ایسکانیوز:  رئیس جمهور کوبا در نطقی خواستار لغو تحریم های تجاری آمریکا و خارج کردن نام کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم شد. همچنین کوبا شرط جدیدی را برای عادی سازی روابط با آمریکا مطرح کرده است و آن اینکه آمریکا خاکی را که پایگاه دریایی گوانتانامو در آن قرار دارد پس دهد.

رائول کاسترو که در سال ۲۰۰۸ به عنوان رئیس جمهور جانشین برادرش شد، در اجلاس جوامع آمریکای لاتین و کارائیب در کاستا ریکا در باره گوانتانامو اظهار نظر می کرد.

کوبا شرط جدیدی را برای عادی سازی روابط با آمریکا مطرح کرده است و آن اینکه آمریکا خاکی را که پایگاه دریایی گوانتانامو در آن قرار دارد پس دهد.

زمینی که پایگاه گوانتانامو در آن قرار دارد - در کنار خلیج گوانتانامو در جنوب کوبا - در سال ۱۹۰۳ از سوی حاکمان وقت کوبا به دولت آمریکا اجاره داده شد.

او گفت:‌ برقراری مجدد روابط دیپلماتیک شروع یک فرآیند برای عادی سازی روابط دو جانبه است. اما این تا زمانی که انسداد ادامه دارد ممکن نخواهد بود، تا زمانی که خاکی را که به طور غیرقانونی توسط پایگاه دریایی گوانتانامو اشغال شده پس ندهند.

گفتنی است دو کشور ماه گذشته بهبود روابط را اعلام کردند که از جمله شامل احیای روابط دیپلماتیک بود. این روابط در سال ۱۹۶۱ قطع شده بود.

مقام های بلندپایه واشنگتن و هاوانا هفته گذشته در همین راستا دیدار کردند.

یک هیات از نمایندگان کنگره آمریکا هم هفته قبل به هاوانا رفت تا مذاکره با هدف بازگشایی سفارتخانه ها در پایتخت های دو کشور را شروع کند.

در همین حال فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا در نامه ای تلویحا حمایت خود از بهبود روابط سیاسی را اعلام کرد اما اعلام کرد نسبت به آمریکا بی اعتماد است.

روزنامه دولتی کوبا روز سه شنبه نامه ای را از فیدل کاسترو چاپ کرد که در آن آمده است: ما همیشه از همکاری و دوستی با همه مردم جهان، از جمله با دشمنان سیاسی خود دفاع می کنیم.

او نوشت به "سیاست آمریکا اعتماد نمی کند"، اما این بدان معنی نیست که او "راه حل صلح آمیز برای مناقشه ها" را رد می کند.

به گزارش بی بی سی، مقام های آمریکایی تاکنون به اظهارات آقای کاسترو واکنش نشان نداده اند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از کنگره خواسته است تحریم های تجاری کوبا که از ۱۹۶۲ برقرار بوده را لغو کند.
کد خبر: 206395

وب گردی

وب گردی