این سومین تلاش "میت رامنی" برای کاندیداتوری ریاست جمهوری بود که او پا پس کشید.  این نامزد جمهوری خواه دیگر نمی خواهد رئیس جمهور آمریکا شوند، با اینکه او درباره پیروزیش در انتخابات مطمئن بود. چرا از کاندیداتوری صرف نظر کرد؟

روز جمعه میت رامنی اعلام کرد که برای سومین بار در کاندیداتوری ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شرکت نخواهد کرد: " بهتر است که به دیگر اعضای حزب این فرصت داده شود تا کاندیدای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شوند".

اوایل ژانویه این نامزد جمهوری خواهان نظر کاملا متفاوتی داشت: " بله من می خواهم رئیس جمهور آمریکا  شوم".

این همان لحظه ای بود که میت رامنی شانس پیروزی خود را در انتخابات آزمایش کرد. حالا باید با صبر و حوصله به تماشا بنشیند که آیا واکنش ها به درستی تفسیر می شود. او نسبت به اینکه مناسب ترین فرد برای کاخ سفید است، هیچ شکی نداشت.

زیرا که او طبق گزارش وب سایت"ریل کیلیر پلیتیکز"  در مبارزه انتخاباتی با رقبای بالقوه خود 20.7 درصد آرا را را کسب کرده بود در حالی که "جب بوش" با 11.2 درصد قبل از او قرار داشت. مقامات حزب جمهوریخواه، استراتژیست ها و محافظه کاران حزب به وضوح به رسانه ها اعلام کردند که آنها کاندیداتوری رامنی را برای سومین بار نمی پذیرند.

رسانه های مربوط به محافظه کاران از جمله "فاکس نیوز" و "وال استریت ژورنال" به طور خاص بی میلی خود را نسبت به کاندیداتوری نامزد 67 ساله اعلام کرد.

پیش از آن وال استریت ژورنال یادداشت نابودکننده ای منتشر کردکه در آن بی کفایتی وضعف رامنی را نشان داده بود. بسیاری از حامیان مالی برای کمک و حمایت دوباره از رامنی بی میل بودند. و بعد ها مشخص شد که" دیوید کوچل" یکی از استراتژیست های رامنی موضع خود را تغییر داده و به بوش پیوسته است.

با عقب نشینی رامنی شانس جب بوش به وضوح افزایش می باید. در هفته های گذشته جب بوش با رامنی ملاقات کرد. هنوز از محتوای این ملاقات خبر موثقی در دسترس نیست. بوش روز سه شنبه اعلام کرد:  "من مطمئنم که تصمیم امروز آسان نبود و به وضوح رامنی یک میهن پرست واقعی است".

فداکاری رامنی و چشم پوشی او از کاندیداتوری قابل توجه است. او روز جمعه درگفتگوی تلفنی با حامیان مالی خود اعلام کرد: " شما می توانید تصور کنید که کناره گرفتن چقدر برای من سخت است؛ به ویژه که من از حمایت شما و همه مردم آگاه هستم".

این سخنرانی برای افرادی بود که معتقدند او همانطور که برای کاندیداتوری از سوی جمهوری خواهان اقدام کرده بود، پیروز انتخابات هم می شد.

هرچند تلاش سوم او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری پس از شکست او در انتخابات حزب جمهوری خواهان در سال 2008 و شکست او از باراک اوباما در سال 2012، غیرعادی بود، اما "رولاند ریگان" نیز سه بار در سالهای 1968، 1976 و 1980 برای کاندیداتوری اقدام کرده بود.

در تلاش سوم رامنی نباید دیگر مانند یک مدیر خونسرد ظاهر می شد بلکه باید از مردم معمولی در رونق اقتصادی حمایت می کرد.

در پایان چشم پوشی رامنی از ریاست جمهوری او حتی یک در را هم پشت سر خود باز نگذاشت: رامنی در پاسخ به پرسش اینکه آیا ممکن است در تصمیم خود تجدید نظر کند، گفت: "بعید است".

سپاستین فیشر

 

 
کد خبر: 207959

وب گردی

وب گردی