تهران-ایسکانیوز: ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در جمع خبرنگاران از برگزاري جشن‌هاي سي‌وششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با 450 برنامه متنوع در خارج از كشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس اين سازمان و رئيس كميته بين‌الملل ستاد مركزي دهه فجر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود با بيان اينكه برگزاري برنامه‌هاي بخش بين‌الملل جشن‌هاي دهه فجر به عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است، گفت: اين سازمان در بيش از 60 كشور جهان داراي بيش از 80 نمايندگي فرهنگي است كه اين نمايندگي‌ها جشن هاي سالگرد پيروزي انقلاب را برگزار مي كنند.
وي ادامه داد: برگزاري جشن‌هاي ملي به مناسبت استقلال با پيروزي هر كشوري به صورت مرسوم در يك روز در كشورهاي مختلف با حضور شخصيت‌ها، نمايندگان و ديپلمات‌هاي حاضر در آن، برگزار مي‌شود؛ اما برگزاري جشن‌هاي دهه فجر انقلاب اسلامي توسط نمايندگي‌هاي فرهنگي در10 روز صورت مي‌گيرد و با مشاركت ايرانيان مقيم، دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در آن كشور، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و تشكل‌هاي سياسي و فرهنگي همسو و علاقمند به انقلاب اسلامي، امسال شاهد برگزاري جشن‌هاي باشكوه‌تري خواهيم بود.
ابراهيمي‌تركمان در اين بخش از سخنان خود به تشريح برنامه‌هاي كشورمان در خارج براي بزرگداشت دهه فجر، پرداخت و گفت: يكي از برنامه‌هاي سازمان در اين خصوص، ارسال بيش از 12 هزار بسته اقلام فرهنگي كشورمان به بيش از 40 رايزني و سفارت‌خانه‌هاي ايران، به منظور برپايي نمايشگاه‌هاي مختلف فرهنگي و هنري در ايام‌الله دهه فجر است. در 15 كشور هم نشست‌هاي تخصصي با موضوع «معرفي دستاوردهاي انقلاب اسلامي و پيشرفت‏هاي ايران امروز» را با سخنراني شخصيت‌هاي 2 طرف و با حضور ايرانيان مقيم برگزار خواهيم كرد. اين كشورها عبارتند از: كشور ارمنستان، تركمنستان، تاجيكستان (شهرهاي دوشنبه و خجند)، تانزانيا، چين، صربستان، عراق، قزاقستان، قطر، آمريكا، مالزي، ژاپن، غنا، روسيه و مصر.
وي ادامه داد: بيش از 20 تن از اساتيد و شخصيت‌هاي علمي كه مطالعات و اثري ارزنده درباره انقلاب اسلامي دارند، به كشورهاي اسپانيا، تونس، عراق، غنا، كويت، نيجريه، آمريكا، ارمنستان، پاكستان، ايتاليا، تاجيكستان، تانزانيا، تونس، چين، كرواسي، ژاپن، صربستان، افغانستان، اندونزي و لبنان، اعزام خواهند شد تا در سخنراني‌هاي خود به تبيين اتقلاب اسلامي بپردازند. همچنين در 21 كشور، 21 نمايشگاه كتاب و 15 نمايشگاه عكس و پوستر برگزار خواهيم كرد. اين كشورها عبارتند از: ارمنستان، اسپانيا، پاكستان، ايتاليا، بلغارستان، تانزانيا، چين، كرواسي، صربستان، عراق، قطر، كويت، نيجريه، آمريكا، روسيه، مصر و اندونزي.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، افزود: برگزاري هفته فيلم ايران با نمايش آثار فاخر سينماي ايران با زيرنويس و يا دوبله در 28 كشور اسپانيا، ارمنستان، ايتاليا، بلغارستان، تانزانيا، تونس، چين، كرواسي، سوئد، صربستان، عراق، قزاقستان، قطر، افغانستان، كويت، نيجريه، آمريكا، روسيه، مالزي، هند، روماني، آذربايجان، سريلانكا، اتيوپي، آلمان، مصر، اندونزي و لبنان، از ديگر برنامه‌هاي ماست. نمايش فيلم‌ها هم به دو صورت انجام خواهد گرفت؛ نمايش براي عموم مردم و همچنين نمايش اختصاصي براي اهالي سينماي كشور ميزبان و يا در جمع سينماگران ايراني و آن كشور تا بتوان تعاملات و ارتباطات سينمايي را هم ايجاد كرد.
وي در ادامه به برگزاري نمايشگاه آثار هنري هنرمندان ايران در خارج از كشور در ايام دهه فجر، اشاره و بيان كرد: اين نمايشگاه‌ها در 37 كشور پاكستان، تركمنستان، ايتاليا، بلغارستان، تاجيكستان، تونس، چين، كرواسي، ژاپن، سوئد، صربستان، عراق، غنا، قزاقستان، قطر، افغانستان، كويت، نيجريه، روسيه، آمريكا، اتريش، عمان، ازبكستان، بوسني، تايلند، قرقيزستان، مالزي، لبنان، كنيا، مجارستان، نروژ، تركيه، يونان، امارات، هند، روماني و آذربايجان، برگزار خواهد شد.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ادامه داد: اعزام بيش از 153 هنرمند در رشته‌هاي گوناگون هنري اعم از تجسمي، صنايع دستي و نمايشي براي اجراي برنامه‌هاي فرهنگي و هنري به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامي به 27 كشور كرواسي، اتريش، عمان، ازبكستان، قزاقستان، قطر، بوسني، تايلند، قرقيزستان، مالزي، لبنان، افغانستان، بلغارستان، تونس، كنيا، مجارستان، سوئد، نروژ، عراق، كويت، تركيه، يونان، تركمنستان، صربستان، ايتاليا، امارات، تاجيكستان (شهرهاي دوشنبه و خجند)، پاكستان، هندوستان، روسيه، غنا، روماني، آذربايجان، چين و مصر هم در دستور كار ماست.
وي افزود: 26 گروه موسيقي سنتي و محلي هم به منظور اجراي برنامه زنده موسيقي به كشور‌هاي اسپانيا، تركمنستان، بلغارستان، تونس، كرواسي، سوئد، عراق، غنا، قزاقستان، قطر، افغانستان، كويت، روسيه، اتريش، عمان، ازبكستان، بوسني، تايلند، قرقيزستان، مالزي، لبنان، كنيا، مجارستان، نروژ، تركيه و يونان، اعزام خواهند شد.
ابراهيمي‌تركمان همچنين با بيان اينكه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در دهه فجر با همكاري صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، 66 برنامه راديويي و تلويزيوني شامل 2290 دقيقه برنامه تلويزيوني و 5470 دقيقه برنامه راديويي، را براي مخاطبان خارجي پخش خواهد كرد، گفت: در 20 كشور پاكستان، تركمنستان، ايتاليا، تاجيكستان، كرواسي، ژاپن، سوئد، صربستان، عراق، غنا، قزاقستان، قطر، افغانستان، كويت، نيجريه، آمريكا، روسيه، امارات و هند، كارگاه‌هاي آموزشي با موضوعات فرهنگي و هنري و اجتماعي، با اعزام 61 استاد هنرمند، برگزار خواهد شد.
وي در ادامه به بيان ويژگي‌هاي ستادهاي دهه فجر در رايزني‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور، گفت: ما امسال تلاش كرديم تا با دعوت از NGOهايي كه در كشورهاي مختلف با ما همسو هستند به همراه ايرانيان مقيم و دانشجويان شاغل به تحصيل در آن كشور، آنها را برگزاري اين برنامه‌ها مشاركت دهيم. اين اقدامات در راستاي بومي‌سازي جشن‌هاي دهه فجر در تمامي كشورهايي است كه در آن برنامه‌هاي بزرگداشت پيروزي انقلاب اسلامي، برگزار مي‌شود.
ابراهيمي‌تركمان همچنين در خصوص چگونگي انتخاب گروه‌هاي هنري براي اعزام به كشورهاي خارجي براي اجراي برنامه‌، گفت: در معاونت فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، جمعي متخصص در رشته‌هاي هنري مختلف گرد هم آمده‌اند و اين جمع با توجه به توانمندي‌ گروه‌ها و شرايط كشور‌هاي ميزبان، گروه‌هاي هنري را براي اعزام انتخاب مي‌كنند.
وي اشاره‌اي هم به تحولات اخير اروپا به ويژه فرانسه داشت. ابراهيمي‌تركمان، گفت: يكي از موضوعاتي كه در سمينارها و سخنراني‌هاي ويژه جشن‌هاي دهه فجر، مطرح خواهد شد، موضوع اسلام‌هراسي و شناخت درست از اسلام است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره برگزاري برنامه‌اي ويژه در نوفل‌لوشاتو، دهكده‌اي كه امام (ره) از آن به خاك ميهن بازگشت،گفت: سفارت ايران در پاريس با همكاري رايزني فرهنگي ايران در فرانسه، هر ساله برنامه‌اي را در اين دهكده برگزار مي‌كنند و امسال هم همچون گذشته انجام خواهد شد؛ البته براي امسال همانطور كه گفتم، بومي‌سازي برنامه‌ها مدنظر بوده است و در مراسم نوفل‌لوشاتو، با حضور ايرانيان و سمن‌ها و نمايندگي‌هاي فعال در خارج از كشور، برگزار خواهد شد.
رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در خصوص ميزان تأثيرگذاري اين فعاليت‌ها در خارج از كشور، اظهار كرد: تأثير برنامه‌هاي فرهنگي شاخص‌هاي كمي ندارد و بنابراين بايد با توجه به معيارهاي خاصي آن را سنجيد. امروزه هم انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران و بيانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري (مدظله العالي) مورد توجه جهانيان است كه نشان‌دهنده آثار مثبت 36 سال فعاليت فرهنگي در خارج از كشور است.
ابراهيمي‌تركمان، سخنان خود را اينگونه پايان برد: برگزاري برنامه‌هاي متنوع و متعدد براي كودكان و نوجوانان، از جمله اقدامات جديد ما در دهه فجر انقلاب اسلامي در خارج از كشور است كه در سال‌هاي آينده آن را با گستره بيش‌تري ادامه خواهيم داد.
کد خبر: 206315

وب گردی

وب گردی