تهران_ ایسکانیوز، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه مخالف استفاده از واکس های میوه هستم،گفت: درتمام کشورهای اروپایی و آمریکایی میوه های طبیعی و حتی کرم خورده بیشتر از میوه های جلا زده خریداری می شوند و ضمن اینکه بی ضرر بودن واکس میوه تایید نشده است.

عابد فتاحی، درپاسخ به این سوال که آیا واکس میوه که برای بازارپسندی سیب استفاده شده مجاز است یا خیر؟ به ایسکانیوز، گفت: موضوع استفاده از واکس میوه برای جلا بخشی و بازار پسندی سیب بسیار مهم و جدی است به طوری که اگر این واکس های میوه، سموم و کودهای شیمیایی که برای مواد غذایی به ویژه میوه جات استفاده می شوند،منشاء قانونی نداشته باشند به طورحتم فاجعه ای برای سلامت مردم محسوب می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس،با انتقاد از اینکه مخالف استفاده از واکس های میوه هستم، تصریح کرد: به عقیده بنده هر موضوعی روند طبیعی خود را دارد، به طوری که درتمام کشورهای اروپایی و آمریکایی استفاده از میوه های طبیعی و حتی کرم خورده بیشتر از میوه های جلا زده برای بازار پسندی است.

فتاحی،افزود: به طورحتم استفاده از این مواد براق کننده برای بازار پسندی سیب در بدن واکنش های نامطلوبی ازخود نشان می دهند،به همین دلیل استفاده از سیب هایی که به طورطبیعی رشد کرده و حتی کرم خورده اند از نظر سلامتی بسیار بهتر از سیب های درشت،براق و واکس خورده هستند.

وی،با بیان اینکه به عقیده من سیب رنگ مناسبی نداشته و گران هم باشد اما طبیعی و سالم باشد،ادامه داد: بایدکشاورزان اعلام کنند که سیب های درختی را به سیب های درجه یک واکس خورده ترجیح می دهیم.

این نماینده مردم درمجلس نهم،افزود: به طورحتم هر آنچه از بیرون به مواد غذایی تزریق می شود از جمله واکس های میوه بایدبسیار بادقت انجام شود.

فتاحی،ادامه داد: تابه امروز گزارشی درخصوص ضرر و عدم ضرراستفاده از واکس های میوه به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارسال نشده است که دراین رابطه باید سازمان غذا و دارو،سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی پاسخگو باشند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس،تصریح کرد: در رابطه بامجاز یا غیر مجاز بودن یا خوراکی یا غیر خوراکی بودن استفاده از واکس های میوه اظهارات متناقض و پراکنده ای شنیده می شود که این امر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را بسیار نگران کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،افزود: به طورحتم درخصوص هرگونه نگرانی درباره موادغذایی با توجه به زیاد شدن بیماری یا هدف گرفته شدن سلامتی مردم ایران بایدخیلی دقت نظر داشته باشیم.

فتاحی،ادامه داد: اخیرا سوالی درخصوص بیماری زا بودن سیب های آذربایجان غربی به دلیل استفاده از سموم شیمیایی غیر مجاز از بنده شد که درنهایت با برررسی های دقیق و جدی از دانشگاه علوم پزشکی و وزارت جهادکشاورزی مشخص شد که این اظهارات به هیج عنوان صحت ندارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس،تصریح کرد: چنانچه موضوع آلودگی سیب های استان آذربایجان غربی در کشور شایعه پیداکند یک فاجعه بزرگی برای کشاورزان این استان ایجاد می شود به طوری بحث آلودگی باعث کاهش خریدسیب توسط مردم و به دنبال آن خدشه دار شدن میزان درآمد جامعه کشاورزی خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مجلس،گفت: این نکته بسیارحائز اهمیت است که به هیچ عنوان درآمدجامعه کشاورزی با نادیده گرفتن سلامتی مردم حفظ نمی شود به طوری که بی شک حفظ سلامتی مردم بسیار با اهمیت تر ازحفظ درآمد کشاورزان است.

 
کد خبر: 206525

وب گردی

وب گردی