ایسکانیوز؛پلاس+/ نماز جمعه تهران روز گذشته در حالی برگزار شد که حسن رحیم پور ازغدی به عنوان سخنران پیش از خطبه ها در جایگاه حاضر شد. ازغدی در اظهاارت خود ضمن بیان سخنانی درباره احیای کرسی های آازداندیشی خواستار احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شده وگفته بود: سران سه قوه باید هر جمعه نگران باشند که امروز در نماز جمعه چه انتقادی متوجه آنها خواهد شد.

حضور این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سخنران پیش از خطبه ها در شرایطی است که جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل واکنش رییس جمهور به یکی از اعضاء شایعاتی مبنی بر نیمه کاره ماندن جلسه وجودداشت.
پس از این اما جزییات بیشتری درباره این رویداد در سایت ها منتشر شد و نام هایی نیز به میان آمد. از جمله در برخی از سایت ها آمده بود شخصی که رییس جمهور با او برخورد لفظی داشته است، رحیم پور ازغدی است. همچنین سایت تابناک در اینباره شخص مورد نظر را حجت‌الاسلام محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری معرفی کرده بود.
منتقدین دولت پشت تریبون نماز جمعه

به هر روی این اولین بار نیست که منتقدین دولت در تریبون نماز جمعه قرار می گیرند. پیش از این هم تندترین انتقادات از این تریبون در مورد دولت و سیاست های آن مطرح شده بود. از آن جمله حمید روحانی رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه با انتقاد شدید‌الحن از برخورد تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در محرمانه نگه داشتن محتوای مذاکرات گفته بود: در نوشته‌های منحوس و زهرآگینشان زمزمه می‌کنند که سیاست خارجی را باید از خیابان‌ها جمع کرد یعنی در حقیقت از دست مردم باید آن را بیرون آورد چون مردم اگر در جریان قرار گیرند، نمی‌گذارند در مذاکرات پشت پرده، بده و بستانی صورت گیرد؛ پس باید مردم را نامحرم دانست و از صحنه بیرون راند.

افزون بر این یکی از جنجالی ترین واکنش ها به سخنان روحانی درباره "بهشت و جهنم زوری" از این تریبون مطرح شد. آیت الله احمدی خاتمی در یکی از خطبه های نماز جمعه تهران گفته بود: "حکومت وظیفه دارد راه را برای بهشتی شدن مردم هموار کند." این جمله در واکنش به سخنان حسن روحانی بیان شده بود. رییس جمهوری طی سخنانی با تاکید بر اینکه مردم را سر مسائل جزیی و بیخودی و بی‌جهت و با بهانه‌های واهی اذیت نکنیم و بگذاریم مردم راحت بوده و در سلامت روحی باشند، گفته بود: "اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد! پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نذیر باشیم.همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد." اما تندترین واکنش به این اظهارات روحانی در سخنرانی روز مبعث احمد خاتمی صورت گرفت. او بدون اشاره به نام حسن روحانی گفته بود: " می‌گویند بگذارید مردم به حال خودشان باشند و به زور به بهشت نبرید، چشم امر به معروف و نهی از منکر را تعطیل می‌کنیم و به آقای دزد و دختر و پسر بدحجاب می‌گوییم بچه خوبی باش، آیا این اسلام است یا دغدغه اجرای دین را داشتن است. نمی‌خواهیم کسی را به زور به بهشت بفرستیم ولی شما با اظهارات خود جاده جهنم را برای کسی صاف نکنید."

موانع پیش روی دولتی ها برای استفاده از تریبون نماز جمعه

حضور مخالفین و منتقدین دولت در خطبه های نماز جمعه در شرایطی است که امکان حضور اعضای هیئت دولت در این خطبه ها آنطور که باید فراهم نیست. چنانکه پیش از این به رغم اعلام قبلی از حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان سخنران پیش از خطبه ها جلوگیری شد. اگرچه رییس ستاد اقامه نماز جمعه تهران دلیل لغو این سخنرانی را ناتوانی وی به خاطر «کسالت و مشغله کاری» عنوان کرده بود، اما خبرها حاکی از آن بود که اتفاقا خانم ابتکار در آن روز آماده سخنرانی بود و اعلام "کسالت "و " مشغله ی کاری" برای لغو آن سخنرانی دور از واقعیت بود.

چه آنکه سایت انصاف نیوز اعلام کرد که به صورت شفاهی ادعا شده 3 تن از مراجع مخالف حضور یک زن به عنوان سخنران پیش از نماز جمعه بوده اند. اما جالب است که معصومه ابتکار اولین زنی نیست که قرار بود سخنران پیش از نماز باشد، پیش از او مرحوم مریم بهروزی و خانم دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر اسبق بهداشت نیز در چنین موقعیتی سخنرانی داشته اند.

نهادهای عمومی اپوزیسیون دولت نباشند

اما استفاده از تریبون سیاسی و مذهبی نماز جمعه توسط طیف مخالف دولت در حالی ادامه می یابد که حسن روحانی نیز در سخنان خود به این موضوع واکنش نشان داده است. او در اولین سالگرد پیروزی اش در انتخابات در نشست خبری گفته بود: "برخی نهادها‌،‌ نهادهای ملی هستند و نهادهای ملی نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند. همچنین این نهادهای ملی نمی‌توانند اپوزیسیون دولت باشند. این نهادها کارشان خدمت به کل ملت و کشور و جامعه است. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه‌، نیروهای مسلح،‌ شهرداری‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و صداوسیما، نهادهای عمومی و دولتی هستند".

اما انتقادها از اتخاذ رویه یک سویه در خطبه های نماز جمعه که با عدم حضور آیت الله هاشمی در این خطبه ها به اوج خود رسیده، به اینجا ختم نمی شود. محسن غرویان از شاگردان پیشین آیت الله مصباح و از منتقدین امروز او اولین کسی بود که با اشاره خطیبان نماز جمعه گفته بود:"اگر هاشمی دیگر تمایلی برای حضور در نمازجمعه تهران ندارند، به نظر می رسد دکتر روحانی هم می تواند در جایگاه خطیب نماز جمعه تهران قرار بگیرد و جای خالی آیت الله هاشمی را در این جایگاه مهم پر کند.»

هر چند موضوع حضور رییس جمهور به عنوان خطیب نماز جمعه مسبوق به سابقه است اما به نظر می رسد امام جمعه شدن حسن روحانی به راحتی رییس جمهور شدنش نباشد.اگرچه تا 16 سال پیش و پایان دوران سازندگی، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی به عنوان روسای جمهور وقت خطیب نماز جمعه هم بودند اما این موضوع با ورود سیدمحمد خاتمی و آغاز دولت اصلاحات روند متفاوتی به خود گرفت و این تریبون به قول رییس جمهور به یکی از اپوزوسیون های دولت تبدیل شد.

 
کد خبر: 207569

وب گردی

وب گردی