تهران- ایسکانیوز: هفت در هفته دوم بهمن ماه میزبان امین زندگانی، علیرضا رضا داد و دو تن از منتقدان سینمای کششور برای میزگرد جایگاه منتقدان و خبرنگاران در سینمای ایران بود.


به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، محمود گبرلو دربرنامه شب گذشته هفت و در سرمقاله این هفته با اشاره به اهمیت منتقدان و خبرنگاران در سینما ایران گفت: هنرمندان، مسئولین، منتقدان و خبرنگاران چهار ستون سینمای ایران را تشکیل می دهند.


وی به حضور خبرنگاران و منتقدان در جریان جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و بر اهمیت ارتباط میان خبرنگاران و منتقدان و هنرمندان تاکید کرد.


اما صندلی مهمان ویژه این هفته هفت به امین زندگانی اختصاص داشت. بازیگری که نقش آفرینی در ملک سلیمان و ایفای نقش حضرت سلیمان از به یاد ماندنی ترین کارهای وی است و فصل فراموشی فریبا از آخرین آثار وی روی پرده اکران است.


امین زندگانی در این گفت و گو در خصوص حضور بازیگران جوان در عرصه تصویر بیان کرد: من نوید حضور بازیگران بسیار خوب و تاثیر گذار را تا یک دهه دیگر می دهم. بازیگرانی که هم دوره من بوده اند در یک فرهنگ خاصی رشد کردیم. در واقع بادیدن آثاربزرگان سینمای ایران و در مکتب این بزرگان بزرگ شدیم واین گونه تغذیه شدیم ووقتی بازیگربا چنین فرهنگی رشد کند نسبت به خود توقع بالایی دارد.


وی ادامه داد: ما به دلیل فرهنگ غنی که داریم در صورتی که این فرهنگ غنی و تفکر در سایرهنرها هم چون ادبیات ورود یابد قطعا تاثیرگذار خواهد بود. نسل جدید آثار به یاد ماندنی از خود به جا خواهند گذاشت چرا که پیرو خیلی از مدها که در فرهنگ ما بوده است نیستند.


این بازیگرافزود: این اتفاق مدت هاست از آثار نمایشی ما دور شده است تماشاچی تفاوتی بین خود و نقشی که بازیگر ایفا می کند نمی بیند بنابراین حرفه و هنر بازیگری تبدیل به هنری خواستنی می شود زیرا که راحت بدست می آید در حالی که یکی از معدود های رشته های هنری است که تجربیات کمکی به کارهای بعدی فرد نمی کند.


زندگانی با بیان اینکه اولین کاری که انجام می دهم فرار ازکلیشه است اظهار کرد: اتفاقی در نسل جدید باب شده است که گویی یک میدان رزم و مسابقه میان بازیگران وجود دارد که باید برهم غلبه کنند در حالی که تمامی لذت و زیبایی بازیگری رسیدن به هارمونی گروهی است اگر ما بتوانیم به یک هماهنگی در کار خود برسیم مخاطب نیز می تواند با نقش ارتباط برقرار کند. چرا که اگر قرار برارتباط میان اثر هنری و مخاطب است باید پیش ازآن، ارتباط میان عوامل اثر وجود داشته باشد تا تیم به یک هماهنگی دست یابد.


بازیگر ملک سلیمان بیان کرد: اگر بحث ورود به عرصه بازیگری را براساس توانایی بازیگر قرار دهیم کلیشه نمی شویم. اگر رویکرد تلویزیون به گونه ای باشد که بازیگران را بر اساس توانایی هایشان انتخاب کند نه بر اساس میزان شناخته شدنشان می تواند به موفقیت دست یابد. چرا که کار خوب می تواند تضمین کننده یک اثر باشد نه وجود من به عنوان یک بازیگر شناخته شده.


اما در ادامه صحبت های امین زندگانی، همسر وی، الیکا رزاقی که وی نیز از بازیگران عرصه تصویرنیز است روی خط هفت حاضر شد و به بیان ارتباط میان هنرمند و مردم و احترام به حریم خصوصی و احترام هنرمند به مردم پرداخت.


امین زندگانی

امین زندگانی نیز درآخرین بخش از گفته های خود با بیان اینکه برای همکاران خود صبرگفت: مرحله ای را می گذرانیم که برخی افراد باید فداکاری کنند و از آسایش خود بگذرند . چرا که متاسفانه فرهنگ فست فودی نیز در حال ورود به فرهنگ ما نیز است که از دیگر سو به آثار هنری، تفکر و نگرش هنرمند نیز ورود می یابد. با توجه سرعتی که جامعه ما پیدا کرده است توقع سختی است که از بازیگر توقع ماندگاری داشته باشیم و به حرفه و هنر بازیگری در ابتدا به عنوان یک هنرو نه یک شغل نگاه کنیم.


در سکانس دیگری از برنامه هفت دهم بهمن ماه علیرضا رضا داد، دبیر جشنواره فیلم فجر دراستودیو حاضر شد و به ارائه توضیحاتی در خصوص سی وسومین جشنواره فیلم فجر پرداخت.


وی دراین گفت وگو بیان کرد: فردا به عنوان افتتاحیه این جشنواره بخش هایی چون مراسم تقدیر و بزرگداشت دو تن از هنرمندان، محمدعلی کشاورز و حسین جعفریان را در نظر گرفته ایم. همچنین در این دوره از جشنواره به نکوداشت لابراتورهای سینمای ایران خواهیم پرداخت. فردا نیزاهدای جوایز بخش تبلیغات نیز در کنارمراسم تقدیر انجام خواهد شد.


دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه برای هر سه بخش مراسم تقدیر، سه کتاب نیز تهیه شده است گفت: برخلاف سال گذشته که تنها یک کتاب چاپ شد امسال برای هر سه بخش سه کتاب داریم که برای دانشجویان و فعالان این حوزه آموزنده خواهد بود. کاتالوگ آثار نیز آماده شده است که در اختیار صاحبان اثر قرار دارد. همچنین درجشنواره سال جاری فیلم شناخت کوچکی آماده شده است که خیلی می تواند به معرفی اولین فیلم ها کمک کند.


رضا داد با اشاره به اینکه در این دوره سعی کرده ایم جشنواره از رشد کیفی برخوردار باشد بیان کرد: از دستاوردهای این دوره از جشنواره انضباط در برگزاری جشنواره بود که از مهر که کار خود را آغاز کرده ایم و تا کنون انجام داده ایم بر همین برنامه بوده ایم و با نقصانی رو به ور نبودیم. از دیگر کارهایی که صورت گرفت در حوزه نمایش و انتخاب فیلم ها بود که تلاش کردیم به محدودیت و قواعد پایبند باشیم که امیدواریم به رشد کیفی آثاردرجشنواره منجر شود. اگرچه که ممکن است که تمام توانایی های سینمای ایران را به نمایش نگذارد. از دیگر بخش هایی که دراین دوره مودر توجه قرارد اشت بخش بلیط فروشی فیلم های جشنواره بود.


در میانه صحبت های رضا داد، منوچهر محمدی؛ از تهیه کنندگان سینما روی خط هفت حاضر شد واظهار داشت: در ابتدا باید تحسین کرد کسانی را که این جشنواره را به نام سیمرغ مزین کرده اند؛ چرا که در ادبیات و فرهنگ دینی ما سیمرغ و کوه قاف دو علامت و نشانه مطلوب و ارمانی ما است که زمان بسیاری را بایدبرای آن صرف کنیم و معنای سیمرغ در اتحاد مجموعه سینمای ایران در صورتی که در یک همراهی برای اعتلای فرهنگی کشور باشد تجلی پیدا می کند اما ما نباید پیشینه جشنواره خود را فراموش کنیم باید دبیر جشنواره و همکاران ایشان زمینه ای را فراهم کند تا بستر اتحاد و همدلی فراهم شود واز فضایی که دامن زننده به منیت های فرهنگی است کاسته شود آن گونه که از برخی و آداب و مراسمی که ما را شبیه جشنواره خارجی می کند و به منیت نیز کمک می کند بپرهیزیم و به گونه ای برنامه ریزی کنیم که نفس ارائه اثر هنرمند تنها در مقایسه با دیگر آثار دیده شود و سعی کنند عیوب و نواقص کارشان را ببینند.


وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر را تنها یک دقیقه ازتاریخ سینمای ایران می دانم گفت: هنرمندان باید بدانند لازمه یک اثر هنری زمان است. زیرا که زمان است که اثبات می کند که یک اثر در جهت فرهنگ و تمدن یک کشور است و یا اینکه تنها یک اثر یک بار مصرف است.


علیرضا رضا داد در ادامه صحبت های محمدی بیان کرد: جشنواره پایان یک فیلم یک فضا نیست و شعار ما در این جشنواره پیش به سوی اکران موفق و حفظ احترام به فیلم هایی که انتخاب نشدن است. همچنین مسیری را که از سال گذشته آغاز کرده ایم نیز در سال جاری ادامه دادیم و آن هم تقلید نکردن از بسیاری از آدابی است که چندان به ما نیز مرتبط نیست.


دبیر جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه پس از انقلاب فیلم هایی وجود دارند که شاید نتوانیم درمورد آنها گفت وگو کنیم و این یعنی دستاورد انقلاب ادامه داد: ثمره انقلاب اسلامی در سینمای ایران در صورتی که خواسته باشیم مورد برسی قرار دهیم باید تخصیص موضوعی داشته باشیم. برخی نیز بر این باورند که جشنواره فیلم فجر را به جشنواره موضوعی تبدیل کنیم در حالی که این به سود دستاورد های انقلاب نیست. این سینما حاصل همه آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و تمام آن شعارهای بنیادینی است که انقلاب را شکل داده اند. در سال های اخیر سینمای ایران آثار در خوری را برای سینمای اجتماعی داشته است که محل گفت و گو هستند و چون ما سینمایی را به عنوان سینمای موضوعی برای سینمای اجتماعی نداریم در این جشنواره بدان پرداخته ایم. در هر صورت اگر بتوانیم این نگاه کامل و جامع را به جشنواره داشته باشیم از دل این جشنواره نیز هفت الی هشت جشنواره خوب دیگر را می تواند شکل بگیرد.


در پایان صحبت های رضاداد پژمان بازغی نیز روی خط هفت حاضر شد و به بیان صحبت هایی در خصوص اثار موجود در بخش نگاه نو پرداخت.


اما پایان بخش برنامه دهم بهمن ماه هفت به میزگردی در خصوص جایگاه خبرنگاران و منتقدان در سینما و جشنواره فجر با حضور خسرو دهقان و رضا درستکار پرداخت.


خسرو دهقان دراین میزگرد دربیان دیدگاه خود اظهار کرد: نفس جشنواره هم چون سایر جشنواره ها دلپذیراست اما اینکه گفته می شود که جشنواره های سال های مختلف با هم فرق دارند این گونه نیست چرا که جشنوارهم چون یک طاقه پارچه و یک مجموعه سرهمی است. بنابراین جشنواره روال طبیعی خود را طی می کند اما مسئله ای که وجود دارد که جشنواره وضعیت و جایگاه سینما زمان خود را به نحوی نشان می دهد و این رسالت مرکزی آن است.


وی درخصوص جشنواره و حضور منتقد درآن اظهار کرد: خود جشنواره فضای خاصی راجع به فیلم دارد و فرصت بسیاری برای منتقد نیست. البته منتقدان نیز درجات دارند اما وقتی که فیلم در یک آمبیانس کلی نمایش داده می شوند و ازسالنی به سالن دیگری برده می شود فکر می کنم منتقد نیز فرصت کافی برای تعمق در خصوص فیلم برای وی وجود ندارد. این درست است که نقد به جشنواره حرارت می دهد اما جایگاه نقد به آن مفهوم که عمیق تر و با حوصله تر به بررسی و انعکاس بپردازد در جشنواره وجود ندارد بلکه تنها می تواند شگفتی ایجاد کند و استعداد های جدید را بشناسد و به گونه ای اطلاع رسانی کند اما اگر فکر کنیم که منتقد در جشنواره کار نهایی را تعیین می کند این گونه نیست چرا که فرصتی نیست.


دهقان گفت: جشنواره فجر و فیلم نهال بسیار ظریفی است که نباید توسط منتقد شلاق زده شود بلکه در یک تا دو ماه پس از آن منتقد می تواند شلاق نقد را روانه آن کند چرا که در جشنواره فرصت اندک است. نقد جشنواره پیش نیاز نقد های بعدی است. وقتی ما کنار تماشاچی عادی فیلم را می بینیم تا زمانی که فیلم را در جشنواره می بینیم متفاوت است و دو فضا وجود دارد. منتقد باید به خود این فرصت را بدهد و لزومی ندارد که حرف نهایی را در همان ابتدا بزند.


رضا درستکار از دیگر منتقدان سینما نیز از دیگر مهمانان هفت بود که با بیان اینکه نقد یک نوع بیان مشتاقانه و مشفقانه برای آفرینش کارهای تازه است گفت: جشنواره فجر جشنواره منتقدان نیز است و کار آنان نیز دیده می شود.


وی بیان کرد: هرعنصری مختصات خود را دارد و نقد هم همین گونه است. بنابراین اگر می خواهیم که کشور پیشرفته ای داشته باشیم باید در همه ابعاد نقد را بپذیریم. به طور کلی منتقدین و جایگاه انان نیز مهم است و اول باید خود نقد را بپذیریم ودر ادامه تحمل آن را داشته باشیم.


درستکار درخصوص نقد های گوناگون از سوی برخی خبرنگاران گفت: در این سیر و تطور نظر جای خود را پیدا می کند و نباید جلوی آن را گرفت و باید جشنواره زنده و سرحال وجود داشته باشد .


کیوان کثیریان نیز از مهمان تلفنی هفت بود که روی خط حاضر شد و به عنوان رییس انجمن منتقدان به ارائه نظرات خود پرداخت و بیان کرد: منتقدان از عوامل فنی سینما متفاوت هستند و هر کدام در حکم یک صاحب نظر محسوب می شوند و همه جزیره های متفاوتی نیز هستند اما اینکه برخی خبرنگاران در جایگاه منتقدان به نقد می پردازند باید گفت تصمیم گیرنده ما نیستیم و گاه سردبیر یک رسانه تعیین میکند که این اتفاق رخ دهد.


اما در پایان شیما غفاری از روزنامه نگاران حوزه سینما از دیگر مهمانان تلفنی هفت بود که به بحث حضور 1200 نفری خبرنگاران در هفت پرداخت و بیان کرد: حضور 1200 نفر جای آسیب شناسی دارد و اینکه چه میزان از 1200 نفر در سینمای ایران تاثیرگذارند.


کد خبر: 207547

وب گردی

وب گردی