تهران-ایسکانیوز:در دیدار رییس جدید مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان با رییس بنیاد سعدی، راه های ارتباط هرچه بیشتر دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.pic

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی به اهمیت پاکستان به عنوان یکی از مراکز مهم زبان فارسی در دنیا اشاره کرد و ضمن تشکر از همکاری های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گسترش زبان فارسی، گفت: رییس مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در حقیقت نماینده بنیاد سعدی است و شما اولین فردی هستید که از سوی بنیاد عازم این کشور می شوید.
در این دیدار مقرر شد نسخ خطی زبان فارسی موجود در پاکستان مورد بررسی قرار گیرد و گزارشی از نقاط ضعف¬ و قوت¬ زبان فارسی در آن کشور به بنیاد سعدی ارائه شود.
حداد عادل با بیان پیشنهاداتی برای فعال تر شدن مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، تاکید کرد  بررسی های لازم جهت احداث ساختمان در زمین اهدایی به این مرکز تحقیقاتی در پاکستان، انجام و آخرین وضعیت به بنیاد سعدی گزارش شود.
عیسی کریمی، رییس جدید مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان نیز برنامه پیشنهادی خود را برای فعال¬تر کردن مرکز تحقیقات ارائه کرد.
مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان که بر اساس یک  موافقتنامه میان سفارت ایران و وزارت آموزش علمی پاکستان از اول آبان ماه سال 1350 هجری شمسی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است، دارای 17330 نسخه خطی از قرن هفتم تا سیزدهم هجری قمری است که در سه سالن جداگانه و با شرایط ویژه ای نگه داری می شود. علاوه بر این، بیش از نه هزار جلد کتاب ناب و کمیاب در مخزن کتابهای چاپ سنگی این مرکز موجود است.
این مرکز دارای یک کتابخانه تخصصی زبان و ادبیات فارسی با بیش از بیست هزار کتاب و منابع مرجع و بخش تصویر برداری دیجیتالی از نسخه های خطی است که مجهز به دستگاه های میکروفیلم است.
از فعالیت های این مرکز تحقیقاتی نیز می توان به انتشار 199 کتاب طی 40 سال اخیر اشاره کرد که اغلب در حوزه فهرست نسخ خطی مرکز و سایر کتابخانه های پاکستان بوده است. تهیه و چاپ «فصلنامه دانش» نیز از دیگر فعالیت های این مرکز است که دارای رتبه علمی از وزارت علوم کشور پاکستان است و تاکنون 102 شماره از آن منتشر شده است. برگزاری نشست های ادبی، همایش بزرگداشت شخصیت های ادبی ایران و پاکستان و برنامه های فرهنگی در حوزه زبان و ادبیات فارسی مانند اعزام اساتید و شعرای فارسی زبان به ایران، ایجاد شرایط اعطای بورس تحصیلی برای دانشجویان مستعد در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های ایران و شرکت در نمایشگاه های کتاب از دیگر فعالیت های مستمر مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان است
کد خبر: 208948

وب گردی

وب گردی