تهران_ایسکانیوز،عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: استان سیستان و بلوچستان بخشی از گوشت کشور را ازطریق دام سنگین تامین می کندبه همین دلیل باید درکشتارگاه ها و ایستگاه های قرنطیه دامی این استان موازین ذبح شرعی،قانونی و سلامت دام تایید شود و در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا باید قرنطینه گوشت قرنز و دام زنده به جدیت بیشتری صورت گیرد.

هدایت اله میرمرادزهی،درخصوص این مطلب که به دليل شيوع بيماری کرونا در شترهای استان سیستان و بلوچستان،انتقال شتر ازاین استان به ديگر نقاط کشور ممنوع شده اما به دلیل نیازکشور به گوشت شتر، شاهد قاچاق اين نوع دام هستيم،به ایسکانیوز،گفت:براساس قانون باید درکشتارگاه ها و ایستگاه های قرنطیه دامی استان سیستان و بلوچستان موازین ذبح شرعی،قانونی و سلامت دام تایید و سپس زمينه‌های لازم برای انتقال دام از جمله شتر به ديگر استان‌ها فراهم شود.

نماینده مردم سراوان سیب سوران و زابلی،با بیان اینکه صادرات شتر و شترداری دراستان سيستان‌ و بلوچستان صنعتی بزرگ محسوب می‌شود، تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان بخشی ازگوشت کشور را ازطریق دام سنگین تامین می کند به همین دلیل بایدشرایط قانونی سلامت دام از طریق ایستگاه های قرنطینه به منظور رعایت سلامت مردم و جلوگیر ی از برشکستگی فعالان این صنعت انجام شود.

میرمرادزهی،افزود: همچنین در مرزهای استان سیستان و بلوچستان باید کشتارگاه های صنعتی و ایستگاه های قرنطیه دامی به منظورجلوگیری از شیوع بیماری در جمعیت دامی استان و کشور فعال شوند.

وی،با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان بالاترين آمار شتر درسطح کشور را به خود اختصاص داده است،ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور ازطریق پست های خود در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان باید کنترل و نظارت های لازم را درجهت جلوگیری از انتقال بیماری دامی به کشورانجام دهد.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس،در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه مسیرهای قانونی فعال شوند، به طورحتم مسیرهای قاچاقی نیز کمترخواهند شد.

گفتنی است؛ بالغ بر70 هزار نفر شتر در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که براساس نمونه‌برداری های انجام شده آمار مثبتی مبنی بر وجود بيماری "کرونا" در شتر‌ها مشاهده شده و متعاقب آن صادرات این میزان نفر شتر به ساير استان‌ها ممنوع شده است.
کد خبر: 206462

وب گردی

وب گردی