تهران - ایسکانیوز:  "یکی از کاستی های بزرگ نظام ما فقدان مسئولیت پذیری و پاسخگویی است. به این معنا که در سال 1384 یک انتخاب عمومی برگزار می شود و یک جریانی که ما آن جریان را به نام اصولگرا می شناسیم قدرت را در دست می گیرد. برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب نه تنها قوه مجریه در دست یک جناح است بلکه مجلس و قوه قضاییه نیز در دست یک جناح است. به عبارت دیگر تمام ارکان قدرت از سال 84 به بعد در دست یک جناح قرار می گیرد که ما آن جناح را به نام اصولگرایان می شناسیم."

صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسکانیوز در خصوص اعلام برائت اصولگرایان از احمدی نژاد و محمدرضا رحیمی ضمن بیان این مطلب گفت: در آن 8 سال سیاست هایی توسط اصولگرایان اجرا می شود که در عرصه بین الملل، هسته ای، بسیاری از مسائل اقتصادی و همانطور که شاهد هستیم در عرصه فساد نتایجی را به بار می آورد.

وی ادامه داد: ابعاد گسترده شدن فساد در آن 8 سال در طول تاریخ مدرن ایران بی سابقه بوده، اما نکته جالب این است که اصولگرایان به گونه ای رفتار می کنند که اصلا گویا آنها نبودند که قدرت را در آن 8 سال در دست داشتند و در بین اصولگرایان ذره ای احساس مسئولیت و پاسخگویی وجود ندارد. تنها چیزی که شاهدیم این است که آنها روی خود را برگرداندند و ادعا می کنند که این جریان به ما مربوط نمی شود.

زیبا کلام در ادامه گفت: آنها می گویند احمدی نژاد به ما مربوط نیست. همچنین احمدی نژاد ارتباطش را با رحیمی رد می کند و جالب این است که ذره ای احساس مسولیت و پاسخگویی در آنها وجود ندارد. چه در اصولگرایان درون مجلس و چه خارج از مجلس، متفکرین اصولگرا،  میانه رو و تند رو .

وی افزود: تنها واکنش اصولگرایان این بود که گفتند رحیمی را هاشمی رفسنجانی وارد قوه مجریه کرده، احمدی نژاد نیز می گوید خطاهای رحیمی به قبل از اینکه او معاون اول دولت شود مربوط است. جالب آن که عبدالرضا داوری دست راست محمود احمدی نژاد می گوید:  "ما از اول هم با رحیمی مشکل داشتیم!" و این نهایت بی مسئولیتی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اگر من بخواهم نظام مردم سالاری دینی را جمع بندی کنم، باید بگویم نظام مردم سالاری دینی یعنی نظامی که در آن ذره ای احساس مسئولیت و پاسخگویی وجود ندارد.

زیباکلام ضمن تاکید بر این مطلب که رحیمی برای کمک به اصولگرایان پول بیت المال را برداشته است، گفت: وقتی رحیمی با برخورد قضایی مواجه می شود، همه کسانی که تا قبل از این قضایا از او حمایت می کردند پشتش را خالی کردند. حالا این سوال به وجود می آید که این میلیاردها و 100 ها میلیون تومانی که رحیمی از حساب بیت المال برداشته کرده چه کرده و کجا خرج شده؟ آیا با این پول برای خانواده اش ویلا خریده یا در سویس  خانه خریده است؟ قطعا پاسخ این سوال منفی خواهد بود.

وی ادامه داد: رحیمی هرچه قدر پول برداشت کرده برای اینکه حمایت اصولگرایان داخل مجلس و بیرون مجلس را برای احمدی نژاد بخرد خرج کرده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: به نظر من متهم ردیف اول این پرونده اصولگریان هستند، اصولگرایانی که این پولها را گرفتند. متهم ردیف دوم احمدی نژاد است، چرا که این پولها به نفع او خرج شده ومتهم ردیف سوم رحیمی است که نقش مباشر و واسطه را دارد و لذا من فکر می کنم که آنچه رحیمی می گوید درست است که من این پولها را برای خودم برداشت نکردم و خرج خانواده ام نکردم، اموال من قبل و بعد از اینکه وارد دولت احمدی نژاد بشوم مشخص است و من یک ریال از این پول را وارد زندگی خود نکرده ام، درست است که خطا کردم ولی این پول ها را خرج اصولگرایان کردم که مجلس از احمدی نژاد حمایت کند، در واقع خرج احمدی نژاد شده است.

 

 
کد خبر: 205902

وب گردی

وب گردی