٢٥سال پيش دانشگاه مفيد كار خود را با رويكردي حوزوي- دانشگاهي در شهر قم آغاز مي‌كند. آيت‌الله موسوي اردبيلي، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، مهندس ميرحسين موسوي، حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمي و سيد حسن خميني در دوره‌هاي مختلف اعضاي هيات امناي اين دانشگاه را شكل مي‌دهند.
قرار گرفتن مرجعيت شيعه در راس امور دانشگاه فضا را براي ورود حوزويان به دانشگاه تسهيل كرده است، طلاب بعد از گذراندن سطوحي از دروس حوزوي با شركت در آزموني ويژه و مصاحبه‌هاي لازم مي‌توانند حضور در دانشگاه مفيد را در كنار ساير دانشجويان تجربه كنند. دانشگاه مفيد بعد از فراز و نشيب‌هاي فراوان و مجموعه تحولات در جامعه ايران با رويكردي روشن‌بينانه به كنكاش درباره علوم انساني مي‌پردازد و با داشتن رشته‌هاي اقتصاد، فلسفه، علوم سياسي، الهيات، مترجمي زبان و حقوق، بستر مناسبي را جهت آموزش دانشجويان با رويكرد‌هاي جديد فراهم آورده است.
قرارگرفتن دانشگاه مفيد در شهر مذهبي قم  اوضاع و معادلات را دگرگون مي‌كند. از آنجا كه درهاي باز دانشگاه مفيد مي‌تواند زمينه ناآرامي از سوي جناح‌هايي كه حساسيت خاصي نسبت به آن دارند را فراهم آورد و البته عدم تمايل دانشگاه براي رويارويي با جو موجود، از مفيد جزيره‌اي ساخته است كه مسوولان آن بايد حداكثر دقت لازم را براي حفظ و حراست از آن داشته باشند. تشكل‌هاي دانشجويي در دانشگاه مفيد شرايط خاصي را تجربه مي‌كند، عدم صدور مجوز تاسيس انجمن‌هاي اسلامي، بسيج دانشجويي و دفتر نهاد نمايندگي رهبري، اين دانشگاه را متمايز كرده است.
دبير كانون دايره در اين باره مي‌گويد: بارها وبارها براي تاسيس انجمن اسلامي درخواست داده شده اما نظر شخص موسس دانشگاه براين بوده كه نه بسيج تشكيل شود، نه انجمن اسلامي و نه نهاد نمايندگي تا دانشگاه از مسائل سياسي در امان بماند.  
وي مي‌افزايد: البته خودماهم راضي هستيم. به اعتقاد من دانشگاه‌هاي فني-مهندسي ذاتا سياسي نيستند بلكه درآنجا بازي‌هاي سياسي وجود دارد. اينجا جو به‌طور عمده سياسي هست و چنانچه تشكل‌هاي برند‌دار هم تاسيس بشوند ديگر باموشك همديگر را مي‌زنند! با اين همه ما در قالب كانون اهداف خود را دنبال مي‌كنيم؛ براي نمونه ما هفت برنامه سياسي در سال گذشته برگزار كرديم. حتي توانستيم براي بزرگداشت دوم خرداد برنامه برگزار كنيم و خود ما هم رغبتي نداريم كه بابرند انجمن اسلامي كارها را پيگيري كنيم.
دانشجويان اصلاح‌طلب فعاليت‌هاي خود را در قالب كانون فرهنگي اجتماعي «دايره» دنبال مي‌كنند. اين كانون به عنوان فعال‌ترين تشكل دانشجويي حال حاضر دانشگاه مفيد با داشتن ١١ سال قدمت در زمينه‌هاي آزادي انديشه، فعاليت‌هاي خيريه، اكران فيلم‌هاي سينمايي و...، همايش‌ها و برنامه‌هاي گوناگوني را برگزار كرده است و نشريه‌اي به نام «ارغوان» دارد كه پس از تاييد مميزي دانشگاه منتشر مي‌شود.
گلي در اين باره مي‌گويد: بسيج دانشگاه به جاي اين روال قانوني يك بنري را با مجوز شهرداري دم در ورودي نصب كرده‌اند و در آن دانشگاه را به نقد مي‌كشند.
 كانون‌هاي قوي و منسجم ديگري نيز در دانشگاه مفيد وجود دارد كه مانند كانون «صراط» رويكردهاي اصولگرايانه دارند و برحسب توقعات‌شان، مجبور به پيگيري فعاليت‌ها در بيرون از دانشگاه شده‌اند. كانون شعر و ادب «پرنيان» و كانون «نگاره» نيز كانون‌هاي هنري و ادبي دانشگاه مفيد را شامل مي‌شوند. حضور چشمگير دانشجوياني از كشورهاي همسايه، مخصوصا افغانستان شرايط را به گونه‌اي رقم زده است كه بخشي از دانشجويان اين دانشگاه را تشكيل مي‌دهند و كانون فرهنگي «شرق نو» نيز در اختيار دانشجويان افغاني است.
يكي از دانشجويان عضو كانون «نگاره» مي‌گويد: طلبه‌هاي افغان تعدادشان زياد است و بيشتر در قالب فرهنگي نمايش فيلم و امثال ذلك كار مي‌كنند. چندي پيش همايش بزرگداشت عبدالعلي مزاري از رهبران مذهبي شيعه افغانستان توسط اين كانون برگزار شد و از سفارت افغانستان دعوت كردند. كانون شرق نو با كانون‌هاي ديگر همكاري دارد. مثلا همايشي كه در قالب موضوع «صلح» وبا ميزباني كانون دايره با حضور آقاي زيباكلام و دانشجويان عضو كانون شرق نو برگزار شد.
از آنجايي كه دانشگاه مفيد، غيرانتفاعي است، بار اصلي هزينه‌هاي آن بر دوش دانشگاه است و با اين شرايط از سال ٨٤ كمك‌هاي اندك دولتي به دانشگاه نيز قطع مي‌شود. به همين دليل عمده هزينه‌ها با پرداخت شهريه توسط دانشجويان و همياري موسسه خيريه مكتب اميرالمومنين تامين مي‌شود.
يكي از فعالان صنفي اين دانشگاه در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: شوراي صنفي دانشگاه تا سال٨٨ فعال بود كه كارهاي خوبي هم انجام مي‌داد. سال٨٨ همه تشكل‌هاي دانشگاه مفيد تعليق شد. تا سال گذشته كه رييس دانشگاه يك شرايط سختي را براي احياي اين شورا گذاشت.
دركل هم به دليل عدم تمايل مسوولان دانشگاه و هم عدم پيگيري‌هاي خود بچه‌هاي دانشگاه مفيد، شوراي صنفي احيا نشد.
کد خبر: 208607

وب گردی

وب گردی