تهران - ایسکانیوز: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان های امام راحل در حرم مطهر ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: روز 12 بهمن ماه روز ورود امام به کشور بعد از سال ها انتظار برای مردم بسیار مهم بود که محبوبشان به وطن بازگشته و هم در برابر دشمنی که نمی خواست هرگز نام، کلام و خط امام در جامعه حاکم باشد ملت ما با قدرت توانست راه را برای ورود امام خمینی (ره) به کشور باز کند.

وی افزود: 12 بهمنی که به دنبالش 12 فروردین آورد و نظام جمهوری اسلامی ایران را به اثبات رساند و استمرار بخشید و به دنبالش در 12 آذر قانون اساسی به تصویب رسید و راه برای آینده ملت و کشور باز شد.

رئیس جمهوری کشورمان به تلاش های دشمنان در زندانی کردن، حصر و تبعید امام اشاره و خاطر نشان کرد: در دوران تبعید حدود 15 سال اجازه ندادند نهضت اسلامی به پیروزی برسد اما امام که به عنوان مدرس اخلاق، فلسفه و فقه و به عنوان حاج آقا معروف بود در سایه نهضت انقلاب و در سال های 40 و 42 به عنوان مرجع بزرگ و عالی قدر شیعه مطرح شد و مردم در کنار آن بزرگوار به عنوان مرجع تقلید قرار گرفتند.

وی افزود: در دورانی که دشمن حضرت امام را تبعید کرد و آن تبعید به قدرت تبدیل شد و ایشان  به حق امام امت و مسلمانان لقب گرفت و مسیر هدایت جامعه را در دست گرفت و امام همه مسیر را در سایه اجتهاد، جهاد و انقلاب توانست مسیر را به پیروزی برساند.

وی افزود: اجتهادی که مستمر، پویا و دائمی است و امام خمینی (ره) این اجتهاد را برای ما ترسیم کرده و با همین مسئله انقلاب همیشه زنده، نو و تازه خواهد بود و ایشان شخصیتی بودند که در سایه اجتهادش برای همه روشن ساخت که رای مردم مشروعیت دارد حقوق مردم مورد احترام باشد و زنان حق حضور و رای دارند.

روحانی ادامه داد: در سایه اجتهاد امام خمینی (ره) مصلحت را برای ما تبیین کردند و همچنین دولت انقلاب اسلامی را نیز تبیین کردند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در سخت ترین روزهای امنیتی در کشور فرمان 8 ماده ای را ترسیم و حقوق شهروندی را برای همه مردم روشن ساخت.

ایشان که مجتهد بودند با خانه نشینی و عافیت طلبی همواره مخالف بودند و با مفسدان و ظالمان فاصله داشتند.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: امام (ره) همراهش و یا کسانی که مسیر تهجر و جمود را انتخاب کردند فاصله داشت و همواره راه صحیح زندگی، اعتدال و پیشرفت، توسعه را به مردم نشان دادند.

وی افزود: امام  در برابر دشمن ایستادگی کرد و استقلال خواهی و استکبارستیزی را به ما آموخت.

رییس جمهور گفت: ایشان شهامت آن را داشتند که راه صلح را بر گزینند و مسیر توسعه کشور را در مسیر ثبات و امنیت کشور ادامه دهد و ایشان همان شخصیتی بودند که بحث زمان و مکان را در اجتهاد مطرح کردند.

وی افزود: اجتهاد امام اصلاح طلبی اصولگرایانه، تحول خواهی سنت گرایانه، انقلاب دولت ساز بود و آن روز که لازم بود با این اجتهاد انقلاب کرد و پس از آن نظام اسلامی را استمرار بخشید و راه تحول و تحرک را پیش روی ما گذاشت و آنچه که مهم است این که مسیر امام راحل را ادامه دهیم.

رئیس جمهوری بیان داشت: آثار امام به کلمات ایشان محدود نمی شود. مصداق ها را نباید اصل قرار داد بلکه گفتگوها را باید ملاک قرار دهیم و اگر امام (ره) امروز بودند چه می کرد و چه می فرمود.

همواره باید خود را در محضر ایشان ببینیم و راه اجتهاد امام را با ملاک هایی که در اختیار ما گذاشت ادامه دهیم و خود را محصور نکنیم همانند متهجرین در برخی کلمات بی روح.

رئیس جمهوری ادامه داد: هدف، مسیر و خط امام بود و باید همان مسیر را ادامه دهیم و دولت یازدهم امروز در کنار مرقد منور امام یک بار دیگر با ایشان بیعت می کنند و راه امام را در سایه رهنمودهای خلف صالحشان و مقام معظم رهبری ادامه می دهد و به وعده هایی که این دولت به  مردم داده و خواست آنان است.

روحانی با تبریک عید بزرگ 12 بهمن، 22 بهمن و دهه فجر به ملت و خانواده و یادگار امام خمینی (ره) گفت: از ملت بزرگ ایران خواهش دارم که دهه فجر را با نشاط و با سرور باشیم و این دهه برای ما دهه تحول و پیشرفت و پیروزی برای ملت است مخصوصا روز 22 بهمن همه به خیابان ها می آیند و هر کس با هر جناح ،حزب ،قوم و قبیله ای هر فکری که دارد حضور یابد در این جشن بزرگ ملی.

روحانی در پایان خاطر نشان کرد: ان شاء الله امسال با حضوری پر شور نسبت به سال های گذشته قدرتمان را به رخ جهانیان بکشیم و بیعت مجدد خود را داشته باشیم.
کد خبر: 206140

وب گردی

وب گردی