تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

پارسال همین امرزو بود که عباس آخوندی وزیر راه و مسکن و شهرسازی پیرامون وضعیت جاده های کشورگفته بود: 30 درصد تلفات جاده‌ای عمدتا در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد،با توجه به این موضوع باید گفت حمل و نقل حومه‌ای سر فصل مستقل از جاده‌ای است و باید ببینیم چگونه می‌توانیم این تغییر مدل را ایجاد کنیم. او افزوده بود: از جهت احداث جاده و بهره برداری از آن باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گیرد و اگر بخواهیم تمام جاده‌ها را استاندارد کنیم سرمایه‌گذاری چند هزار میلیارد تومانی نیاز است.

آخوندی همچنین در مورد هزینه های پروزهای در حال ساهت گفته بود: تکمیل کنارگذر‌ها 1750 میلیارد تومان، تکمیل بزرگراه‌ها 4300 میلیارد تومان، تکمیل راه‌های اصلی و بزرگراه‌های در حال ساخت مجموعا 17 هزار میلیارد تومان و راه‌های اصلی و فرعی که توسط استان‌ها در حال اجراست 17 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. وی ادامه داد: این در حالی است که کل بودجه‌ای که به حوزه راه‌ها اختصاص داده‌اند حدود 2000 میلیارد تومان است که با آماری که عنوان شد تناسبی ندارد. او درباره تلفات جاده ای نیز گفته بود: اگر بگوییم برای کاهش تلفات باید جاده‌ ایجاد کنیم که برای این کار به حدود 50 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم و اگر بگوییم که بودجه مورد نیاز را نداریم این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید جاده‌ها را ایمن کرد و این یک سوال اساسی است.

2690360_263

حالا یکسال از این سخنان آخوندی گذشته است، این بهترین فرصت است تا نگاهی بیاندازیم به وضعیت جاده ها پروزه های در حال ساخت و همچنین میزان تلفات جاده ای در کشور .استانداردسازی جاده ای یکی از راه های کاهش تلفات جاده ای است اما جاده های کشور تا رسیدن به استاندارهای جهانی راه بسیار دشواری را در پیش دارد نگاهی به استان های کشور نشان می دهد که استان های اصفهان و خراسان جتوبی و همچنین اصفهان از جمله استان های پر حادثه و خطرناک هستند. اهميت ناهموار بودن اين جاده‌ها به‌اندازه‌اي است كه حدودا ماهي يكبار يكي از دست‌اندركاران حوزه راه و جاده سازي در خصوص ناهموار بودن اين جاده‌ها و اين‌كه نياز بسيار زيادي به تعمير و بهسازي اين جاده‌ها مي‌شود را گوشزد مي‌كنند.

به گفته عباس آخوندي وزارت راه نمي‌تواند سرويس جاده‌ها را تنها از طريق بودجه عمومي‌كشور حفظ كرد و در اين خصوص نياز است تا صندوقي براي توسعه ملي راه‌ها‌انديشيده شود. و در همین راستا معاون وزير راه و شهرسازي از لزوم اتخاذ تدابير لازم براي افزايش جاده‌هاي جديد سخن گفته و از بالا بودن ناهمواري جاده‌ها در ايران نسبت به استاندارد‌هاي جهاني سخن گفته است.به گفته حسين ميرشفيع استاندارد جهاني جاده‌ها نسبت همواري راه‌ها 2.2 متر در هر کيلومتر است و اين مساله در ايران معمولا بيشتر از حد استاندارد به حساب مي‌آيد.طبق اعلام ميرشفيع كه قرار است شاخص استاندارد سازي جاده‌ها توسط پيمانكاران تا سال 94 اجباري شود.

2833999_231

تلفات جاده ای یکی از معضلات اجتماعی کشور است که هر روزه با زندگی مردم و حتی مسئولین در ارتباط است خطر تصادف و مرگ در جاده های کشور با مردم هست. سال هاست که پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین وزارت راه با تبلیغات گسترده سعی دارند تا آنجا که ممکن است این تلفات را کاهش دهند ولی آمار ها حاکی از آن است که ایران در بین سال های 2011 تا 2013 در بین 180 کشور در جایگاه 177 قرار دارد که این نشان دهنده ی آن است که ایران هنوز فاصله ی زیادی با جاده های امن دارد. البته نباید همه چیز را با به پای جاده های غیر استاندارد در کشور نوشت. بلکه بخش قابل توجهی از تلفات جاده ای مربوط است به وضعیت نابه سامان رانندگی در کشور که بعد از استاندار ساری جاده ای باید در بخش آموزش ها رانندگی استاندارد و امن برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شود.

در همین راستا رئیس پزشکی قانونی کشور در اردیبهشت ماه امسال از کاهش 7/2 درصدی تلفات جاده ای خبر داده بود و استان اصفهان، از جاده های خطرناک در کشور با کاهش 40 درصدی تلفات جاده ای روبه رو بوده است. حالا طبق آخرین آمار منتشر شده از تلفات جاده ای در آذر ماه نشان می دهد که 28 درصد این تلفات کاهش داشته است. ولی استان اصفهان با افزایش تلفات جاده ای در ماه گذشته روبرو بوده است.

مشکلات وزارت راه برای بهبود وضعیت جاده ای زیاد است یکی از آن ها کمبود بودجه است که دولت برای سال 94 بودجه ی وزارت مسکن وشهرسازی را 36 درصد افزایش و به رقم 6327  میلیارد تومان رسانده است. که حال باید دید وزارت راه می تواند پروژه های ناتمامی مثل اتوبان شمال کشور را بعد از سال ها به پایان برساند یا نیاز است که اعتباراتی غیر از بودجه دولتی در اختیار بگیرد. ولی هرچه هست انتظار از وزارت راه برای بهبود ضعیت جاده ها به ویژه برای رسیدن به استاندار جهانی بالا است. باید منتظر ماند و دید در سال آینده به خصوص در طول سفرهای نوروزی که همواره ملاکی بوده است برای سنجش میزان تلفات جاده ای می توان کاهش چشم گیر داشته باشد این سوال هایی است که در ماه های آینده به پاسخ های آن خواهیم رسید.

 
کد خبر: 207032

وب گردی

وب گردی