تهران-ایسکانیوز: سی وسومین جشنواره فیلم فجر از یکشنبه، دوازدهم بهمن آغاز می شود، این جشنواره ده روز به طول می انجامد و در 22 بهمن ماه  با معرفی برگزیدگان به پایان می رسد. اما مهم ترین رویداد سینمایی کشور در طول  33 سال دست خوش تغییرات و اتفاقات مختلفی بوده و این سیر تغییرات امسال نیز ادامه داشته و با جدا شدن بخش بین الملل این جشنواره، مخاطبان بهمن ماه امسال فیلم های خارجی را در این جشنواره نخواهند دید.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایسکانیوز،  با نگاهی به بعضی از حواشی واتفاقات دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر می توان تاثیر اتفاقات اجتماعی و سیاسی را در  بزرگترین رویداد سینمایی کشور دید.


جشن1


اولین دوره جشنواره فیلم فجر به سینمای آماتور دیپلم افتخار داد.


اوّلین دورهٔ جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۱ در تهران برگزار شد. زمان برگزاری جشنواره اول، مقارن با جنگ ایران و عراقو فضای پس از انقلاب ۵۷بود. این دوره فقط شامل مسابقه سینمای آماتور بود و بخش سینمای حرفه‌ای، به صورت غیر رقابتی برگزار شد. حاجی واشنگتن، خط قرمز، مرگ یزدگرد، اشباح و سفیراز دسته فیلم‌های مهم این دوره بودند.در بخش سینمای آماتور به تعدادی فیلم، دیپلم افتخار اهداء شد.


جشن2


قطعی برق و لو رفتن نتایج داوری


دومین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ۱۳۶۲ در تهران برگزار شد. در این دوره جایی برای فیلم‌های خارجی وجود نداشت. مسابقه سینمای ایران در دوبخش حرفه‌ای و آماتور برگزار شد و برندگانش با لوح زرین مورد تقدیر قرار گرفتند. هیأت داوران هیچ اثری را شایسته دریافت جایزه بهترین فیلم معرفی نکرد. ویژگی بارز این دوره حضور نخستین استعدادهای سینمای پس از انقلاب ۵۷یعنی محسن مخملباف، رسول صدرعاملی، محمدعلی سجادی، محمدرضا اعلامی، حسن هدایتو خسرو سیناییدر کنار سه نام کمی شناخته تر یعنی علیرضا داوودنژاد، رضا میرلوحیو مسعود اسدالهیاست. از فیلمسازان حرفه‌ای قبل از انقلاب ۵۷ نامی در این دوره وجود نداشت.


قطع برق در روزهای آغازین و لو رفتن نتایج داوری در شب آخر از حاشیه‌های این دوره بود.


جشن5


اهدا لوح زرین به برندگان


در دوره پنجم جشنواره فیلم فجر به برندگان بخش های مختلف جشنواره جایزه ای با نام  لوح زرین اهدا شد.


جشن6


نارضایتی داوران از گفتار متن در بخش آنونس وپوستر جشنواره ششم


بيانيه هيأت داوران بخش آنونس و پوستر


بخش نمونه فيلم


    عنصر جذابيت در ساخت نمونه فيلم نمي بايست در محدوده كليشه هاي تجاري تبليغات اسير بماند، بلكه مي بايست با مدد جستن از ريتم متناسب با فيلم و همچنين تدوين به حسب مقصود، تبليغاتي سالم را براي فيلم عرضه كند. استفاده از عناصر گرافيكي در ساخت نمونه فيلم چندان مورد استفاده قرار نگرفته است، در زمينه گفتار فيلم نيز اين مسأله حائز اهميت است كه اكثر نمونه فيلم ها از نظر گفتار از شكلي تكراري و رايج استفاده مي كنند كه يا از جمله پردازي هاي ادبيات پليسي حكايت مي كند، يا شعر سپيد شاعران. اين امر متأسفانه در اكثر موارد عموميت دارد، تلاش بيشتر در اين زمينه مسلماً مي تواند روش هاي جديدي را براي نگارش گفتار نمونه فيلم ها فراهم مي كند. تناسب شكل و محتواي نمونه فيلم حائز اهميت بسياري است. توجه كافي به اين امر نمونه فيلم را به معرفي درست فيلم بدل مي سازد. نمونه فيلم مانند تبليغ كالاست، تبليغات كننده حق ندارد با نمايان ساختن بخشي زيبا و مطلوب از كالاي خود تماشاگر را فريب داده و به او دروغ بگويد.
هيأت داوران توجه فيلمسازان را به اين نكته جلب مي كند كه ساخت نمونه فيلم مي بايست به عنوان يك كار مستقل مورد اهميت قرار بگيرد و سرمايه گذاري خاص به آن اختصاص داده شود.


  جشن7


هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور سیمرغ


عنوان «سیمرغ» از هفتمین دوره جشنواره به صورت جدی مطرح شد و تا امروز ادامه دارد.
در این دوره فیلم های انیمیشن و نیمه بلند هم به جوایز جشنواره اضافه شد.


جشن8


هشتمین دوره جشواره فیلم فجر و هیات داوری برای بخش تبلیغات


يك هيأت داوري جداگانه كه اعضايش را شوراي برگزاري جشنواره تعيين مي كند، آثار بخش تبليغاتي را قضاوت و جوايز زير را با ذكر دليل اهدا مي نمايد: بهترين نمونه فيلم بلند (آنونس)، بهترين پوستر فيلم بلند، بهترين عكس هاي فيلم بلند


جشن9


نهمین دوره همراه با مسابقه فیلم های اول و دوم


بيانيه هيأت داوران، مسابقه فيلم هاي اول و دوم سينماي ايران: تقارن سيزدهمين بهار استقلال و آزادي با شكوفه باران سينماي نوين ايران نقطه عطف روشني را در پهنه فرهنگي ميهن بزرگ و مردم مسلمان عزيزمان رقم زد. بدون ترديد بروز چنين قابليت هاي متنوع و اجراهاي صميمي و باظرافت نه تنها كم سابقه است بلكه حضور جدي تر هنرمندان جوان را در آينده نزديك سينماي ما تثبيت مي نمايد.
در نهمين دوره برگزاري جشنواره فيلم فجر تعداد 20 فيلم از كارگردانان جوان كه محصول تجربه اول و يا دوم ايشان بود اين مطلب را به روشني نشان داد كه هرچه سينماي ايران در عمل بسوي بالندگي فكر و پختگي اجرا و تعهد انساني پيش رفته است به همان اندازه نيز ميدان عمل گسترده اي را براي استعدادهاي تازه مهيا مي كند. و دليل اين مدعا نيز حضور بيش از دوسوم فيلم هاي بخش مسابقه اصلي جشنواره از ميان كارهاي فيلمسازان ياد شده است.
هيأت داوران مسابقه فيلم هاي اول و دوم سينماي ايران در آراء خود نگاه متفاوت و بديع و پيشرو فيلمسازان، به همراه استفاده مناسب از عناصر فني و تكنيكي سينما را توأماً مدنظر داشته و ضرورت تقويت اين دو وجه را منظور اصلي خويش مي دانند.


جشن11


جواد شمقدری سیمرغ بلورین جشنواره یازدهم را به خانه برد


یکی از نکات جالب دوره یازدهم، حضور فیلمی از جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل در جشنواره بود که اتفاقا سیمرغ بلورین بخش بهترین فیلم اول را برایش به ارمغان آورد.


جشن16


شانزدهمین جشنواره فیلم فجر و بوی دوم خرداد


در شانزدهمین دوره جشنواره فجر در سال 1376، همه چیز در این دوره حول محور یک فیلم می چرخد و بس، در حالی که 8 ماه بیشتر از انتخابات دوم خرداد نگذشته، آژانس شیشه‌ای به عنوان یکی از سیاسی‌ترین آثار سینمای ایران تا آن زمان، از سوی عزت‌الله انتظامی، کیومرث پور احمد، احمد رضا درویش، فرشته طائرپور و مجید مجیدی مورد توجه قرار گرفته و اکثر قریب به اتفاق سیمرغ های اصلی و فرعی جشنواره شانزدهم را از آن خود می‌کند.


جشن17


دوره هفدهم و یادداشت سیف الله داد به عنوان دبیر جشنواره


آغاز بيستمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي را به رهبر معظم انقلاب، مردم عزيز و سينماگران ارجمند كشورمان تبريك مي گويم. به يمن و بركت «دوران جديدي كه در تاريخ درخشان جمهوري اسلامي آغاز شده است»، سينماي ايران سالي پربركت را در صحنه هاي داخلي و خارجي پشت سر گذاشت. براي نخستين بار بيش از يك سوم فيلم هاي سال گذشته با استقبال شايان مردم هنردوست كشور مواجه شد و همزمان استقبال سينما دوستان و ناقدان بين المللي از سينماي ايران تداوم يافت. ضمن تبريك اين موفقيت ها به جامعه سينمايي كشور بايد تصريح كرد مشاركت عمومي آنان در تدوين و اجراي سياست هاي جديد نقش تعيين كننده اي در كسب اين دستاوردها داشته است و بديهي است با گسترش اين مشاركت و سامان مندي آن مي توان اميدهاي بيشتري به موفقيت هاي آينده داشت. از خداوند طلب مي كنم كه سال آينده را سالي بهتر و پربارتر براي سينماي ايران قرار دهد.
سيف الله داد
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري
مدير جشنواره


جشن18


دوره هجدهم و رنگ و بوی مردم سالاری آن سال ها در یادداشت سیف الله داد


يك بار ديگر توفيق مي يابم حلول سال نوي سينماي ايران را در يكصدمين سال ولادت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و آغاز هزاره سوم ميلادي به سينماگران ايراني تبريك و تهنيت عرض كنم. انديشه اداره كشور در قالب نظام جمهوري اسلامي فرصت درخشش سينماي ايران را فراهم ساخت و ما برنامه پنج ساله سوم توسعه سينمايي كشور را به يمن اين تلاقي هاي ميمون و مبارك با بازخواني انديشه هاي امام راحل آغاز خواهيم كرد؛ انديشه اي از اسلام كه در آن قشرهاي گوناگون مردم چنان حرمت و منزلتي يافتند كه از قعر استبداد سلطنتي به اوج مردم سالاري اسلامي فرا آمدند؛ انديشه اي كه در آن همگان مسئول و برابرند؛ انديشه اي كه هنرمند را همچون دولتمرد خادم مي خواهد. هدف از اين بازخواني حركتي سريعتر و صحيح تر به سمت سينماي مردم سالار است:«سينماي مردم سالار از عوارض منفي سالاري كارگردان، تهيه كننده، بازيگر،... مصون و از پيامدهاي مثبت آن بهره مند است: سينماي مردم سالار، سينمايي خادم، اصلاحگر، منتقد، هنرمندانه، جذاب، واقعگو و پرسشگر است كه در جريان توسعه همه جانبه اجتماعي باب گفتگو را با مردم خود مي گشايد. رسيدن به چنين سينمايي جز با تمسك به اين بازخواني صورت پذير نيست و ما اميدواريم ثمرات اين بازخواني را در جشنواره هايي كه در برنامه پنچ ساله ي سوم برگزار مي شود ببينيم.
فرصت را مغتنم مي شمارم و به ميهماناني كه از 30 كشور جهان براي شركت در بخش هاي مختلف جشنواره به تهران آمده اند خيرمقدم مي گويم.


سيف الله داد
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري
مدير جشنواره


جشن20


جشنواره بیستم؛ جمعی یگانه و هم بیگانه


بخشی از بيانيه هيأت داوران :ما هفت نفر بوديم، جمعي يگانه و هم بيگانه. ندرتاً به اتفاق آرا. غالباً سه به چهار، گاه دو به پنج و حتي يك به شش. اما، اما مهم نيست كه چند به چند. ما هفت نفر مسئول انتخاب هاي خود هستيم، همه. اما، اماي ديگر اين كه رأي ما هفت نفر نه وحي منزل است، نه «همينه كه هست» اين رأي ما هفت نفر است، هر هفت نفر ديگري مي توانستند آراء ديگري. ديگر تري داشته باشند. اين رأي ما هفت نفر است، دلخوشي و دعاي برندگان به دلخواري و غرولند نابرندگان در!


مخلص همه ي شما هستيم، مخلص برندگان و نابرندگان، گردن مان از مو باريك تر.
در این جشنواره جایزه بین المذاهب هم یکی از بخش های جشنواره می شود.


جشن21


«هنرو تجربه» به جشنواره فیلم فجر وارد می شود


از دوره بیست و یکم بخش «هنرو تجربه»  به شکل رسمی در بخش مسابقه سینمای ایران قرار می گیرد.


جشن22


بیست و دومین دوره جشنواره فجر از فراخوان عجیب دبیرخانه تا پیچ خوردگی روده های یک نابازیگر


مقررات جشنواره  : هر استوديو، سازمان، نهاد و شخص مي تواند هر تعداد فيلم بلند و فيلم كوتاه كه مايل باشد به جشنواره ارائه كند. فيلم ها مي توانند سياه و سفيد يا رنگي، 16 يا 35 ميلي متري باشند.
نهادها، سازمان هاي دولتي و تهيه كنندگان بخش خصوصي كه مايلند فيلم هايشان را در قسمت هاي مختلف جشنواره شركت دهند بايد نكات زير را رعايت نمايند:


الف: برگ هاي درخواست شركت در جشنواره را تكميل و همراه عكس، پوستر، بروشور و غيره حداكثر تا اول دي ماه 1382 به دفتر جشنواره تحويل نمايند.
ب: نسخ اوليه فيلم ها بايد حداكثر تا پانزدهم دي ماه 1382 به دفتر جشنواره تحويل گردد.
تصميم درباره برنامه هاي جشنواره و همچنين تعيين تاريخ و ساعت نمايش فيلم ها با جشنواره خواهد بود.
پس از تحويل كپي فيلم ها به دفتر جشنواره، امكان خارج كردن آن ها از برنامه وجود ندارد.
اخذ تصميم نهايي درباره هر نكته اي كه در مقررات حاضر پيش بيني نشده و يا ابهامات ناشي از مفاد آن، با دبير جشنواره است.
درخواست شركت در جشنواره به منزله قبول كامل مقررات بالاست.


دبیر جشنواره علیرضا رضاداد


اما در اختتامیه جشنواره بیست و دوم فیلم فجر، رضا ناجي كه براي دريافت جايزه ويژه هياًت داوران روي صحنه آمد. علي نصيريان به استقبال ايشان آمد و صميمانه او را در آغوش كشيد و گفت:« كساني كه به ايشان مي گفتند نابازيگر، بدانند ايشان بازيگري حرفه اي هستند». رضا ناجي در ادامه گفت:« من سه استاد داشتم دو استاد كه به من آموزش دادند و يكي كه استعدادهاي مرا شناخت كه آن مجيد مجيدي بود. در ادامه گفت: مشكلات زيادي بعد از فيلم او، برايم پيش آمد روده هايم پيچ خورده بود و مدتي در بيمارستان سينا بستري بودم»


جشن24


فیلمنامه اقتباسی صاحب سیمرغ می شود


در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر فیلمنامه اقتباسی نیزبه بخش رقابتی سیمرغ اضافه می شود.


جشن26


جشنواره بیست و ششم و سینمای معناگرا


در فراخوان دبیرخانه جشنواره فیلم فجر برای دوره بیست و ششم بخشی با نام سینمای معناگرا قرار می گیرد با این عنوان: در جست و جوي حقيقت – مسابقه سينماي معناگرا : اين بخش به منظور توجه به نقش سينما به عنوان رسانه اي غني براي بيان مفاهيم غير مادي ، معنوي و شهودي برگزار مي‌شود از اين رو هر اثري كه بتواند مخاطب را به تعالي خصلت هاي انساني از طريق دست يابي به مفاهيم ارزشمند رهنمون سازد، مي تواند در اين بخش حضور يابد.


در اين بخش سه سيمرغ بلورين به "بهترين فيلم" ، " فيلمنامه" و " كارگرداني" اهدا مي‌شود.


جشن27


دوره بیست و هفتم و گلایه یک فیلمساز


علی وزیریان، کارگردان فيلم سينمايي "يک وجب از آسمان" با اشاره به ويژگي‌هاي معنايي و ساختاري فيلم،‌ قرار گرفتن آن را در بخش خارج از مسابقه جشنواره فجر از طرف هیات انتخاب مغرضانه  توصيف کرد.


جشن28


جشنواره بیست و هشتم و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری


از پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر زمزمه تحریم این جشنواره در اعتراض به حوادث پس از انتخابات از گوشه و کنار به گوش می رسید. جمعی از سینماگران ایران در بیانیهای از سینماگران خارجی درخواست کردند تا به نشانه اعتراض به سرکوب مردم برای رسیدن به خواسته شان جشنواره فجر را تحریم کنند. کن لوچ کارگردان بریتانیایی، تئو آنجلوپولوس کارگردان یونانی و ایلیا سلیمان فیلمساز فلسطینی این جشنواره را تحریم کردند.


به نوشته روزنامه ایندیپندنت، دلیل انصراف کن لوچ اعتراض او «به سرکوب نیروهای دولت از طریق شکنجه، تجاوز در زندان، کشتار بی شمار و نمایش تلویزیونی دادگاه های اصلاح طلبان به سبک استالینی» بودهT همچنین رخشان بنی اعتماد نیز در نامه ای که در اختیار رسانه ها قرار داد نسبت به حضور بی اجازه فیلم مستندش با عنوان «حیاط خلوت خانه خورشید» در جشنواره فیلم فجر اعتراض کرد و گفت موافق حضور فیلمش در این جشنواره نیست.


جشن32


جشنواره سی و دوم ،  ممنوع تصویر بودن حسین پاکدل و حذف شدن «عصبانی نیستم»


در سی و دومین جشنواره فیلم فجر زمانی که نام حسین پاکدل به عنوان مجری روز اختتامیه جشنواره معرفی شد، صدا و سیما بلافاصله دست به کار شد و اعلام کرد که پاکدل ممنوع التصویر است به همین دلیل محمدرضاشهیدی فر جایگزین اش شد.


«عصبانی نیستم»در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، اکران شد که حواشی زیادی را با خود به همراه داشت. زمانی که نام نامزدهای دریافت سیمرغ اعلام شد، این فیلم هم چند سهم از جمله نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد نصیبش شد اما در کمال تعجب کارگردان این فیلم به دلایلی نامعلوم، فیلم را از لیست نامزدهای سیمرغ بیرون کشید! این مسئله باعث شد تا به میزان قابل توجهی استقلال مهمترین رویداد سینمایی کشور مورد سوال قرار گیرد.


کد خبر: 206546

وب گردی

وب گردی