تهران-ایسکا نیوز: سیمای طبیعی برغان که یکی از روستاهای  سرسبزاستان البرز است تا نابودی کامل فاصله ای ندارد.

IMG_8882                               IMG_8904

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری ایسکانیوز؛ استان البرزدارای  ییلاقات  گوناگونی است  که هر کدام از آنها طبیعت زیبا و منحصر به فرد خود را دارد.روستای برغان یکی از این ییلاقاتی است که دارای اکوسیستم بی نظیری است و پوشش گیاهی و جانوری غنی دارد.

IMG_8793

پوشش گیاهی این روستا شامل باغهای سیب و گردو و درختانی مانند چنار، توت، تبریزی و غیره است. گیاهان دارویی وخوراکی شامل الرگ، بابونه، گل گاوزبان، ریواس وسماق ...است.

IMG_8929

جانورانی مانند کبک، خروس کوهی، غازوحشی، عقاب، گرگ، روباه، گراز، بز کوهی، خرس روباه، پلنگ و خزندگانی چون گرزه مار، مار آتشی، آگامای قفقازی و غیره پوشش جانوری منطقه را تشکیل داده است.

IMG_8859                                                 IMG_8798

درخت چنار چند هزار ساله مسجد جامع و درخت پیر سپیدارک  نیزاز جاذبه های طبیعی و تاریخی روستای برغان است.

IMG_8880

برغان در 13 کیلومتری استان البرز و در دامنه های جنوبی البرز واقع شده وبه دلیل جاذبه های طبیعی فراوانی که دارد تبدیل به یک منطقه گردشگری شده است.بافت روستا به دلیل وجود باغها و خانه های قدیمی و مخروبه همواره گردشگرانی را به سمت خود جذب کرده است.

IMG_9015

گردشگرانی که در گذشته به این روستا سفر می کردند آسیبهایی را به طبیعت این منطقه وارد کرده اند اما شواهد گویای آن است که این روزها تخریبها بسیاربیشتر از گذشته شده است.

IMG_8882

این روستا درسالهای گذشته مشکلات زیادی چون ریختن فاضلاب روستای واریان به داخل آب سد کرج و آلوده شدن  آب شرب مصرفی شهروندان تهرانی داشته است.قایق سواری گردشگران  هم به دلیل ریختن روغن و بنزین بر آلودگی آب دامن می زده است که البته با نصب سیستم تصفیه فاضلاب و استفاده از قایقهای پارویی یا پدالی امکان دیدن از روستا برای گردشگران امکان پذیر شده است.

IMG_8792

از جاده آتشگاه که به سمت روستای برغان می رویم در گوشه و کنار جاده شاهد تخریب طبیعت منطقه هستیم. اکوسیستمی که روزی  زیستگاه بسیاری از گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی بوده امروز مورد بی مهری افرادی قرار گرفته که با قصد تفریح و لذت برپیکره اش زخم می زنند.

IMG_8794

از کنار جاده که می گذریم نخاله های ساختمانی , پسماندها و زباله های رها شده در دامنه کوهها و تپه ها چهره نا زیبایی به طبیعت منطقه بخشیده است.رد پایی از چرای دام همراه با رد پایی از اتومبیلها و موتور سیکلتهایی که بر فراز کوهها مسابقه off roa می دهند همگی از عواملی هستند که اکوسیستم منطقه را شکننده کرده اند.

IMG_8791

بی شک ادامه چنین رفتارهای نا آگاهانه ای محیط زیست روستای برغان را تا مرز نابودی می کشاند.

IMG_8849IMG_8807

 

گزارش و عکس : ترانه هراتیان
کد خبر: 208444

وب گردی

وب گردی