تهران-ایسکانیوز:جشن عید بهار چین به مناسبت آغاز سال نو چینی با حضور گروه های مختلفی از ایران و چین در محل سفارت این کشور در ایران برگزار شد.


IMG_5497


به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، جشن عید بهار چین، این مراسم با حضور دکتر احمد محمدی، رییس انجمن دوستی ایران و چین، نمایندگان برخی کشورها و محافل گوناگون ایران که از سوی «پانگ سن»، سفیر چین در تهران، دعوت شده بودند، برای سومین سال پیاپی در محل سفارت جمهوری خلق چین در ایران برگزار شد.


در ابتدای مراسم سفیر جمهوری خلق چین در تهران، ضمن تقدیر و تشکر از حضور مهمانان، با تبریک سال نو چینی و عید بهار این کشور گفت: عید بهار چین مانند عید نوروز ایرانی‌ها، آغاز بهار و تجدید حیات است و یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ما به حساب می‌آید و به مناسبت آن، جشن‌های باشکوهی در کشورمان برگزار می‌شود.


IMG_5483


پانگ سن با اشاره به قدمت بیش از 2 هزار ساله جشن بهار چین، ادامه داد: مردم کشورمان هر سال با فرا رسیدن عید بهار دور هم جمع می شوند تا با سال کهنه خداحافظی و از سال نو استقبال کنند.


او با بیان اینکه «ایران و چین دو کشور متمدن دنیا هستند و سابقه طولانی‌ای در مراودات دارند» اظهار امیدواری کرد برگزاری جشن بهار چین در ایران بتواند در تحکیم روابط دو کشور موثر باشد و فرهنگ و آیین چین را به خوبی معرفی کند و به نمایش دربیاورد.


سفیر چین در تهران با «آرزوی دوستی جاودانه دو کشور» ضمن قدردانی از حضور مهمانان از جمله شرکت‌های چینی و اتباع چینی ساکن در ایران، دانشجوها و... از «مشارکت مشتاقانه» آنها تشکر کرد.


در ادامه مراسم رییس انجمن دوستی ایران و چین با تبریک عید بهار چین به سفیر و اعضای سفارت و حضار چینی و ایرانی سال پربرکتی را برای مردم چین آرزو کرد و گفت: «امیدوارم در سال جدید روابط دو ملت و دو کشور بیش از پیش گسترش یابد و مانند سال‌های گذشته شاهد گسترش روابط دو کشور باشیم».


احمد محمدی با بیان اینکه روابط بین ایران و چین در حوزه‌های سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی تا کنون توسعه خوبی داشته اظهار امیدواری کرد: «دو کشور مهم جاده ابریشم بتوانند پس از این همکاری‌های خود را بیش از پیش گسترش دهند».


در ادامه مراسم اجرای نمایش رقص اژدها با موسیقی مخصوص این مراسم توجه تماشاگران را به خود جلب کرد. سفیر جمهوری خلق چین در تهران و رییس انجمن دوستی ایران و چین، با رنگ کردن چشم‌ اژدها به نشانه حیات دوباره اژدها و بیداری آن، آغاز سال نو را به طور رسمی اعلام کردند.


IMG_5564


با آغاز جشن، سفیر چین در تهران مهمانان خود را در بازدید از غرفه‌هایی که برای معرفی فرهنگ و سنت چین مهیا شده بود همراهی کرد. در حاشیه این بازدید احمد محمدی، رییس انجمن دوستی ایران و چین در جمع خبرنگاران صحبت کرد و درباره نقش نهادهای مردمی در تحکیم روابط ملت‌ها و کشورها گفت: «ان‌جی‌اُ»ها خیلی می‌توانند در همه زمینه‌ها هم فرهنگی هم خدماتی و هم بهداشتی همان حلقه مفقوده‌ای باشند که می‌تواند به دولت‌ها کمک کند. او در ادامه به کارهای فرهنگی انجام شده از سوی انجمن دوستی ایران و چین که یک ان‌جی‌اُ با قدمت 15 سال است پرداخت و آنها را اینگونه برشمرد: «ما تلاش می‌کنیم تا با چین فیلم مشترک بسازیم. کتاب‌های چینی را به فارسی و کتاب‌های فارسی را به چینی ترجمه کنیم. گروه‌های توریستی و هنری که از چین به ایران و از ایران به چین می‌روند را مدیریت کنیم و در بخش دانشجو هم فعالیم».


در میان غرفه‌های آماده شده، ‌غرفه‌های تهیه و عرضه غذاهای سنتی چین بیشترین بازدید کننده‌ها را داشت. پخش فیلم‌ «اژدهای سرخ» به کارگردانی احمد راستگو و محصول مشترک ایران و چین از دیگر برنامه‌هایی جشن عید بهاره چین در ایران بود.


اجرای بازی‌ها و سرگرمی‌های وی‍ژه کودکان در فرهنگ ملی چین و برگزاری ورک‌شاپ برای کودکان هم تقریبا همه بچه‌های ایرانی و چینی حاضر در جشن را یک جا جمع کرد. این ورک‌شاپ توسط دانشجویان چینی مقیم ایران و دانشجویانی که در کشور خود ادبیات و زبان فارسی می‌خوانند اداره می‌شد.


بازارچه خیریه با فروش کالاهای چینی، خطاطی و تصویرگری چینی و همچنین مراسم آتش بازی از بخش‌هایی بود که مورد توجه ویژه مهمانان قرار گرفت. در میانه مراسم گروه ایرانی اژدهای سرخ با اجرای دو نفره و تک نفره حرکات نمایشی ووشو مورد تشویق حاضران قرار گرفتند.


IMG_5549


همچنین در حاشیه این جشن، غرفه های مختلف ایرانی و چینی از جمله غرفه طب سنتی و شرکت های چینی چون «ZTE» و «MVM» به نمایش و معرفی دستاوردهای خود پرداختند.

کد خبر: 207836

وب گردی

وب گردی