تهران- ایسکانیوز: رئیس و اعضای ستاد ائتلاف بزرگ در روزهای پنجشنبه ، جمعه وهمچنین امروز شنبه به ساختمان اتاق تهران رفتند و حضورخود در کارزار انتخابات اتاق تهران را به ثبت‌ رساندند.

از روز شنبه گذشته که نام نویسی از داوطلبان آغاز شد تاکنون بیش از به 160 فعال اقتصادی ثبت نام خود را برای این انتخابات قطعی کرده اند و پیش بینی می شود طی امروز که آخرین مهلت ثبت نام است، فهرست داوطلبان طولانی تر شود. صبح امروزهم تعدادی از فعالان اقتصادی به اتاق تهران مراجعه کرده و در انتخابات پیش رو ثبت نام کردند، از جمله وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول که در دوره هفتم از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران است امروز را برای ثبت نام در انتخابات دوره آتی انتخاب کرد.

مسعود دانشمند ، پس از ثبت نام هدف از حضور خود در اتاق را یک تغییر بزرگ که شرایط فعلی کشور نیازمند آن است ، عنوان کرد و گفت: این امر مستلزم این است که اتاق نقش اثر گذاری بر عهده گیرد و این نقش پدید نمی آید مگر اینکه در قدم اول به دنبال تغییرقانون اتاق بازرگانی باشیم.

وی افزود: قانون اتاق بازرگانی در شرایطی که اقتصاد کشور کوچک و دولتی بود ودر روزهای پس از پایان جنگ ، که همه کالاهای اساسی به صورت کوپنی بود تدوین شد و بنابراین اقتصاد خصوصی و رقابتی و آزادی اقتصادی در قانون اتاق دیده نشد.

به گفته وی با توجه به اصل 44 ،واگذاری تمام فعالیت های تصدی گرایانه به بخش خصوصی لازم است و قانون اتاق بایستی آنچنان تغییر کند که ظرفیتی برای فعالیت بخش خصوصی و واگذاری اقتصاد و به عهده گرفتن مسوولیت توسط بخش خصوصی در قانون دیده شود.

دانشمند با بیان اینکه قانون اتاق کامل نیست ، تصریح کرد: ظرفیت های قانون فعلی اتاق محدود است ومطابق قانون کشورهای پیشرفته و توانمند ظرفیت ندارد و اولین قدم ما این است که با یک هیات نمایندگان همراه در راستای تغییرقانون و ساختار اتاق هم قدم شویم.

ضرورت حضور نیروهای فعال قدیمی و جدید در اتاق بازرگانی

در ادامه ابراهیم جمیلی ، رییس ستاد ائتلاف بزرگ که برای شرکت درانتخابات اتاق تهران حضور بافته بود با بیان اینکه باید به گفته های خود متعهد باشیم ،اظهارداشت:در چند ماه گذشته گفتیم که اتاق نیاز به نیروهای قدیمی و فعال جدید دارد و باید کسانی که می توانند اتاق را هدایت کنند در این مسیر شناسایی شوند.

وی تاکید کرد: خانه اقتصاد ایران به دنبال اتاقی اثر بخش است و زمانی می تواند موثر باشد که ارکان اتاق که همان تشکل ها واتاق های شهرستان ها،اتاق های مشترک و شورا های عالی مشترک ،هستند متولی آن باشند.

رییس ستاد ائتلاف بزرگ ، هدف اتاق مطلوب را یافتن راهی برای حضور فعال و اثرگذار دارندگان کارت های بازرگانی و اعضای اتاق در تصمیم گیری ها عنوان کرد و گفت: اتاق ها باید یه سویی بروند که تشکل محوری وتفکر حاکم شوند و اتاق های شهرستان ها مسوولیت بیشتری در مقابل منافع ملی احساس کنند و منافع ملی ارجح بر منافع گروه باشد.

وی افزود: بخش خصوصی اتاق باید با رانت خواری ومفاسد اقتصادی مبارزه کنند و اتاق ها رابه باشگاه سیاسی تبدیل نکنند و جریانات سیاسی در اتاق ها تاثیر نداشته باشد و در این شرایط اتاق می تواند به شکل مطلوب نقش خودش را با یک حرکت جمعی در اوضاع فعلی کشور ایفاکند.

جمیلی پاسخگو بودن در قبال وعده ها و برنامه های اعلام شده را بسیار با اهمیت دانست و بیان داشت:باید به دنبال اتاقی پاسخگو باشیم فارغ از اینکه چه کسی انتخاب شود دولت و گروه های سیاسی در انتخابات دخالت نکنند و بخش خصوصی به تنهایی مسوولیت اتاق را به عهده بگیرد .

وی تاکید کرد:افرادی که انتخاب نشوند با انتخاب شوندگان باید همکاری کنند و اتاق تهران متعلق به تعداد محدودی اعضای هیات نمایندگان نیست بلکه متعلق به کل اعضا و اقتصاد کشور است و هیچ فردی نمی تواند اتاق را برای خودش مصادره کند .

محمدباقر رجال نایب‌رییس سابق اتاق ایران و رییس انجمن قطعه‌سازان گفت: اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران اصولا چون اسم بازرگانی را در ابتدای اسم خود دارند بیشتر مساله بازرگانی را دیده‌اند و بخش صنعت و تولید در اولویت دوم قرار گرفته‌اند. به گفته نایب‌رییس سابق اتاق ایران، اتاق بیش از حد لازم سیاسی شده است و لازم است بخش تولید در بخش صنعت، معدن و کشاورزی در اولویت قرار گیرد و تولید به حمایتی که در این مسیر می‌تواند موثر باشد نیاز دارد چراکه بخش بازرگانی نیاز به تقویت تولید دارد. رییس انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: اتاق باید به‌عنوان واقعی خود یعنی پارلمان بخش خصوصی بازگردد.

علی نقیب، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: منافع ملی و کشور در توسعه اقتصاد پویا است و اتاق جایگاهی مناسب برای پویایی کشور است و وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی چندان پویا نیست و تحت تاثیر عوامل زیادی است که یکی از آنها سیاسی شدن است. وی تاکید کرد که اتاق باید خود را از مسایل سیاسی مبرا کند.

محمدمهدی طباطبایی هم بااشاره به اینکه شاکله اتاق تشکل‌ها هستند، گفت تاکنون تصمیمات مختلف در سطوح متفاوت لایه‌های مختلف فعالان اقتصادی را دربرنمی‌گیرد. به گفته وی، می‌توانیم اتاقی را تشکیل دهیم که نمایندگان آن به مسایل عام و ملی توجه کنند و نه مسایل شخصی. عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: اتاق نیاز به انرژی و افراد جدید برای دستیابی به اهداف دارد.

اتاق عملکردی مطلوب در قبال تحریم داشت

محمدمهدی راسخ هم روز جمعه در حاشیه ثبت‌نام بخش دیگری از گروه ائتلاف بزرگ، گفت: مجمع فعالان از قدیمی‌ترین گروه‌های حاضر در اتاق بازرگانی است که کارهای مثبتی را انجام داده است ولی نه به این معنی که به تمام قدرت خود رسیده است. به گفته راسخ اتاق بازرگانی در هشت سال گذشته به سطوح بالایی رسیده‌اند و برای نخستین‌بار جایگاه اتاق بازرگانی تا این اندازه رشد داشته است.

راسخ تاکید کرد: نقش اتاق بازرگانی در بحث پژوهش و مشاوره به سه قوه بسیار خوب بوده است. به گفته عضو هیات نمایندگان در بحث تحریم‌ها اتاق بازرگانی بسیار خوب ایفای نقش کرد و هرجا که دست دولت بود با مشکل روبه‌رو شد.

وی تاکید کرد: تحریم روی نفت هم کاهش تولید و هم کاهش صادرات را به دنبال داشت و هم پولش دریافت نمی‌شد ولی صادرات بخش خصوصی چند برابر شد و تمام پول وصول شد که این نقش سازنده اتاق بازرگانی است. به گفته راسخ اتاق به جایگاهی رسید که برای رییس‌جمهور دولت یازدهم برنامه اقتصادی نوشت. وی افزود: رییس دفتر رییس‌جمهور، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور، وزیر ارتباطات، وزیر ارشاد، وزیر راه و مسکن و رییس کل اتاق بازرگانی همگی تا قبل از دولت یازدهم در اتاق حضور داشتند. راسخ یکی از برنامه‌های ائتلاف بزرگ را حمایت از دولت و ارتباط موثر با قوای سه گانه دانست تا بتوانیم ایران را به جایگاه مطلوب برسانیم.

عباسعلی قصاعی نیز گفت: از وظایف اتاق مطلوب این است که اتاق باید قوانین اقتصادی مشکل‌دار را حل کند. به گفته وی، همه قوانین فعلی نیاز به اصلاح دارند. قصاعی بااشاره به آمار جدید آزادی اقتصادی گفت: ما حتی در خاورمیانه بدترین شرایط را داریم که یکی از علل آن قوانین بسیار است که به کلافی سردرگم تبدیل شده است. به گفته وی، در ایران ۱۸هزار قانون و ۱۲هزار آیین‌نامه وجود دارد که خود این آمار باعث ایجاد رانت است. درحالی که در انگلستان ۳۰۰ قانون وجود دارد و بقیه قوانین براساس عرف و رویه قضایی مشخص می‌شود.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی سخنگوی ائتلاف بزرگ هم اعلام کرد: مسیر ما اعتدال و استفاده از ظرفیت‌های قانونی است. به گفته روغنی گلپایگانی ائتلاف بزرگ به‌دنبال جذب حداکثری است و میزان استقبال نشان از یک گام در این هدف است و مطمئنا نرخ مشارکت در این دوره رشد خواهد کرد و سطح جایگاه اتاق بهبود چشمگیر داشته است.
کد خبر: 208191

وب گردی

وب گردی