تهران- ایسکانیوز: دومین نشست خبری جایزه احمد پژمان صبح امروز در تالار رودکی برگزار شد. احمد پژمان در این نشست گفت : استفاده ما از واژه موسیقی ایران باعث شده بود تا در ذهن برخی شرکت کنندگان سوتفاهمی ایجاد شود منظور ما از موسیقی ایران آنچه تحت عنوان پاپ راک و رپ و یا هر آنچه به عنوان موسیقی از رادیو پخش می شود نیست بعضی وقت ها این موسیقی ها خجالت آور است .


به گزارش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز، در ابتدای این نشست با پخش ویدئویی کلیپی به نقطه نظرات و معیارهای سنجش آثار توسط هیئت داوران اشاره شد .


در ادامه احمد پژمان در سخنانی گفت: هدف ما از برگزاری این مسابقه این بود که به جوانان بگویم برای آنکه در آثار خود هویت ایرانی را لحاظ کنند می بایست نگاه جدی تر و کاربردی تری به مسائل ایران داشته باشند .


پژمان افزود: موتیف دستمایه های ارزشمندی برای آهنگسازان محسوب می شوند؛ به عنوان مثال وقتی که آثار جمع آوری شده توسط آقای درویشی را شنیدم دیدم بسیاری از این آثار آوانگارد هستند. گرایش آوانگاردی در موسیقی ایران بسیار زیاد است.به نظر من ضبط و گسترش موتیف های ایرانی می تواند موسیقی خوبی را ایفا کند. ای کاش اگر قرار است آوانگارد باشیم  ریز نگاهی هم به آثار بزرگانی چون استراوینسکی و ... داشته باشیم.


در ادامه  هوشنگ کامکار ،عضو هیئت داوران این مسابقه ، در سخنانی گفت: آثاری که به دبیرخانه‌ مسابقه ارسال شد، باعث خوشحالی ما بود و من لذت بردم وقتی دیدم این همه آهنگساز خوب داریم. یکی از آثار نیز از هنرمندی از جنوب کشور بود که ما را شگفت‌زده کرد.


این آهنگساز در پایان سخنانش تصریح کرد: من از سایت‌های موسیقی ناراضی هستم؛ هر روز با حدود 30 اثر موسیقی مواجه می‌شویم که نام‌شان خنده‌دار است و اثر و اجرا هم حرفی برای گفتن ندارد. جوانان به این آثار مراجعه می‌کنند و متأسفانه این آثار، فکر جوان‌ها را خراب می‌کنند. هر کسی در خانه‌اش نشسته و یک اثر منتشر کرده و آن را به این سایت‌ها فرستاده است. این موسیقی، هیچ ویژگی مثبتی ندارد و من از این وضعیت دلخورم.


 در نشست خبری دوسالانه‌ آهنگسازی احمد پژمان، دبیر این دوسالانه در سخنانی اظهار کرد: پس از برگزاری اولین نشست خبری و انتشار فراخوان، 42 اثر تا نیمه‌ دی‌ماه به دبیرخانه ارسال و سه اثر به‌عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند؛ رهام شناسا، حسان صائمی و وحید جهان‌داری نفرات برگزیده بودند، اما ترتیب اول تا سوم این نفرات 16 بهمن‌ماه در اختتامیه‌ای که در تالار وحدت برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.


امین هنرمند گفت: این قطعات توسط آنسامبل پژمان که سرپرستی آن به پدرام فریوسفی واگذار شده است، اجرا می‌شوند. در این آنسامبل علاوه بر پدرام فریوسفی، امین غفاری، پریسا پیرزاده، آتنا اشتیاقی و روزبه اسفندارمز هنرنمایی می‌کنند.


در بخش دیگری از این نشست، عضو هیئت داوران این دوسالانه‌ آهنگسازی نیز در سخنانی گفت: بچه‌ها با علاقه زیادی در این مسابقه شرکت کردند و موضوع مسابقه باعث شد جریان خاصی در دانشکده‌ی موسیقی و در رشته‌ی آهنگسازی به راه بیفتد.


حمیدرضا دیبازر ادامه داد: شرکت‌کنندگان برای حضور در این مسابقه، به آثار آهنگسازان خودشان رجوع کردند و دنبال موسیقی کشور خودشان گشتند. به هر حال، بعد از انقلاب اسلامی در جریان آموزش موسیقی آکادمیک وقفه افتاد، اما بعدها با زحمت استادان موسیقی کشور دانشکده‌ها به راه افتادند و دانش از نسل استادانی مانند احمد پژمان به نسل ما منتقل شد.


این آهنگساز اضافه کرد: نسل ما نیز این آثار را به نسل دوم منتقل کرد. ما هم داشته‌های خود را در اختیار این نسل قرار دادیم و من از این بابت خوشحالم.


سپس امیر اسلامی ، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران ، اظهار کرد: احمد پژمان همیشه به وجود مصالح ایرانی در آثار موسیقایی تأکید داشت و فکر می‌کنم اگر جوانان از این روند استفاده کنند، قطعا نتیجه‌ خوبی خواهند گرفت که آن را در مسابقات داخلی و خارجی خواهند دید.

کد خبر: 208817

وب گردی

وب گردی