ایسکانیوز - دین و اندیشه: ورود امام بدون شک یکی از حوادث کلیدی است که منجر به پیروزی انقلاب شد. به همین دلیل بررسی وقایع این روز ، جدای از جذابیت تاریخی میتواند برای نسلهای بعدی انقلاب که چنین روزی را درک نکردند، درس‌آموز نیز باشد.
228px-Return-ayatollha-khomeini
مراجعت امام به وطن، پس از ۱۱۷ روز اقامت در پاریس با استقبال تمامی نیروهای مبارز همراه شد. برای مثال جبهه ملی در ارگان رسمی خود ورود ایشان را به آمدن خورشید از غرب به شرق تشبیه کرد.
300px-خمینی_در_هواپیما
ورود امام با استقبال بسیاری از شخصیتهای پر اهمیت سیاسی همراه شد. ایشان پس از ورود به تهران به بهشت‌زهرا رفتند و در آنجا سخنرانی تاریخی خود را ایراد کردند. در آن سخنرانی امام با تاکید بر حق تاریخی ملت در تعیین سرنوشت خود به دولت بختیار حمله کردند. ایشان دولت بختیار را غیر‌قانونی خواند و یاد‌آوری کردند که بختیاری که خود دولت‌های برآمده از مجالس دست‌نشانده را غیرقانونی می‌دانست، نمی‌تواند دولت خود را قانونی بداند.
index


اختناق رژیم شاه و ضربه اقتصادی حاصل از برنامه‌های او و زمان زیادی که برای جبران مشکلات اقتصادی نیاز بود از موارد دیگری بود که امام به آن اشاره کردند. سپس خطاب به ارتش، خواست ملت را استقلال آن دانستند و بر این امر تاکید کردند اگر ارتش دست از حمایت شاه بردارند، خطر جانی آنها را تهدید نمی‌کند.
پخش سخنرانی از طریق تلویزیون با ورود نظامیان قطع شد. امام در نهایت در مدرسه رفاه تهران مستقر شدند.


220px-Imam_Khomeini_in_Mehrabad

کد خبر: 208945

وب گردی

وب گردی