1486904_811061612303742_3695209145988892875_n
ایسکانیوز - دین و اندیشه:‌ شماره جدید اندیشه پویا به تازگی به روی دکه‌ها رفته است. این شماره مجله با مقاله منتقدانه رضا خجسته رحیمی درباره سخنرانی اخیر یوسف اباذری آغاز می‌شود.در ادامه، پس از گزارش بزرگمهر علیزاده از نشست دوم جامعه‌شناسان درباره مرگ مرتضی پاشایی، دو یادداشت دیگر به قلم رضا صمیم و جمال محمدی نیز به تحلیل سخنرانی جنجالی اباذری پرداخته‌اند.
abazari
یکی از موضوعات اصلی سخنرانی اباذری و یادداشت‌های این شماره درباره بحث سیاست‌زدایی است. به همین ‌واسطه میزگردی با حضور حاتم قادری، حمیدرضا جلایی‌پور، عباس عبدی، محمد مالجو و محمد فاضلی درباره این بحث در دفتر مجله تشکیل شده است. شرکت‌کنندگان مواضع متفاوتی را نسبت به دولت اعتدال و نقش آن در توسعه سیاسی دارند. قادری نگاهی بدبینانه به آینده دولت دارد و  انتخابات ۹۲ را «دوم خرداد» خسته می‌نامد. در مقابل جلایی‌پور با نگاهی خوشبینانه‌تر به آینده پیش‌رو نگاه می‌کند و مسائل را از طریق مذاکره با راس هرم قدرت قابل رفع می‌داند.
پرونده تاریخی این شماره به انقلاب اختصاص یافته است. این پرونده صورت تاریخ شفاهی دارد و در آن خاطراتی از ابراهیم اصغرزاده، علی شکوری‌راد، فیض‌الله عرب سرخی و اصغر کورنگی (معاون شهربانی پس از انقلاب) و احسان شریعتی آمده است. در این مجموعه خاطرات گوشه‌های متفاوت و بعضا ناگفته‌ای از تاریخ انقلاب، همانند تغییر کتب درسی، شکل‌گیری کمیته‌ها و شخصیت‌های انقلاب آمده است.
300px-Mass_demonstration
پس از پرونده تاریخ شفاهی، پرونده دیگری درباره مسئله نفت و تاثیر آن بر رابطه شاه با آمریکا و در نهایت ظهور انقلاب آمده است.مجله همچنین دارای بخشی با عنوان روزی روزگاری است که به فرار و فرود سیگار در تاریخ مدرن ایران پرداخته است.
165546_931

کد خبر: 207342

وب گردی

وب گردی