تهران-ایسکانیوز: صبح امروز نشست علمی- تخصصی برنامه تعالی مدیریت مدرسه با عنوان «چیستی، چرایی و چگونگی» برگزار شد، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در این نشست گفت: در 12 سال گذشته آموزش وپرورش با یک ونیم برابرشدن امکانات و کاهش یک سومی دانش آموزان راهبرد اصلی کیفیت بخشی را انتخاب کرده است.

وی با بیان این که هشت ماه از اجرای سیاست سامان دهی نیروی انسانی در آموزش وپرورش گذشته است تصریح کرد: با وجود آن که آموزش وپرورش حتی یک نیروی جدید استخدام نکرده است ، ولی توانسته است با بازنشستگی 25 هزار نیروی شاغل و افزایش 200 هزار نفری دانش آموزان در سال 93 صرفه جویی 40 هزار نیرو را داشته باشد که این نشان از موفقیت این سیاست است.

فانی توسعه مشارکت ها را یکی دیگر از سیاست ها ی آموزش وپرورش در دولت یازدهم معرفی کرد و افزود: تاکنون قریب به 20 تفاهم نامه با وزارت خانه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به امضاء رسانده ایم و توانسته ایم امکانات خوبی را برای آموزش وپرورش جذب کنیم.

فانی ادامه داد: بسته حمایتی از مدارس غیردولتی و مشارکت مردم در اداره و سرمایه گذاری در مدارس ، نقطه شروع این طرح است که می تواند منشأ خدمات مفیدی برای آموزش وپرورش باشد.

وی با بیان این که گام اول بودجه ریزی عملیاتی را در سرانه ای کردن 600 مدرسه در سال جار ی برداشته ایم ، خاطرنشان کرد: باید با انجام پژوهش های تحقیقی نتیجه این طرح را ارزیابی کنیم تا بتوانیم آن را با قوت بیشتری و در جهت کاهش تمرکززدایی ادامه دهیم.

فانی آموزش وپرورش را یک دستگاه دولتی با تمرکز بالا خواند و تصریح کرد: رسمیت یعنی صدور بخشنامه و دستورالعمل زیاد در یک دستگاه که سبب کاهش خلاقیت می شود و آموزش وپرورش باید با کاهش بخشنامه و دستورالعمل و افزایش تفویض اختیار به ادارات و مدارس ، قدم مؤثری را در جهت تمرکززدایی برداریم.

وزیر آموزش وپرورش ارتقای مدیریت آموزشگاهی را سیاست دیگر آموزش وپرورش خواند و افزود ، کلید اصلی تعلیم وتربیت دانش آموزان در مدارس شکل می گیرد و باید شرایطی را فراهم کنیم تا ادارات پشتیبان و حامی مدارس باشند.

وی ادامه داد: اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه در راستای تحقق مدرسه محوری است و هرچقدر مدارس به عنوان یک نهاد سیستمی و نظام مند تقویت شود به این مهم نزدیک تر شده ایم و لازمه این کار ارتقای استانداردها ، تعریف شاخص ها و اندازه گیری آن ها است.

عضو کابینه تدبیر و امید، «تغییر و مقاومت در برابر تغییر» را از موانع اصلی هر تحول سازمانی معرفی و خاطر نشان کرد: اگر مدیر یک سازمان سیاست های قبلی را بدون هیچ تغییری ادامه دهد، علاوه بر این که مخالفتی با آن ایجاد نمی شود بلکه هیچ کاری هم صورت نخواهد گرفت و این مناسبت و زیبنده آموزش وپرورش نوین نیست.

فانی «عدم اگاهی»، «عادت مدیران»، «تهدید منافع» و «تجربیات ناصواب مدیران قبلی » را از دلایل مقاومت در برابر تغییر برخی مدیران برشمرد و افزود: اگر بخواهیم در اجرای یک برنامه مهم مقاومت برخی مدیران کاهش پیدا کند باید آن ها را در برنامه ریزی ها دخالت دهیم.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه تعالی مدیریت مدرسه آموزش وپرورش به یک سازمان یادگیرنده تبدیل می شود که هرگونه تحولات در این سازمان باعث ایجاد یک نگرش جمعی می شود و افراد علاوه بر یادگیری از هم می توانند به ارتقای کیفیت در آموزش وپرورش کمک کند.

وزیر آموزش وپرورش «تفویض اختیار» و «آموزش» را لازمه توانمندسازی مدیران سازمانی عنوان کرد و افزود: باید در تمام رده های یک سازمان ، تفویض اختیار همراه با آموزش کارکنان صورت بگیرد تا تمرکززدایی در سیستم به ارتقای بهره وری بیانجامد.

فانی با بیان این که برنامه تعالی مدیریت مدرسه یک حرکت دائمی است تأکید کرد: اجرای این برنامه هیچ نقطه پایانی ندارد و همواره یک حرکت رو به جلو و تعالی بخش است که در آن باید «اداره مدرسه» به «رهبری مدرسه» و «مدیریت آموزشگاهی» به «رهبری آموزشی» تبدیل شود تا کارکنان با عشق و اعتقاد به پیشرفت امور مدرسه اهتمام ورزند.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: ارزیابی از برنامه تعالی مدیریت مدرسه نقطه آسیب پذیر آن است که باید فرایندی را تعریف کنیم که مدیران به جای محتواسازی به ظاهرسازی برنامه ها نپردازند. که این موضوع می تواند ضربه اساسی به اصل این برنامه بزند.

وی ادامه داد: اگر ارزیابان خارج از ساختار رسمی آموزش وپرورش باشند نتیجه و امکان موفقیت این برنامه بیشتر خواهد شد.
کد خبر: 207527

وب گردی

وب گردی