تهران- ایسکانیوز:در بیست و دومین جلسه شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر دیروز به ریاست دکتر میرزاده تشکیل شد، اعضای کمیته علمی سبک زندگی انتخاب شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه ضمن تبریک فرا رسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه مبارک فجر، گفت: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا با استعانت از انفاس طیبه امام خمینی (ره) که با دم مسیحایی خود ظلمات دوران استبداد را به نور الهی دوران اسلامی تبدیل کردند، گام های موفقی در جهت تحقق اهداف انقلاب قدم برداریم.


میرزاده با اشاره به دستاوردهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد، اظهار داشت: در واقع دانشگاه آزاد اسلامی نمونه موفق تحقق اهداف انقلاب اسلامی است که با تأیید امام (ره)، پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی و مشارکت بزرگانی چون مقام معظم رهبری تاسیس شد و امروز دانشگاه آزاد اسلامی سهم شگرفی درتوسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد به طوری که اگر این دانشگاه نبود، در پوسته اول و دوم رتبه بندی علمی جهانی حضور نداشتیم.


وی افزود:کشور قبل از انقلاب در تقسیم بندی های رتبه بندی جهان مطرح نبود، اما امروز ایران به برکت وجود انقلاب و دستاوردهای آن، در بسیاری از رشته های علمی سرآمد است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین با مقایسه دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امروز اداره کشور در همه زمینه های خدماتی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و اجتماعی به دست متخصصان، فارغ التحصیلان و همه کسانی که در همین کشور درس می خوانند، انجام می شود در حالی که تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، تمامی امور توسط مستشاران اداره می شد و آنان همه کاره بودند.


ایران به برکت وجود انقلاب در بسیاری از رشته های علمی سرآمد شد


وی گفت: قبل از انقلاب نزدیک به محله نیروی هوایی زندگی میکردیم و هر روز اتوبوس مستشاران آمریکایی از آنجا به لویزان می رفت.یکی از افسران ارتش می گفت ما اجازه نداریم حتی به یک بی سیم ساده برای تعمیرات دست بزنیم اما امروز باید به خاطر این دستاوردها خداوند را شاکر باشیم. هر چند نارسایی هایی هم  وجود دارد اما در مجموع دستاوردهای انقلاب مایه افتخار و شکرگذاری است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در واقع توسعه فرهنگی اجتماعی شهرهای مختلف کشور ما پس از پیروزی انقلاب، نشانه عزت و اقتدار ایران اسلامی است که همه به برکت جوشش انقلاب عظیم اسلامی است.


حمید میرزاده در بخش دیگری از سخنان خود به حضور دوهزار و 600 رقیب دانشگاهی برای دانشگاه آزاد اسلامی در کشور هم اشاره کرد و گفت: به دلیل برنامه‌ریزی برای توسعه کیفی دانشگاه و با وجود کاهش جمعیت جوان کشور، در سال جاری معادل  200هزار دانشجوی کارشناسی  بیشتر از پارسال جذب کرده ایم که نشانه خوبی از تقویت بنیه های علمی و فضای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.


 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این تعداد دانشجو را نشان‌دهنده شکل‌گیری نشاط فرهنگی، علمی و سیاسی و دینی در این دانشگاه دانست.


وی با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی به دانشگاه آزاد اسلامی کمک کرده است، تعداد شرکت‌کنندگان در کنکور دکتری بهمن ماه سال 93 این دانشگاه را 111هزار نفر و این تعداد را در کنکور کارشناسی‌ارشد 800هزار نفر اعلام کرد.


میرزاده گفت: به دلایلی چون تعداد رقبای دانشگاهی، افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی و کاهش جمعیت، انتظار این افزایش اقبال به ثبت نام در کنکور دکتری و کارشناسی ارشد را نداشتیم  و این موضوع نشانه تبدیل شدن دانشگاه آزاد اسلامی به یک برند معتبر ملی است.


همچنین در این جلسه گزارشی از برگزاری اولین همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در قالب فیلمی از نمایش کارگاه‌های آموزشی برگزارشده و.. نمایش داده شد و اعضای این شورا نظرات خود را درمورد برگزاری این همایش مطرح کردند.


 همچنین در این جلسه دکتر مهدی ماحوزی از اعضای این شورا گزارشی از نحوه برگزاری کنگره حافظ شناسی در شیراز ارائه داد.


وی گفت: با توجه به نزدیک بودن همایش بین‌المللی حافظ شیرازی که متولی آن دانشگاه آزاد اسلامی است 120 مقاله تاکنون به دبیرخانه همایش رسیده که این مقالات در حال بررسی و داوری است.


وی عنوان کرد: 20 مقاله برتر و جامع همراه با مقدمه‌ای به قلم حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده تا برای چاپ آماده شود که جلد اول همزمان با برگزاری همایش توزیع خواهد شد.


ماحوزی گفت:  معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی حدود 15 نفر از میهمان خارجی را برای این همایش دعوت خواهد کرد و 200 مقاله از شخصیت‌های برجسته دانشگاهی در راه است که واحدهای شیراز، تهران مرکزی و رودهن کارهای اجرایی آن را برعهده خواهند داشت.


در ادامه این جلسه، ادامه نوع سبک زندگی ، تشکیل کمیته علمی و تعیین راهبردها توسط اعضا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


طه هاشمی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه گزارشی از دستاوردهای اولین همایش مدیران و معاونین فرهنگی گفت: در مراسمی که با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی و رییس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، افتتاحیه سه رونمایی داشتیم.

هاشمی افزود: اما نکته ای که به آن توجه کردیم، توجه به رویکرد مدیریت دانشگاه بود که باعث رغبت بیشتر به این مجموعه علمی شده است و این نشان دهنده توسعه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی است.

باید سبک زندگی ائمه و بزرگان را الگو کنیم

وی ادامه داد: همچنین نکته بعد که مورد توجه قرار دادیم و آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه هم به آن پرداخت، و آیت الله وحید خراسانی هم به حق به آن پرداخت، این بود که به جوانان حریت و آزادگی بیاموزیم.

او افزود: در ادامه این همایش و در کارگاه های برگزار شده سخنرانان برای مدیران و معاونان مطالب مفیدی را آموزش دادند.

وی با اشاره به حضور در حرم امام(ره) گفت: مراسم اختتامیه هم که در جوار مرقد مطهر امام(ره) به تجدید میثاق با آرمان های آن عزیز رفته برگزار شد و در کنار آن از صحبت های آیت الله سید حسن خمینی استفاده کردیم.

معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه درباره دستور دوم این جلسه که نحوه سبک زندگی را مورد بررسی قرار می داد این گونه ادامه داد: پس از تشکیل کمیته علمی اخلاق حرفه ای و مشاهیر و مفاخر به دنبال تشکیل این کمیته برای سبک زندگی هستیم.

او افزود: سال گذشته 14 همایش در 14 واحد کشور درباره بررسی سبک زندگی ائمه برگزار کردیم. امسال هم این حرکت را درباره سبک زندگی علما و بزرگان ادامه خواهیم داد و البته پژوهشکده ها مامور شده اند یک اقدام مناسبی برای ورود دین به زندگی امروزه تهیه کنند.

هاشمی سپس افزود: سبک زندگی امام(ره) در واحد اراک بررسی شده است، سبک زندگی مقام معظم رهبری در واحد تبریز در حال برگزاری است و ما قصد داریم این کار را ادامه دهیم.

او همچنین گفت: حرکت گسترده ای نیاز است تا این سبک زندگی تبدیل به مدل رفتاری در زندگی روزمره شود.

در ادامه حجت الاسلام محسن غرویان درباره شیوه سبک زندگی به نکاتی اشاره کرد و گفت: با توجه به واقعیت های نسل جوان باید نگاه به آینده داشته باشیم نه گذشته، در حقیقت باید پیش بینی کنیم که 10 یا 20 سال آینده نوع زندگی جوانان ما چگونه خواهد شد.

وی افزود: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم این است که آیا سبک زندگی هم جغرافیا دارد؟ می شود گفت سبک زندگی ایرانی؟ به عنوان مثال غذا، الان تمام غذاهای ما ایرانی است؟ توجه به این موضوع خودش یک مبنایی است و باید به این فکر باشیم که با توجه به برداشتن این مرزها جغرافیایی و در عین حال در این گونه موارد چه اقدامی باید انجام داد؟

او افزود: نکته مهم دیگر در بحث سبک زندگی، رابطه فقر و خداشناسی در سبک زندگی است. این مورد جا افتاده است که فقیر خداوند را می شناسد اما کسی که غنی باشد خیر در حالیکه باید این موضوع را الگو کنیم که عزت باعث خداشناسی می شود.

او در پایان ادامه داد: بعضی ها هم می گویند اگر برای خدا کار کنیم برای مردم کار نکرده ایم و اگر برای مردم کار کنیم برای خدا کار نکرده ایم و این هم مورد اشتباهی است که الگو شده است.

شایان ذکر است در پایان این مراسم اعضای کمیته علمی سبک زندگی از سوی اعضای شورای راهبردی فرهنگی در این جلسه انتخاب شدند.
کد خبر: 208236

وب گردی

وب گردی