تهران- ایسکانیوز: حکم محکومیت رحیمی معاون اول احمدی نژاد هر لحظه حاشیه های جدیدتری می آفریند. کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل از تقاضای 30 نماینده برای انتشار اسامی نمایندگانی خبر داد که طبق ادعای محمدرضا رحیمی بابت انتخابات از او پول گرفته اند. هر چند جواد هروی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات تاکید کرده است جلوی جمع آموری امضا برای این نامه گرفته شده است چون قرار نبوده که این مساله رسانه ای شود و رحیمی در نامه خود همه چیز را شفاف بیان کرده است .
اشاره پیرموذن به نامه ای است که شب گذشته از سوی رحیمی منتشر شد. رحیمی در بخشی از نامه خود به ماجرای پرداخت پول به 170 نماینده مجلس اشاره کرده و آن را اینگونه روایت کرده است: "فردی به نام جابر ابدالی که از سوی برخی نمایندگان مجلس و مقامات قضایی و اجرایی به اینجانب معرفی شده بود، برای کمک اعلام آمادگی نمود. بنده نیز به واسطه حساسیت و اطمینان خاطر از سالم بودن کمک‌های نامبرده همچون سایر موارد درخصوص ایشان از طریق حراست دیوان محاسبات از مجاری ذی‌صلاح، درخصوص وی استعلام کردم که پس از اطمینان و پاسخ مثبت که اسناد آن ضمیمه پرونده است، برای دریافت کمک از وی اعلام آمادگی نمودیم و از وی خواستیم که به کاندیداهایی که ما معرفی می‌کنیم از محل حساب شخصی و با چک بانکی خودش کمک نماید. در نهایت نامبرده مجموعا یک‌میلیاردودویست‌میلیون‌تومان را به این امر اختصاص داد و البته کلیه اسناد و کپی چک‌های صادره که به قریب ١٧٠نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت شده است در پرونده ثبت و ضبط است و همه آن به مصرف انتخابات رسید".
نامه مبسوط و سراسر گلایه آمیز رحیمی خطاب به رفیق چندین ساله اش احمدی نژاد درست در گرماگرم تلاش اصولگرایان برای ربط رحیمی به هاشمی و اصلاح طلبان، منتشر شد. نامه ای که رحیمی در آن خود را قربانی "لحبازی ها" و "آبروبری های احمدی نژاد" خوانده و البته خود را "رفیق قدیمی " او دانسته بود تا همه تلاش ها برای ربط خودش به هاشمی را بی نتیجه بگذارد.
رحیمی در نامه خود علاوه بر تشریح روابط قدیمی خود با احمدی نژآد قدم به قدم که جلو می آید نکاتی را درباره هر کدام از رویدادهای دردسرساز در دولت احمدی نژآد از جمله ماجرای انتصاب معاون اول در دولت دهم، برکناری مصلحی وزیر اطلاعات و قهر یازده روزه احمدی نژآد، برکناری وزیر بهدشات دولت دهم و ماجرای یکشنبه سیاه و ... را بیان می کند. رحیمی در نامه خود برای یادآوری به احمدی نژاد و اصولگرایانی که امروز در برائت جستن از او از یکدیگر سبقت می گیرند به نامه تشکر آمیز 211 نماینده مجلس هشتم برای تقدیر از احمدی نژآد به خاطر انتصاب اش به عنوان معاون اول هم اشاره می کند.
ماجرای حمایت 211 نماینده از رحیمی چه بود؟
اشاره رحیمی به جلسه علنی روز دوازدهم‌مهرماه سال ٨٨ در مجلس هشتم است. وقتی باهنر، نایب‌رییس مجلس از غفوری‌فرد که دبیری جلسه را به عهده داشت، درخواست کرد تا متن نامه اعلام وصول شده‌ای را قرائت کند، غفوری‌فرد گفت: «جناب مهندس! نامه‌ای با امضا بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی دریافت شده است که در آن از انتصاب جناب آقای محمدرضا رحیمی به عنوان معاون‌اول رییس‌جمهور تشکر نموده‌اند. این نامه عینا خدمت ریاست محترم جمهوری اسلامی ارسال می‌گردد.» در متن این نامه آمده بود: «انتخاب محمدرضا رحیمی به سمت معاونت اول رییس‌جمهور نشان از توجه شما برادر به نیروهای زحمتکش، انقلابی، دلسوخته و فعالینی است که در طول انقلاب اسلامی همواره از حامیان ولایت بوده‌اند و برای توسعه عمران و آبادی کشور توام با عدالت اجتماعی و حاکمیت روح دینی از تلاشی فروگذار نکرده‌اند. سابقه درخشان ایشان در استانداری کردستان، دیوان محاسبات و به‌ویژه معاونت حقوقی رییس‌جمهور بر اهل انصاف و مروت مکتوم نیست. ما جمعی از نمایندگان بر خود فرض دانستیم از انتخاب موصوف تشکر و قدردانیمان را اعلام نماییم.»
هرچند در همان جلسه، الیاس نادران طی نطقی، بر جعلی‌بودن مدرک تحصیلی رحیمی تاکید کرده و از انتصاب او به عنوان معاون‌اول رییس دولت، به شدت انتقاد کرده بود.
یکشنبه سیاه و محکومیت رحیمی؟!
رحیمی همچنین در جایی از نامه تلویحا موضوع محکومیت خود را مرتبط به ماجرای یکشنبه سیاه در مجلس نهم خوانده است. آنجا که بعد از بیان گله مندی خود از اینکه چرا احمدی نژاد حاضر نشده شهادت دهد که او به بیت المال خیانت نکرده است نوشته: "آقای احمدی‌نژاد، به‌راستی نمی‌دانید یا فراموش کرده‌اید که ماجرای این پرونده چیست؟
شاید فراموش کرده‌اید که رحیمی محکوم امروز، چوب لجبازی‌ها و آبروبری‌های گاه و بیگاه شما را می‌خورد.
یادتان می‌آید در ماجرای یکشنبه سیاه چقدر اصرار کردم که نکنید و آبرو نبرید و بگذارید از مجاری قانونی، ماجرا پیگیری شود."

گلایه رحیمی از نامه ای است که دو روز قبل از سوی دفتر احمدی نژآد و در واکنش به صدور محکومیت قطعی رحیمی منتشر شد.
در متن نامه احمدی نژاد که یادآور لحن او در سخنرانی هایش است، به ناگفته‌هایی اشاره شده که برای رعایت و حفظ «مصالح» قرار نیست افشا شوند. او جرایم رحیمی را به دوره‌ قبل از حضورش در دولت نسبت داد تا، محمود احمدی‌نژاد هم از قطار حامیان دیروز و برائت جویان امروز از رحیمی عقب نماند.
در اطلاعیه دفتر احمدی‌نژاد درباره حکم رحیمی ادعا شده بود: « تمام ماجرای آقای رحیمی حتی با فرض صحت اتهامات و قبول رسیدگی قانونی و صحیح، مربوط‌به سال٨٦ و قبل‌از آن و دوره ریاست ایشان بر دیوان محاسبات کشور وابسته‌به مجلس‌شورای‌اسلامی و پیش از شروع همکاری و حضور ایشان در دولت‌نهم بوده است و در آن زمان ‌چنین مسایلی مطرح نبوده است. اصولا این موضوع، هیچ ارتباطی با دولت و حتی دوره خدمت ایشان در دولت‌های نهم و دهم ندارد و دلیل اصرار بر ارتباط‌دادن آن به دولت قبل بر همگان آشکار است.» در پایان این اطلاعیه هم تاکید شده بود: «مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم علیرغم وجود پاسخ‌های قاطع به اتهامات بی‌اساس علیه خود، برای رعایت مصالح کشور و به‌عنوان وظیفه‌ای ملی و دینی و جهت جلوگیری از بهانه‌‌جویی‌ها، مشقات و سختی‌های سکوت را بر خود هموار کرده‌اند....»
واکنش سایت های حامی احمدی نژآد به نامه رحیمی
اما انتشار نامه رحیمی که ظاهرا احمدی نژادی ها را غافلگیر کرده است هم با واکنش هایی از سوی سایت های حامی احمدی نژآد روبرو شد. سایت "دولت بهار" در واکنش به نامه محمدرضا رحیمی علیه احمدی‌نژاددر مطلبی با عنوان " آقای رحیمی، شرایط شما را درک می‌کنیم!" مدعی شده است که: معاون مطبوعاتی دولت دهم و مشاور فعلی وزیر ارشاد دولت یازدهم در تنظیم و انتشار متن (نامه رحیمی به احمدی نژاد) نقش داشته است.
این سایت در ادامه می‌نویسد: در سال 92 پس از ادعای کذب یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه با خبرگزاری‌ها که از بازداشت رحیمی و انتقال او به زندان اوین خبر داده بود، مادر وی سکته کرد. دو ماه قبل نیز پس از اعلام خبر اولیه حبس و جریمه نقدی رحیمی در رسانه‌ها، مادر وی برای بار دوم سکته کرد و دار فانی را وداع گفت. همچنین یکی از نزدیکان رحیمی در پی فشارهای روحی اقدام به خودکشی نافرجام کرد. همسر محمدرضا رحیمی نیز که از بیماری فشار خون رنج می‌برد، هم‌اکنون در بدترین شرایط جسمی است. دولت بهار ضمن ابراز تاسف از شرایط پیش‌آمده برای معاون اول دولت دهم اعلام می‌دارد این شرایط را درک می‌کند و امیدوار است مشکلات وی رفع شود.
پایگاه خبری "میدان 72" از دیگر سایت‌های حامی احمدی‌نژاد نیز ضمن بازنشر نامه رحیمی به احمدی نژاد در خبری با تیتر "آقای رحیمی شما هم به احمدی نژاد فحش دهید شاید فرجی برایتان حاصل شد/ احمدی نژادی بودن در این شرایط سخت است!" نوشته است: محمدرضا رحیمی در نامه ای خطاب به دکتر احمدی نژاد از وی اعلام برائت کرد. میدان ۷۲ ضمن ابراز تاسف از شرایط پیش آمده، از وضعیت اضطراری محمدرضا رحیمی و شرایط بد خانوادگی وی مطلع بوده و امیدوار است واقعیت زودتر از آنچه که انتظار می رود مشخص شود. باشد تا روزی برسد که بتوان ناگفته ها را بیان کرد. تنها در این فضای غبارآلود آنکه مثل همیشه سپر بلا و هدف حملات هر طرف ماجرا قرار خواهد گرفت احمدی نژاد است.
احمدی نژآد و رحیمی در روزهای خوب چه می گفتند؟
این کشمکش جدید میان احمدی نژآد و رحیمی در حالی است که احمدی‌نژاد در فروردين 92 در مراسم افتتاحیه طرح‌های عمرانی استان کردستان محمدرضا رحیمی را نمونه بارزی از مردم این خطه معرفی کرد که شبانه‌روز در خدمت کشور است و بی‌وقفه برای مردم تلاش می‌کند.

او در بخشی از سخنرانی این مراسم گفته بود: « ما تحت امر فرزند این استان، جناب آقای رحیمی هستیم. واقعا ایشان از نیروهای شایسته و دلسوز کشورند. حالا شاید کسی نگفته باشد. من اینجا به شما بگویم واقعا ایشان شبانه‌روز ندارد. نمونه یک کردستانی باصفاست. شب و روز دارد کار می‌کند. آن موقعی که ناجوانمردانه زیاد به ایشان فشار آوردند و توهین‌ها، تهمت‌ها و هر روز یک بازی درست می‌کردند، ایشان می‌گفت حالا این بازی را درست کردند، من در پاسخ‌گویی به آنها یک ساعت بیشتر کار می‌کنم چون آنها این بازی‌ها را درآوردند که ایشان کار نکند و در خدمت‌رسانی موفق نشود. ایشان یک ساعت بیشتر کار می‌کرد. این روحیه مردم اینجاست و ما این روحیات را سال‌ها به‌خصوص در دولت، در آقای رحیمی دیده‌ایم.»
تعريف و تمجيد‌هاي احمدي‌نژاد از معاون اولش اما به همين‌ جا ختم نشد و اودر آخرین جلسه هیئت دولت دهم نشان درجه یک خدمت! به رحيمي اهدا كرد تا اوج ارادت خود را به او نشان دهد. و بدین ترتیب 22خرداد 92 رحیمی "به پاس خدمات ارزشمند و تلاش های شایسته در تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران"، از دست احمدی نژاد لوح سپاس و نشان درجه یک خدمت دریافت کرد.
خط قرمز احمدی نژاد کجاست؟
فرار رو به جلوی احمدی نژآد از عواقب محکومیت معاون اول خود در شرایطی است که او بارها در دوران ریاست جمهوری اش در مواجهه با زمزمه هایی درباره پرونده های قضایی اعضای کابینه اش به شدت از آنها حمایت کرده بود. هشتم تير ماه 90 محمود احمدي‌نژاد نسبت به برخي اتهامات مطروحه درباره برخي اعضاي هيات دولت از جمله رحيمي، گفته بود: «كابينه خط قرمزي است كه اگر بخواهند به آن دست‌اندازي كنند، ديگر من بايد وظيفه‌ي قانوني خود را انجام دهم و اين حتما به كشور آسيب مي‌زند.»
احمدي‌نژاد در آبان سال 90 هم در ديدار با برخی اعضای ستاد انتخاباتی‌ خود در سال‌های ۸۴ و ۸۸ در مورد اتهامات محمدرضا رحیمی اینطور گفته بود: «دو سال است که رییس قوه قضاییه معاون اول دولت را متهم به فساد اقتصادی کرده است ولی نمی توانند این اتهام را ثابت کنند. من به رهبری هم گفته ام که اگر ثابت شود که رحیمی حتی یک ریال هم اختلاس کرده من به تلویزیون آمده و ضمن عذرخواهی اعلام می کنم که شایستگی این سمت را ندارم. این دولت به قوه قضاییه اعلام کرده که آبروی دولت را برده اید و اگر هم قرار به محاکمه است بایستی علنی صورت گیرد. بنده فقط ۱۰ درصد حرف ها را تاکنون زده ام و شاید ۲۵درصد دیگر را در آینده بگویم ولی مابقی را هیچگاه نمی توانم به دلایل مصلحتی و حفظ نظام و انقلاب بیان کنم.»
این سخنان احمدی نژاد حالا موجب شده تا افکار عمومی در انتظار حضور احمدی نژاد در صدا و سیما و عذرخواهی از مردم باشند. امری که در کنار وعده های بیشمار احمدی نژآد بعید به نظر می رسد که رنگی از تحقق به خود ببیند.
اصولگرایان حامی رحیمی و جریان احمدی نژآد حالا چه می گویند؟
با اعلام حکم پرونده محمدرضا رحیمی، اما برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا، تلاش کردند تا هرگونه نسبت جناحی خود را با رحیمی را منکر شده و با انداختن توپ به زمین اصلاح طلبان، به اسطه مسئولیت های ا به عنوان استاندار در دولت سازندگی او را منتسب به چهره های اصلاحات از جمله آیت الله هاشمی معرفی کنند. از این رهگذر است که حامیان دیروز رحیمی تلاش می‌کنند قوه‌قضاییه را برای صدور حکمی مشابه برای «مهدی هاشمی» زیر فشار بگذارند. از جمله ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در اظهار نظری گفته «منشا تخلفات مالی «رحیمی‌ها» در دولت‌ سازندگی شکل گرفته و امروز بروز و ظهور یافته است.» او مدعی شده «پرونده مهدی هاشمی قطورتر‌ از پرونده محمدرضا رحیمی است. افزون بر این «مهدی محمدی» ستون نویس روزنامه "وطن امروز" ، آزمون بعدی قوه‌قضاییه را نحوه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی دانسته و گفته «اصولگرایان روسفید شدند که بر فساد رحیمی سرپوش گذاشته نشد.» . روزنامه کیهان هم در انتهای گزارشی که با یک روز تاخیر در آن خبر محکومیت رحیمی منتشر شده نوشته است: «کل مبلغی که رحیمی به استناد آن به ردمال، انفصال و حبس محکوم شده، حدود دومیلیاردتومان بوده است. مهدی هاشمی با کیفرخواستی بیش از صدصفحه و ١٢عنوان اتهامی و با دست‌داشتن در تخلفات چندده‌میلیاردی از قبیل فساد نفتی استات‌اویل و...، هم از لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی، به مراتب جرایم سنگین‌تری را در مقایسه با رحیمی مرتکب شده که این موضوع نیازمند بررسی جدی و موشکافانه دستگاه قضایی است.»
حمید رسایی، نماینده عضو «جبهه پایداری» هم به فارس گفته است: «امیدواریم دستگاه قضا همان‌طور که در این پرونده عمل کرد، در بررسی تخلفات دیگر از جمله پرونده مربوط به درخواست فاضل لاریجانی و ارتباط آن با موضوع سعید مرتضوی و به‌ویژه درخصوص پرونده مهدی هاشمی که تاکنون چند بار مسوولان عالی قضایی از وجود فشار در آن خبر داده‌اند، با دقت و سرعت عمل کند که چشاندن طعم شیرین عدالت یکی از مهم‌ترین عوامل و عناصر برای خنثی‌کردن فشارهای ناجوانمردانه در مثل موضوع تحریم‌های ظالمانه است.»
پرونده رحیمی همچنان مفتوح است
با این حال اما الیاس نادران نمانیده تهران شب گذشته در نشستی در انجمن روزنامه نگاران مسلمان از مفتوح بودن پرونده رحیمی خبر داده و گفته است: شنیده‌ایم بررسی پرونده‌ها همچنان باقی است و جرایم و اتهامات هنوز مفتوح است. به دلیل سازمان یافته بودن جرم وی، حکم باید بیش از این می‌شد... . حالا باید منتظر ماند و دید ادامه رسیدگی به پرونده رحیمی باز هم حاشیه های جدیدی خواهد آفرید؟. و ادامه رسیدگی به اتهامات او آیا باز هم جایی برای فرار رو به جلو حامیان دیروز او باقی خواهد گذاشت؟
کد خبر: 205772

وب گردی

وب گردی