ایسکانیوز: روز جمعه سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در پاسخ به ترور القنیطره، برای اولین بار سخنرانی کرد. او که با شجاعت در خصوص عملیات شبعا سخن می‌گفت اعلام کرد که حزب‌الله به دنبال جنگ نیست، با وجود آن اگر اسرائیل تصور می کند که مقاومت ضعیف است و از جنگ می‌ترسد باید بگویم که ما از جنگ هیچ هراسی نداریم و در صورتی که از سوی اسرائیل جنگی بر ما تحمیل شود با تمام قدرت با آن مقابله خواهیم کرد و به خواست خدا پیروز هم خواهیم شد.

Lebanon's Hezbollah leader Sayyed Hassan Nasrallah addresses his supporters during a religious procession to mark Ashura in Beirut's suburbs

سید حسن نصرالله در سخنان خود به این مطلب اشاره کرد که عملیات شبعا خیال دوست و دوشمن را راحت کرد، چرا که دشمنان به این مساله پی بردند که حزب‌الله بدون هراس به هر حمله‌ای در هرکجا پاسخ خواهد داد و توان عملیاتی آن دیگر بر دشمنان پوشیده نیست، از سوی دیگر دوستان نیز بیش از پیش به حزب‌الله اعتماد خواهند کرد.

نصرالله با ذکر این مطلب که مقاومت جنگ طلب نیست گفت بین بین کسانی که خواستار جنگ هستند و ما که جنگ را نمی‌خواهیم تفاوت هست. او با بیان شباهت‌های ترور قنیطره و عملیات شبعا توجه همگان را به این سو جلب کرد که عملیات مزارع شبعا تنها در پاسخ به ترور قنیطره که در آن شش تن ازنیروهای حزب الله و یک تن از افسران سپاه پاسداران کشته شدند بوده است.

واکنش اسرائیل به سخنان دبیر کل حزب‌الله

سخنان سید حسن نصرالله به سرعت در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد، به گونه‌ای که مهمترین بخش‌های سخنان نصرالله بلافاصله ترجمه و در رسانه‌ها منتشر شد. همچنین بسیاری از پایگاه‌های خبری اینترنتی و در راس آن پایگاه اینترنتی کانال دو تلویزیون اسرائیل و نیز پایگاه اینترنتی روزنامه یدیعوت آحارانوت که سخنان سید نصرالله را به طور کامل پخش کردند، قابل توجه بود.

پایگاه یدیعوت آحارانوت نوشت پس از تنش‌های خطرناک در مرزهای شمالی، نصرالله اولین سخنان خود را پس از عملیات قنیطره و شبعا ایراد کرد. کانال های تلویزیونی اسرائیل نیز بخش های خبری شبانگاهی خود را با پخش قسمت های کوتاهی از سخنان نصرالله آغاز کردند و به تحلیل آن پرداختند. آنها به سرعت مفاهیم سخنان نصرالله و بخصوص مسئله بازدارندگی و جبهه جولان را تحلیل کردند.

به گزارش رویترز، با وجود آن مقامات اسرائیلی از اظهار نظر فوری در خصوص سخنان سید حسن نصرالله سرباز زدند و با اندکی تاخیر، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل خشم دبیر کل حزب الله را که به ادعای او از سوی ایران حمایت می‌شود محکوم کرد.

نتانیاهو در پاسخ به سخنان نصرالله گفت: « حملات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل با ایران هاهنگ شده است و هیچ شکی در آن نیست؛ ایران در تلاش است ما را ریشه کن کند، اما موفق نخواهد شد.»

او افزود سربازانی که در حمللات روز چهارشنبه دچار جراحت شده‌اند در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و تمام کسانیکه در این حملات دست داشته‌اند « تمام و کمال تاوان کار خود را» پس خواهند داد.

با وجود آن، « آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه اسرائیل، نتانیاهو را مقصر می‌داند و در اولین واکنش رسمی این رژیم به سخنان سید حسن نصرالله از سیاست دولت نتانیاهو در مهار تنش با حزب‌الله به شدت انتقاد کرده است.

لیبرمن گفت: حزب‌الله تلاش می‌کند جولان سوریه را به خط مقدم نیروهایش و پایگاهی برای حملاتش به اسرائیل همانند جنوب لبنان تبدیل کند.

وزیر خارجه اسرائیل مدعی شد سیاست اسرائیل با انگیزه تضمین برقراری آرامش در کوتاه مدت دنبال می‌شود، اما در بلندمدت به امنیت و نیروی بازدارندگی اسرائیل زیان وارد خواهد کرد.

همچنین در بخشی از گزارشی که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده است مواضع نصرالله در قبال قواعد جدید بازی نیز به شدت مورد توجه کارشناسان اسرائیلی قرار گرفته است.

یکی از کارشناسان اسرائیلی می گوید آنچه که اخیرا میان اسرائیل و حزب الله رخ داده است را باید مجدد بررسی کنیم و ببینیم آیا این تحولات بخشی از تلاش ها برای ایجاد قواعد جدید بین اسرائیل و حزب الله است که با قواعد به وجود آمده پس از سال دو هزار و شش و قطعنامه 1701 تفاوت دارد یا خیر.

در ادامه گزارش آمده است: نصرالله حرف های خود را زد و رفت و اکنون نوبت مسئولان اسرائیلی است که از سخنان وی عبرت بگیرند زیرا قبل از پخش سخنان نصرالله، در اسرائیل گفته می شد منتظر سخنان نصرالله هستند تا بر اساس اوضاع تصمیم گیری کنند.

واکنش بحرین به سخنان دبیر کل حزب‌الله

سید حسن نصرالله در اظهارات خود به شرایط موجود در بحرین نیز اشاراتی کرد و گفت: مردم بحرین به دنبال مطالبه حقوق خود هستند و ادامه دستگیری شیخ علی سلمان امری خطرناک است. او افزود مردم بحرین از همان ابتدا مسیر مسالمت آمیز را برای رسیدن به مطالبات خود انتخاب کردند که همین مسئله باعث تمایز حرکت بحرین شده است.

سیدحسن نصرالله با اشاره به سکوت جامعه جهانی در مقابل سرکوب مردم در بحرین توسط رژیم آل خلیفه تاکید کرد که دولت منامه برنامه‌هایی همچون رژیم اسرائیل درپیش گرفته است. افرادی از نقاط مختلف به بحرین آورده می‌شوند و به آنها تابعیت داده می‌شود ولی در مقابل مردم بحرین از حقوقشان محرومند و با هرگونه موضع‌گیری به زندان می‌افتند و سلب تابعیت می‌شوند.

در همین حال «عیسی بن عبدالرحمان الحمادی»، وزیر امور رسانه‌ای بحرین در واکنش به سخنان «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله گفت بحرین در صدد پاسخ به اظهارات وی نیست.

الحمادی در مصاحبه‌ای با شبکه «العربیه»، حزب‌الله را سازمانی تروریستی خواند و گفت: منامه به اظهارات دبیرکل این جنبش که به بحرین حمله کرد، پاسخ نمی‌دهد.

نبیه بری عملیات لبنان را حساب شده و شفاف می‌داند

در عین حال پارلمان لبنان نیز پس از ایراد سخنان سید حسن نصرالله اعلام کرد که اسرائیلی‌ها پاسخ جنگ طلبی خود را دریافت کردند.

رئیس پارلمان لبان با بیان اینکه عملیات حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی عملیاتی حساب شده و شفاف بوده است، گفت: اسرائیلی‌ها در جنگ را کوبیدند در نتیجه جواب هم گرفتند.

به گزارش روزنامه الجمهوریه، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در خصوص عملیات حزب‌الله علیه اسرائیل در شبعا گفت: اسرائیلی‌ها در جنگ را کوبیدند در نتیجه جواب را هم گرفتند. این اولین بار نیست که اسرائیل قواعد بازی و درگیری را نقض می‌کند. عملیات حزب‌الله نقض قطعنامه 1701 سازمان ملل نیست بلکه عملیاتی حساب شده و شفاف در اراضی اشغالی بوده است.

وی گفت: تاکنون اسرائیل تنها طرفی بوده است که قطعنامه 1701 را نقض کرد و به نقض حریم هوایی و زمینی پرداخته است. حتی حدود چند ماه پیش در عملیات کشتن یکی از اعضای مقاومت دست داشت.

بری خاطرنشان کرد: نیروهای ناظر بر آتش بس سازمان ملل در منطقه فاصله میان ارتش سوریه و نیروهای اسرائیلی هستند. سیطره جبهه النصره بر مناطقی از سوریه با کمک اسرائیل صورت گرفته است. اسرائیل با تجاوزات آشکار چه از طریق بمباران کردن پایگاه‌های ارتش سوریه و چه حمایت لجستیکی مستقیم از افراد مسلح النصره به خاطر ایجاد نوار مرزی از درعا تا شبعا به این گروه کمک کرده است.

وی تاکید کرد: این خطر نیاز به اقدام گروه شناسایی حزب‌الله در منطقه داشت. در نتیجه به طور مستقیم نیروهای حزب‌الله باید پاسخ اسرائیل را می‌دادند.

بری دلیل سکوت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را نسبت به عملیات شبعا مسائل مربوط به انتخابات و ضربه غافلگیر کننده در این عملیات دانست که موجب دستپاچگی نتانیاهو شده است.

سمیه دژ
کد خبر: 207815

وب گردی

وب گردی