تهران-ایسکانیوز: کارشناس  مسائل آمریکا ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق سیاسی در مذاکرات هسته ای تا پایان ماه مارس گفت: روند مذاکرات به این سمت در حال پیشرفت است و دولت امریکا براساس مصلحت سنجی های خود از مسیری حمایت می کند که این مسیر می تواند به نتیجه مطلوب برسد و شانس رسیدن به توافق تا ماه مارس هم روز به روز بیشتر می شود.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با ایسکانیوز درباره تاثیرات اقدامات کنگره آمریکا بر روند مذکرات با تشدید تحریم های بین المللی علیه کشورمان اظهار داشت: دولت، کشورهای اروپایی و رئیس دستگاه اتحادیه اروپا به کرات بر این مسئله تاکید کردند که اعمال تحریم ها نه فقط نقض توافق نامه ژنو بلکه موجب به خطر انداختن روند مذاکرات می  شود و امکان رسیدن به توافق هسته ای را با ایران از بین می برد.

کارشناس  مسائل آمریکا گفت: آنچه که موجب نگرانی طرف مذاکره کننده ایرانی می شود این است که در چنین صورتی برخورد نظامی اجتناب ناپذیر خواهد بود بنابراین دولت ها ی غربی و دستگاه های دیپلماسی در تلاشند که جلوی چنین اقدامی را بگیرند.

ابوالفتح اضافه کرد: در داخل امریکا قابل پیش بینی بود که با در دست گرفتن کنگره و سنا از سوی جمهوری خواهان، اقدامی صورت بگیرد و این جز شعارهای انتخاباتی انها بود چرا که آنها وعده داده بودند که در چنین صورتی، طرح تشدید تحریم ها علیه ایران را بررسی می کنند.

وی به اقدام کمیته بانکی کنگره امریکا در تصویب تحریم های جدید اشاره و تصریح کرد: این اقدام شروع روندی است که طولانی خواهد بود و یعنی این مصوبه باید وارد صحن شود و مشخص نیست که میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری خواه مجوز به بحث گذاشتن آن را به سنا بدهد یا خیر؟ در صورت تصویب این مسئله در سنا  در مجلس نمایندگان هم به رای گذاشته می شود و محتمل است که رای آورد و مهم تر از این مسایل این است که چه عددی در روز رای گیری به دست آید و بر همین اساس باید  78 رای از 100 رای بدست آید و در این صورت رئیس جمهور آمریکا قادر به وتو کردن این مصوبه نخواهد بود.

ابوالفتح به طرح سناتورهای آمریکایی اشاره و تصریح کرد: بر مبنای این طرح حداقل  تا دو ماه تحریم ها علیه ایران تشدید نمی شود و اگر تعداد جمهوریخواهان ده نفر بیشتر شود جمهوری خواهان که 54 رای در سنا دارند قادر نخواهند بود که آرای باقیمانده دموکرات ها را بدست آورند. اما نکته مهم دیگر این است که در صورت تصویب این طرح گرچه نقض تعهد دولت امریکا قلمداد می  شود اما با این حال در متن توافق طرح پیشنهادی منندز گفته شده که در صورت شکست مذاکرات تحریم ها به اجرا گذاشته می شود.

وی گفت: این مسئله باعث بی اعتمادی جهانی به دولت امریکا می شود که این دولت قادر به قانع کردن کنگره خود نیست و اینکه یکی از مهمترین  مذاکرات سال های اخیر در نظام بین الملل را حل کند و در این میان لازم است که واکنشی از سوی قوه مقننه ایران، در برابر کنگره صورت بگیرد و نشان دهد که ایران از مواضع خود تحت فشارهای نامربرط عقب نمی شیند.

کارشناس  مسائل آمریکا به اهداف جمهوری خواهان در مطرح کردن اعمال تحریم ها علیه ایران در برابر دموکرات ها اشاره و تصریح کرد: جمهوری خواهان نمی خواهند افتخار خاتمه دادن بحران هسته ای ایران به نام دولت اوباما ثبت شود تا جریان رقیب از این موضوع به نفع خود در انتخابات آینده استفاده کند و نظر دیگر این است که برای پیشبرد مذاکرات و اینکه دولت اوباما دست بالا را داشته باشد باید نقش پلیس خوب(کاخ سفید) و پلیس بد(کنگره) ایفا شود و دولت ایران به دلیل نگرانی از اینکه پلیس بد ابتکار عمل را در دست بگیرد پای میز مذاکرات حضور می یابد.

وی به  وابستگی گروه هایی در دو جریان سیاسی امریکا به لابی صهیونیستی اشاره و تصریح کرد: اسرائیلی ها امیدوارند از طریق چنین اقداماتی و با اقدامات تحریک آمیز، ایران را وادار به انجام اقدامات متقابل کنند و در نهایت در جهت افزایش غنی سازی و افزایش سانتریفیوژ و تولید 60 درصدی اورانیوم گام بردارد که در این صورت مذاکرات از بین می رود و هیچ دستاوردی را به همراه خود به بار نمی آورد.

ابوالفتح گفت: در صورت عدم تصویب تحریم جدید، دولت آمریکا برای لغو تحریم ها نیاز به آرای جمهوری خواهان دارد و در این میان دعوا میان این دو جریان سیاسی شدت می یابد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق سیاسی در مذاکرات هسته ای تا پایان ماه مارس گفت: روند مذاکرات به این سمت در حال پیشرفت است و دولت امریکا براساس مصلحت سنجی های خود از مسیری حمایت می کند که این مسیر می تواند به نتیجه مطلوب برسد و شانس رسیدن به توافق تا ماه مارس هم روز به روز بیشتر می شود.

سید عباس عراقچی پس از پایان مذاکرات چهار جانبه با کشورهای اروپایی در ترکیه گفت: تلاش می کنیم در مهلت مقرر( دهم فروردین) برروی کلیات توافق حاصل شود.

همچنین جاش ارنست  سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اقدامات کنگره آمریکا در تشدید تحریم ها علیه ایران گفت: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، لایحه سناتور لیندزی گراهام و باب کورکر که بر اساس آن، هرگونه توافق جامع با ایران را منوط به تصویب کنگره می کند وتو خواهد کرد و این لایحه یک «سابقه زیانبار» ایجاد می کند که «تاثیر بسیار منفی» بر مذاکرات هسته ای ایران بر جای خواهد گذاشت.

مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده اند که تحریم های جدید کنگره آمریکا علیه ایرن باعث از میان رفتن طرح اﻗﺪام ﻣﺸﺘﺮک ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ در ژﻧﻮ در ﺑﺎره آن ﺗﻮاﻓﻖ شد و در صورت تصویب تحریم ها مجلس ایران نیز اقدام متقابل خود را انجام خواهد داد. 
کد خبر: 206928

وب گردی

وب گردی