ایسکانیوز: رئیس اتحادیه مطبوعات محلی با اشاره به انتشار کتاب «محمدرسول الله درمطبوعات ایران»، گفت: فعالان مطبوعاتی می‌توانند نسبت به ارسال یادداشت‌های مطبوعاتی خود با موضوع تکریم مقام ملکوتی رسول خدا (ص) به آدرس الکترونیکی این اتحادیه اقدام کنند.
به گزارش اتحادیه مطبوعات محلی، سومین نشست هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشور با هدف پیگیری مطالبات صنفی در دفتر معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد در تهران برگزار شد.

در این جلسه ابتدا حسن حیدری مدیرعامل این اتحادیه اهم مطالبات و درخواست‌های اصحاب مطبوعات محلی استان‌ها را بیان کرد. حیدری گزارش این مطالبات را چکیده نظرسنجی شرکت کنندگان در همایش ملی مطبوعات محلی و دیدگاه‌های فعالان مطبوعاتی استان‌های گیلان و اصفهان قلمداد کرد.

جلوگیری از توزیع ویژه‌نامه‌های استانی، چاپ غیرقانونی آگهی‌نامه‌ها، تجدید نظر در طرح بیمه خبرنگاران با هدف توجه ویژه به مطبوعات محلی، تأمین مدرسان کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران استانی، گره‌گشایی در راستای هزینه‌های سنگین پستی مطبوعات محلی و... از عمده‌ترین مطالبات اصحاب مطبوعات استان‌ها برشمرد.

در ادامه خداداد ابراهیمی رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی ضمن تقبیح اقدام موهن نشریه شارلی ابدو با اشاره به بیانیه به موقع این اتحادیه طی سخنانی گفت: خوشبختانه پس از این رویداد نابخردانه،اصحاب مطبوعات کشور با نگارش یادداشت‌های وزین مطبوعاتی تکریم پیامبر مکرم اسلام را در مطبوعات کشور قم زدند.

وی گفت: دراین راستا این اتحادیه درنظردارد کتاب « محمدرسول الله درمطبوعات ایران» حاوی یادداشت‌های برگزیده را با مساعدت معاونت مطبوعاتی به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی چاپ و منتشر کند.

ابراهیمی از نویسندگان مطبوعاتی، سردبیران و فعالان مطبوعاتی دعوت کرد تا پایان بهمن ماه سال‌جاری نسبت به ارسال یادداشت‌های مطبوعاتی خود با موضوع تکریم مقام ملکوتی رسول خدا (ص) و تبیین ابعاد مختلف شخصیت معنویی و الهی حضرت محمد (ص) به آدرس الکترونیکی این اتحادیه (Etehadiye.ostan@gmail.com) اقدام کنند. همچنین ارسال عکس نویسنده، معرفینامه نشریه محل کار و رزومه فرهنگی مطبوعاتی صاحبان آثار الزامی است.

وی در ادامه افزود: طرح بیمه خبرنگاران اقدامی سازنده و موثر در راستای اشتغالزایی و امنیت شغلی خبرنگاران است متأسفانه مطبوعات محلی از این طرح کمتر منتفع می‌شوند چرا که قادر نیستند شروط این طرح را از جمله تعداد ده نفر بیمه شوندگان را اجرایی کنند اما روزنامه‌های سراسری و خبرگزاری‌ها بطور کافی و وافی از این طرح بهره مند می‌شوند.

ابراهیمی در ادامه افزود بخشنامه 7030 آگهی‌های دولتی در استان‌ها اجرایی و نظارت نمی‌شود و بی عدالتی در این راستا اظهر من الشمس است. از سویی دیگر ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم بعضاً نادیده گرفته می‌شود تا جایی که حتی بر تمبرهای الصاقی بر نشریات، مالیات بر ارزش افزوده وضع می‌شود.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی همچنین گفت: برگزاری نشست بررسی چالش‌های مطبوعات محلی با حضور اساتید علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی قابل تقدیر است و این اتحادیه در این راستا همکاری مجدانه خواهد داشت و انشاءالله در آینده نزدیک نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها اقدام خواهد کرد.

ابراهیمی در خاتمه اذعان داشت: این اتحادیه قاطعانه در راستای حصول مطالبات قانونی و صنفی خود همواره پافشاری خواهد کرد.

در ادامه این جلسه هر یک از اعضای هیأت مدیره دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را بیان کردند. سپس حسین انتظامی معاون مطبوعاتی با تقدیر از تلاش‌های فرهنگی و صنفی اتحادیه مطبوعات محلی گفت: سیاست دولت و به تبع آن راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت مستمر و پایدار از مطبوعات محلی است. مثلاً آگهی‌های دولتی، به روزنامه‌ها 30درصد اما به مطبوعات محلی 70درصد تعلق می‌گیرد.

وی چاپ آگهی‌های دولتی در ضمیمه‌های نشریات سراسری را غیرقانونی دانست و از اتحادیه خواست تا دراستان‌ها پیگیر این موضوع باشند و نقش نظارتی و صنفی خودرا به شایستگی ایفا کنند.

انتظامی در ادامه افزود: در راستای حمایت از توزیع، فروش و عرضه نشریات محلی نیازمند به یک شبکه توزیع منظم هستیم که انتظار داریم اتحادیه مطبوعات راهکاری مناسب ارائه دهد تا بخشی از درآمدهای مطبوعات محلی از طریق اشتراک نیم بهاء از سوی مخاطبانت ونیم بهای دیگر از سوی دولت تأمین گردد.

انتظامی همچنین گفت: شفاف سازی در همه فعالیت‌های این معاونت لحاظ میشود به نحوی که فهرست یارانه ها از جمله بیمه خبرنگاران و فهرست متقاضیان نشریات در سایت معاونت مطبوعاتی قابل مشاهده است. هرچندکه درهیأت نظارت رسیدگی به درخواست‌های مجوز نشریات را با لحاظ موارد قانونی طبق تاریخ نوبت اعمال می‌شود، اما رسیدگی به درخواست نشریات تخصصی و دانشگاهی، نشریات موضوعی و تقاضای بنگاه‌های مطبوعاتی خارج از نوبت را دردست رسیدگی دارد.

معاون مطبوعاتی ارشاد تأکید کرد: همچنان بر رعایت قانون در عموم فعالیت‌ها و عملکردهای مطبوعاتی و رسانه ای کشور اصرار داریم و به منظور اجرای عدالت در سیاست های حمایتی دولت و اجرای بخشنامه‌های قانون مطبوعات، به همکاری و اشتراک مساعی صنوف مطبوعاتی و نگاه جدی و پیگیر مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیاز داریم.

انتظامی خاطرنشان کرد: دولت با گسترش تشکیلات مطبوعاتی موافق است ضمن اینکه معتقد است صنوف با صبغه دولتی، نماینده واقعی مطبوعات نخواهد بود و شرط دوام و بقای صنوف مطبوعاتی، ایفای نمایندگی واقعی همه اعضاست و چنانچه نظارت به ذینفعان سپرده شود، کارآمدی و موفقیت در راستای ارتقای کیفی مطبوعات کشور در پی خواهد داشت.
کد خبر: 206332

وب گردی

وب گردی