنامه ریزی و راهبردی رئیس جمهوری افزود: امسال مبلغ 525 میلیارد تومان برای یارانه تولید پرداخت کرده ایم و حدود 5 میلیون و 527 میلیارد تومان هم به دستگاه ها و تجارت خانه هایی که برای سهم تولید اختصاص داده یم که در این میان سهم وزارت صنعت 1200 میلیارد تومان، وزارت جهاد و کشاورزی 1000 میلیارد تومان، وزارت راه و شهرسازی برای حمل و نقل 1200 میلیارد تومان بوده است که ما به التفاوت تسهیلات ارزان قیمتی که به یارانه تولید می پردازیم با نرخی است که بانک ها حساب می کنند. این کار در سال آینده با قوت بیشتری انجام می گیرد.

نوبخت همچنین پیرامون تسهیلات مسکن و برنامه دولت در این رابطه گفت: در آینده می خواهیم مسکن ارزان قیمت و یا تسهیلاتی را برای مسکن در نظر بگیریم آن هم برای جوانان، سرپرست خانوار و زنان سرپرست خانوار است.

برای این امر هم وامی تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت حداکثر 10 درصد در نظر گرفته ایم. مابه التفاوت آن هم از محل هدفمندی یارانه ها به میزان 1300 میلیارد تومان مقرر کرده ایم.

وی ادامه داد: در سال آینده 1000 میلیارد تومان هم به برنامه اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان اختصاص داده ایم البته با این مبلغ نمی شود به تنهایی کار کرد. کارخانجات صنعتی و منابع تولیدی بخشی از این پول را تامین می کنند در واقع اختصاص 1000 میلیارد تومان برای جوانان و اشتغال آنها برنامه ای بود که از سوی وزارت کار طراحی شده بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این اعداد و ارقام از منابع حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی بدست می آید گفت: دو مسئله مطرح است اینکه یا قیمت حامل های انرژی را افزایش دهیم که دولت این را راه مناسبی نمی داند. راه دوم انصراف از یارانه ها است که اگر میزان آن نسبت به پرداخت نقدی کمتر شود پول بیشتری خواهیم داشت. ما تلاش خود را کرده ایم تا مردم از پرداخت یارانه انصراف دهند و پول بیشتری را نصیب دولت کنند.

وی افزود: برای سال آینده پرداخت های نقدی باید کمتر شود چرا که در این صورت به تولید و اشتغال و بهداشت و درمان بیشتر توجه خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تأکید بر اینکه شناسایی افراد ثروتمند کار آسانی نیست در این زمینه گفت: ما از 40 پایگاه اطلاعاتی خواسته ایم تا افراد ثروتمند را شناسایی کنند. نسبت به قبل پیشرفت داشتیم اما صادقانه می گوییم که هنوز اطلاعات ما در خصوص همه ثروتمندان کامل نشده است.

وی در ادامه به نارضایتی مردم در جریان توزیع سبد کالا در سال گذشته اشاره کرد و افزود: 1500 میلیارد تومان در سال گذشته برای سبد کالا تخصیص داده ایم که نارضایتی های زیادی را در پی داشته این نارضایتی ناشی از احساس تبعیض است ما نمی خواهیم که آشوب در جامعه بیاندازیم. اگر اطلاعات ما نسبت به ثروتمندان کامل شود نیازمندیم تا سهم یارانه آنها را در بهداشت و درمان استفاده کنیم ما با حذف افراد ثروتمند موافقیم.

نوبخت گفت: اگر مجلس بگوید چه کسانی را حذف کنیم ما هم اطاعت و اجرا می کنیم.

وی افزود: دولت در برابر قانون گردن کشی نمی کند افتخار دولت به اجرای قانون است. اگر نمایندگان مجلس به ما لیستی از افراد پر درآمد ارائه کند تا آنها حذف شوند این کار را انجام می دهیم. اگر مجلس دستوری در این زمینه ارائه کند ما آن را اجرا می کنیم.

نوبخت گفت: لایحه در اختیار آنان است هر امری را که مبنای اجرایی دارد اعلام کنند ما هم انجام دهیم اما چیزی که ضمانت اجرایی ندارد مشکلی را حل نمی کند بنابراین در این زمینه چشم ما به مجلس است. در سال آینده گفته می شود که کمتر از امسال پرداخت عمرانی نخواهیم داشت که حرف درستی است و در راستای کمک به اجرای سیاست خارج از رکود دولت است. ما در مسیر بودجه در کنار مجلس هستیم.

نوبخت در ادامه به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و غرب اشاره کرد و گفت: این اقدام رهبری مایه مباهات بود نکته بسیار مهمی که در این نامه مطرح کرده بودند این بود که اسلام بیشتر از گذشته مطرح می شود. ایشان تاکید کردند برای شناخت اسلام به مسلمانان مراجعه نکنید بلکه از مستندات و قرآن کریم اسلام را بشناسیم. اگر قرآن را بخوانند متوجه می شوند که داعش و گروه های تروریستی با نام اسلام که جنایت هایی می کند در حالی که با این دین زاویه دارند.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درباره کارت زردی که نمایندگان مجلس به وزیر آموزش و پرورش داده اند گفت: مطالبات از این وزارتخانه بیشتر از گذشته است زیرا یکی از دلایل آن هم عدم استخدام مربیان پیش دبستانی بوده است البته این دلیل نمی شود که تعامل ما با مجلس ضعیف شود. مجلس جایگاه معینی دارد و اعتبار کار دولت هم قانون و مصوبات مجلس است. روابط صمیمانه ای میان دولت و مجلس وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مدیر عامل بورس گفته بود که می شود سرمایه بورس را وارد سرمایه کشور کرد نظر دولت در این رابطه چیست گفت: این امر شدنی است اگر مدیر عامل بورس بتواند آن را اجرایی کند ما هم هر کمکی از دستمان برآید انجام می دهیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری گفته می شود یکی از مسئولان ارشد نهاد ریاست جمهوری تابعیت دو گانه ای دارد درباره صحت این خبر توضیح دهید اظهار داشت: این مسئله کذب است هیچ مسئولی نه گرین کارت دارد و نه تابعیت دو گانه . مدارک آن هم قابل ارائه است البته در این زمینه تحقیقاتمان را انجام می دهیم.

سخنگوی دولت همچنین تغییر وزیر دادگستری را هم تکذیب کرد.

سخنگوی دولت درباره هجمه هایی که این روزها به دولت می شود گفت: شاید اصالت برخی جریان های سیاسی این باشد منتها هم ما باید انصاف داشته باشیم و هم آنها جانب انصاف را رعایت کنند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر دولت نسبت به برگزاری همایی پیرامون مقابله با فساد که اخیرا با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد گفت: من در بحث مقابله با فساد ورود نمی کنم اینکه تلاش شود با توجه به مطالب گذشته اتهام افکنی که به ضرر دولت تمام شود درست نیست چرا که دولت مصمم است با کمال سلامت خدمت رسانی کرده و با فساد هم مقابله کند.
کد خبر: 205516

وب گردی

وب گردی