جمهوریخواهان ایالات متحده آمریکا همگی مخالف توافق بر سر برنامه هسته ای ایران هستند. آنها با "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل، علیه توافق با ایران و علیه "باراک اوباما" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، متحد شده اند.

این توهین یک موضوع جنجال برانگیز است." جان بونر" نماینده جمهوریخواه و سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا ، بدون اطلاع "باراک اوباما "، "بنیامین نتانیاهو" را به واشنگتن دعوت کرد. نتانیاهو باید در روز سوم ماه مارس برای هر دو مجلس کنگره و سنا سخنرانی کند.  با این سخنرانی جمهوریخواهان دو هدف را دنبال می کنند:  با سنگ انداختن سر راه سیاست خارجی باراک اوباما رسیدن به یک توافق بر سربرنامه هسته ای ایران تضعیف شود. و در سیاست داخلی هم دامنه قدرت رئیس جمهور محدودتر شود.

این سنت بی رحم و قدیمی آمریکایی است که در سیاست خارجی به دنبال مشترکات می گردد تا از سیاست های حزبی دوری کند. همانند روشی که جمهوریخواهان در واشنگتن از آن بهره گرفتند که نه تنها برخلاف منافع ملی ایالات متحده آمریکا است بلکه برای دیپلماسی بین المللی نیز خطرناک است.

در کنار آمریکا 5 قدرت دیگر نیز با ایران مذاکره می کنند:  روسیه، چین، فرانسه، بریتانیای کبیر و آلمان. آنها به دنبال پیدا کردن چارچوب های اصلی تا ماه مارس و رسیدن به توافق نهاییدراختلاف با تهران تا ماه ژوئیه هستند.

ویژگی های اصلی این توافق به شرح زیر است: ایران تعداد سانتریفیوژهای گاز خود را برای غنی سازی اورانیوم از تعداد کنونی 19 هزار به 4 هزارعدد کاهش   دهد. در عوض تحریم های اقتصادی شدید علیه ایران برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر تندرو های کنگره آمریکا می گویند،در آخر این تعداد 4 هزار سانتریفیوژ هم نباید وجود داشته باشد. آنها نیز مانند نتانیاهو بر این باورند که ایران خواهان فریب دادن جوامع بین المللی و درنهایت ساخت بمب هسته ای است. به همین دلیل آنها می خواهند باز هم فشار را بیشتر کنند و نه تنها تحریم های قبلی را پابرجا باشد بلکه تحریم های جدیدی را نیز بر ایران تحمیل کنند.

باراک اوباما در سخنرانی سالانه خود در هفته گذشته نسبت به کارشکنی های جمهوری خواهان هشدار داد و تهدید کرد هر لایحه ای را در راستای تشدید تحریم ها علیه ایران با حق وتو خود متوقف می کند. او اظهار کرد:" تحریم های جدید عملا شکست دیپلماسی را تضمین می کند".

چشم انداز موفقیت در مذاکرات هسته ای هیچگاه گسترده نبوده است. حال فرصت پیروزی درمذاکرات دوباره رو به وخامت گذاشته است. در ایران نیز از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفته تا رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به "شیطان بزرگ" آمریکا و "شیطان کوچک" اسرائیل همچنان بی اعتماد هستند.

به نقل از "نیویورک تایمز "شکافی  که جان بونر در دیپلماسی ایجاد کرد دقیقا زمانی رخ داد که نفوذ ایران را در خاورمیانه افزایش می دهد. "اکونومیست" مدعی است ایران با پایتخت سه کشور عربی، بیروت، دمشق و بغداد رابطه خوبی دارد. حالا صنعا پایتخت یمن نیز بعد از آنکه شبه نظامیان شیعه حوثی قدرت را در دست گرفتند، به آنها اضافه شده اند.

در مبارزه با تروریست های داعش غرب و ایران منافع کاملا مشترکی دارند که هرچند به همکاری مستقیم منجر نشده است اما احتمالا دو طرف را به گفت و گویی درباره مسئولیت مشترک و نقش قدرت منطقه ای ایران بکشاند.

شکست مذاکرات می تواند عواقب استراتژیک گسترده ای همراه داشته باشد. خطرناکترین آنها رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه است.

نتانیاهو و جمهوری خواهان چگونه باید به این موضوع واکنش نشان دهند؟ با یک حمله نظامی؟  یا اینکه با تحریم های بیشتر اقتصاد ایران را نابود کنند تا ایران تسلیم خواسته های آنها شود؟

با دعوت جمهوریخواهان از نتانیاهو، آنها در نهایت مبارزه انتخاباتی خود را برای سال 2016 آغاز کردند. جان بونر نخست وزیر اسرائیل را دعوت کرد، که دربرابر کنگره در مورد " تهدید جدی افراط گرایان  و تهدید جدی ایران برای امنیت غرب" سخنرانی کند. حتی اگراو این موضوع را به زبان نیاورد، سیاست اوباما برای نتانیاهو بیش از حد نرم و تسلیم شونده است. به گفته نتانیاهو امنیت اروپا توسط دموکرات ها در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

تعجبی ندارد که درهای کاخ سفید همچنان به روی نخست وزیر اسرائیل در سفرش به واشنگتن بسته خواهد ماند. همچنین "جان کری" وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز نمی خواهد با نتانیاهو ملاقات کند. آیا نخست وزیر اسرائیل که روز هفدهم مارس با انتخابات مجلس روبه رو است، می تواند خود و خدماتش را به مردم کشورش ثابت کند؟

بدتر اما وضعیت امنیتی در خاورمیانه است. کارشکنی های جمهوری خواهان ممکن است در لحظات آخر مذاکرات را با شکست مواجه کند. در این صورت آتش  درگیری دوباره شعله ور خواهد شد. دقیقا در زمانی که  گوشه و کنار خاورمیانه در حال سوختن و درگیری است.

متیاس ناس/ دی تسایت

مترجم: ملینا حاجبی
کد خبر: 206068

وب گردی

وب گردی