تهران- ایسکانیوز: اعضا و کارکنان سازمان سمای دانشگاه آزاد اسلامی با آیت الله سید حسن خمینی در کنار مرقد اما خمینی (ره) دیدار و گفتگو کردند. در این مراسم یادگار امام(ره) با اشاره به لزوم در نظر گرفتن تربیت و اخلاق در کنار علم از مسئولان سازمان سما خواست تا زمینه  آموزش برای ساکنان مناطق محروم را فراهم کنند.

در ادامه این مراسم آیت الله سید حسن خمینی ضمن خوشامد به مسئولان و مربیان سازمان سما گفت: امروز بسیار خوشحالم که در خدمت همکاران و عزیزان سازمان سما هستم.

وی در ادامه با اشاره به خاطره ای از دوران دبیرستان خود گفت: زمان دبیرستان معلمی داشتیم که البته به نوعی معلم طایفه ما هم به حساب می آمد و البته این معلم توانایی تدریس و علم آموزی در مقاطع بالاتر از دبیرستان را هم داشت و این موضوع را مشخصا در صحبت های او می شد دید.

او در ادامه گفت: زمانی پیش از انقلاب و پس از انقلاب هم از او خواهش کردند که در دانشگاه تدریس کند اما او در جواب یک جمله را گفت: من هیچ وقت به دانشگاه نمی روم چون اعتقاد دارم تربیت در دبیرستان است و مسیر انسان در این دوره مشخص می شود.

تفکر انسان ساز است

عضو هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بزرگان زیادی کتاب هایی درباره زهد نوشته اند، اساس کتاب ها درباره زهد است اما در باب اول هر یک از آنها تفکر نسبت به بقیه موضوعات اهمیت بیشتری دارد حتی در روایات هم نقل شده است تفکر مساوی با 70 سال عبادت است.

او در ادامه گفت: یک ویژگی بالاتر از عبادت وجود داردکه تفکر را بالاتر قرار داده است.

آن ویژگی هم انسان سازی تفکر است. عبادت بی شناخت خوب است ولی کامل نیست و اگر عبادت همراه با شناخت نباشد عمق لازم را نخواهد داشت.

او در ادامه گفت: وقتی کسی در یک امتحان توفیقی می یابد ممکن است افرادی به او تبریک گویند اما یک وقت هم یک استاد با مرتبه علمی بالا این موفقیت را تبریک می گوید که به مراتب این تبریک شیرین تر است علت آن هم این است که این تبریک همراه با شناخت است.

او در ادامه گفت: شناخت اگر نباشد حتی عبادت هم تکامل پیدا نمی کند. عارف کامل عارفی است که در هر دو بعد نظری و عملی  پیشرفت کند.کسی که درک از توحید ندارد عبادتش به درد نمی خورد.

او در ادامه با اشاره به وجود اخلاق در علم گفت: همچنین اگر علم هم بدون اخلاق صورت گیرد فایده ای ندارد و یک نمونه اش می شود ساخت بمب اتمی.

آیت الله سید حسن خمینی در این دیدار دوستانه با سازمان سما افزود: انسان با علم جامعه خودش را تکمیل کرده است. اگر تربیت و اخلاق در کنار علم قرار نگیرد بعضا فاجعه آمیز می شود همان طور که علم تنها باعث شد هوای زمین روز به روز گرم تر شود و باعث افزایش کشتارها می شود.

او افزود: علوم انسانی هم همین شرایط را داراست نباید فکر کنیم هر جا فلسفه و منطق وجود دارد مشکلی نیست خیر خیلی وقت ها فقط الوات مقابل پیامبران بودند اما دانشمندان هم به زبان مغالطه با پیامبران الهی مقابله کردند.

او در ادامه با اشاره به تعبیر امام(ره) در این باره گفت: در تعبیر امام هم این موضوع وجود داشت که حتی علم توحید حجاب اکبر است، و این بخاطر این است که اگر انسان خود را نساخته باشد علم را در جهت استحمار بکار می گیرد.

 

مهمترین بعد تربیتی الگو برداری است

آیت الله سید حسن خمینی در ادامه با اشاره به اینکه شروع تربیت از دوره دبیرستان است گفت: در این دوره است که بذر لازم کاشته می شود و بعدها این بذر جوانه زده و قابل برداشت است و تکامل می یابد.
وی افزود: مهمترین بعد تربیتی الگوبرداری است و هیچ موردی مانند الگو در تربیت تاثیر نخواهد داشت و شما هم باید برای الگو تعریف پیدا کنید و باید بدانید که اگر این کار را انجام دهید فرد خود به خود خوب خواهد شد.
آیت الله سید حسن خمینی در ادامه با بیان خاطره ای در همین ارتباط گفت: در دوره ما همه کچل می کردند و موهای خود را از ته می تراشیدند اما یکی از دوستان ما به این خاطر مدرسه نیامد و ما پس از چند سال که او را دیدیم دیدیم موهای خود را از ته تراشیده است علت را که جویا شدیم متوجه شدیم که این اتفاق بخاطر یک بازیکن فوتبال افتاده است پس به این نتیجه میرسیم که الگو برای او عوض شده و نظر او را هم عوض کردند.

1d2c84e7-b2af-4fe0-bad6-d29c948f0b3e
وی افزود: الگو در تربیت نقش دارد یکی از بزرگترین الگوهای افراد هم معلمان هستند که فرد ناخودآگاه مانند معلم می شود و در نظر گرفتن این موضوع همان نکته ای است که امام(ره) هم به آن معتقد بود و می گفت رفتار افراد تاثیر می گذارد نه گفتارش.
او در ادامه با اشاره به خاطرات استاد مطهری گفت: «اوایل دوران طلبگی شب های جمعه پای صحبت های فردی می نشستیم که سخنور قوی نبود اما تاثیر سخنان او تا هفته بعد در وجود ما باقی می ماند.»
آن سخنور قوی، امام (ره) به دلیل پاکی و لطافتی که در درون خود داشت حتی با وجودی که سخنور قوی نبود اما به شدت در دیگران تاثیر می گذاشت.
او در ادامه گفت: اگر می خواهیم مجموعه سما از یک مجموعه مدارس که گذرا است خارج شود و اثرگذاری لازم را داشته باشد باید در مرحله اول خود خالص شود آن وقت است که اثر دو چندان می گذارد.
او در ادامه با اشاره به توهین به ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام افزود: علم اگر در کنار تربیت قرار نگیرد صرفا علم است و حتی بعضی وقت ها مضر هم می شود.
این روزها یک آرمان بشری به نام آزادی در کنار اخلاق قرار نگرفته است و نتیجه آن توهین به ساحت مقدس پیامبر اسلام شده است.
او در ادامه گفت: بهترین راه برخورد با این اتفاقات همان راهی است که خود پیامبر اسلام داشته است و آن هم این است که ما هم بد اخلاقی نکنیم زیرا بزرگترین لطف یک بد اخلاق فحاش، فحش دادن به خود او است.
آیت الله سید حسن خمینی با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان غرب گفت: نامه رهبری یک رفتار خوب و منطقی در همین مسیر بود که قطعا تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.

لزوم فرصت سازی برای آموزش در مناظق محروم
او در ادامه گفت: تربیت شرط توفیق علم است و اخلاق شرط توفیق انسانیت. بشر بدون داشتن این دو انگار بر روی تیغ دو دم است.
وی گفت: باید همه این اقدامات را از درون مجموعه های خود شروع کنیم. اگر مدیر و معلم یک فضای پاک و با صداقت و شیرین را ایجاد کنند اصلا امتیاز به اقدام دیگری پیدا نمی شود همان طور که امام(ره) بدون هیچ حرفی کشور را با حجاب کرد، امام هیچ وقت نگفت مردم نماز بخوانند اما مردم نمازخوان شدند و این یعنی آن شرط خوب بودن الگو شد.
آیت الله سید حسن خمینی با ارائه پیشنهادی با مسئولان سازمان سما گفت: یکی از وظایف دانشگاه آزاد اسلامی پر کردن فرصت های آموزشی به کسانی بود که این امکان در دسترسشان نبود لذا این پیشنهاد را می دهم که به مناطقی بروید و دست کسانی را بگیرد که به این فرصت ها احتیاج دارند و باعث رونق فرهنگی حوزه آموزش متوسطه در شهرها شوید.
او در پایان گفت: توزیع برابر امکان پیشرفت مهمترین وظیفه یک حکومت است.

 
کد خبر: 206138

وب گردی

وب گردی