تهران-ایسکانیوز: آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ نهم بهمن ماه سال 1366 در خاطره خود نوشت:

تا ساعت ده و نیم در منزل برای خطبه‌های جمعه مطالعه کردم. برای اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم. خطبه‌ای در ادامه بحث عدالت اجتماعی با موضوع ویژگی های اشراف و خطبه‌ای درباره آثار انقلاب و عملیات بیت‌المقدس ایراد کردم1. بچه‌ها مهمان همشیره بودند و من و سعید [لاهوتی]، ناهار را در منزل خوردیم. عصر آقای [عبدالمجید] معادیخواه آمد. گزارش کار بنیاد تاریخ انقلاب را داد و بودجه بیشتر و تسهیلات خواست.
فرماندهان لشکر سیدالشهدا(ع) برای ترتیب ملاقات با امام آمدند. سه هزار نفر آمده‌اند و لشکر 27 حضرت رسول(ص) هم هست. قرار شد دو روز متوالی و چند نوبت ملاقات کنند. یاسر پیگیر این ملاقات بوده و موفق شده است.
اول شب احمدآقا آمد. درباره تعیین مرجع تشخیص مصالح برای احکام حکومتی از طرف امام مذاکره شد. امام فرموده جلسه سران قوا پیشنهادی بدهد. قرار شد در جلسه فردا شب، این پیشنهاد تهیه شود. محسن آمد و گزارش پیشرفت کار ساخت مرکز موشکی و حساب مخارج ساخت منزل بچه‌ها را داد. عفت با فائزه و حمید و بچه‌هایش، مهمان بودند. شام خوردیم.

1- در خطبه اول، ادامه بحث عدالت اجتماعی در اسلام با موضوع استکبار و استضعاف دنبال شد و درباره ویژگی های این دو طبقه، مواردی با استفاده از آیات الهی و روایت معصومین علیهم السلام به نمازگزاران ارائه گردید. در خطبه دوم درباره مساله جنگ و شرایط جاری آن و دلایل گسترش جنگ شهرها، نقشه آمریکا برای حضور در خلیج فارس و مقاومت مردم ایران در جنگ شهرها مطالبی مطرح شد . در بخشی از خطبه دوم آمده است: « آمریکا پس از شکست خفت بار خود در خلیج فارس برنامه دیگری را تنظیم کرد. اینها مدت‌ها بود که ما را تهدید می کردند به موشک های دور بردی که ممکن است به عراق بدهند. البته تضادی وجود دارد که این تضاد مانع اینهاست که دستشان برای اقداماتشان باز باشد. ترس آنها این است موشکی که امروز به عراق داده می شود، ممکن است فردا به دست ملت عراق، علیه جاهایی مثل اسرائیل و کشورهای عربی شبیه اسرائیل به کار گرفته شود و تجربه ایران، این خطر را جدی کرده است. آن روزی که این امکانات را به رژیم سابق ایران می دادند، آنها ایران را جزیره امنی می دانستند و فکر نمی کردند یک روزی این امکانات به دست نیروهای حزب اللهی می افتد و اینها این گونه در مقابل خودشان به کار می گیرند. اگر آمریکا فکر می کرد سلاح هایی که به ایران داده است روزی در خلیج فارس مقابل هواپیماهای خودش قرار می گیرد، غیر ممکن بود که اینها را به دست رژیم شاه بدهد و این تجربه شده است. اینها نگران هستند از اینکه چیزهایی به عراق بدهند تا فردا کنترل از دستشان بیرون برود، ولی حالا چه می شود که با این نگرانی که دارند، باز هم می دهند، جواب آن این است که اینها پیش خودشان قدری مسأله را حل کردند ولی خطر اسلامی آن قدر بالا می باشد که آنها آن خطر کوچکتر احتمالی را می پذیرند. » رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های جمعه سال 1366، جلد دهم،» دفتر نشر معارف انقلاب، 1388.
کد خبر: 206394

وب گردی

وب گردی