تهران- ایسکانیوز:معاینه فنی خودروها یکی ازراهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوا است،  به طوری که براساس بررسی‌ها با معاینه فنی خودروها تا بیش از ۲۰%آلودگی هوای شهر تهران کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکا نیوز,معضل آلودگی هوا سالهاست که خسارات فراوانی را از جهات مختلف به کشور وارد آورده و همچنان نیز می آوردکه از آن جمله مرگ خاموش۴۰۰۰نفر در سال فقط در شهر تهران (روزی ۱۱نفر) ,تحمیل زیان اقتصادی در حدود ۸میلیارد دلار در سال به کشور, ابتلا مردم به انواع مشکلات بهداشتی و بیماری‌ها مثل سرطان، بیماری‌های قلبی، کند ذهنی کودکان، ‌ام اس، ناراحتی‌های تنفسی، نقایص مادرزادی است.

این گزارش می افزاید:از سال ۱۳۷۴مساله آلودگی هوا جدی‌تر گرفته شد و مجلس شورای اسلامی برای حل بحران آلودگی هوا قانونی به تصویب رساند تا براساس آن سازمان محیط زیست با همکاری نهادهایی مانند شهرداری، وزارت کشور و وزارت بهداشت و ۱۵سازمان دیگر برای حل آلودگی هوای تهران اقدام کنند. تدابیری که از سوی مسئولان برای رفع این معضل اندیشیده شده نتوانسته به طور موثری باعث کاهش آلودگی هوا گردد. با این وصف، شاید بهتر باشد به فکر ارائه راه حل‌هایی نو برای رفع این مشکل اساسی باشیم .

بر اساس این گزارش:معصومه ابتکاررییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که معضل آلودگی هوا راه حل دارد ولی مسولان با ادبیاتی از این معضل یاد می کنند، که گویی این مهم لاینحل است گفت: این در حالی است که بسیاری از کلان شهر های دنیا از جمله توکیو، آتن و مکزیکوسیتی طی اجرای برنامه های مدون و یکپارچه توانسته اند آلودگی هوای شهرشان را کاهش دهند.

وی با اشاره به تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 78 و اجرای آن تا سال 84 که موجب شد 80 در صد آلودگی خودرو ها کاهش یابد و سرب از سوخت حذف شود و اقداماتی برای خروج خوودرو های گازوییل سوز نیز انجام شد، گفت: تاثیرات اجرای این برنامه در آن سالها در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بسیار اثر گذار بود. متاسفانه از سال 84 به بعد اجرای این برنامه جدی گرفته نشد و حتی نسبت به ورود خودرو های دیزلی هم اقداماتی صورت گرفت در شرایطی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت که برای اولین بار منتشر کرده است، آلاینده های مربوط به دبزل می توانند سرطان زا باشند. از سوی دیگر در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شاهد عقب افتادگی هایی هستیم.

ابتکار تاکید کرد: در مورد ارتقاء استاندارد موتورسیکلت ها نیز با بحران جدی مواجه هستیم. همچنین در تعویض کاتالیست تاکسی ها با وجود تامین اعتبار در بودجه سال جاری پیشرفت قابل ملا حظه ایی را شاهد نیستیم.

وی یاد آور شد: پیش نویس بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تهیه و به تصویب هیات دولت هم رسیده است ولی بنا بر اظهارات برخی مسئولان در این امر، خبری از اجرای بندهای این برنامه نیست و اصولا سازو کار جدی مدیریتی وجود ندارد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه تهران هر روز با آلودگی هوا مواجه است ولی زمانی که هوا ساکن است و بادی نمی وزد ما می فهمیم که هوا آلوده است این نشان می دهد که برای تعهدات و مسوولیت ها اهمیتی قائل نیستیم

بر اساس این گزارش:گسترش فضای سبز شهری، راهی آسان برای کاهش آلودگی هوا است,همه ما گیاهان را به عنوان تصفیه‌کنندگان طبیعی هوا می‌شناسیم و می‌دانیم اگر بخواهیم آلودگی هوا کاهش یابد و هوایی پاک‌تر تنفس کنیم باید سعی در گسترش فضای سبز شهرمان داشته باشیم

افراد زیادی هستند که به گونه خاصی از گل و گیاه علاقه دارند و حاضرند برای نگهداری از آن وقت و انرژی بگذارند. شکوفه‌های زیبای گیلاس در فصل بهار، برگهای افشان « بید » و بلندای «سرو» افراد زیادی را جذب خودش می‌کند به همین دلیل، کافی است که نهالی از درخت مورد علاقه افراد را در اختیارشان قرار دهید تا ببینید با چه علاقه ای از آن نگهداری می‌کنند و هم خودشان لذت می‌برند و هم کمک موثری به لطافت و کاهش آلودگی هوای شهر می‌کنند.

اگر شهرداری توزیع رایگان انواع متنوعی از درختان، بخصوص درختان میوه و تزئینی را بر عهده بگیرد خیلی از شهروندان علاقه مند، کار نگهداری و پرورش درختچه مورد علاقه‌شان تا تبدیل شدن به درختی زیبا و برومند را بر عهده می‌گیرند.

البته در حال حاضر هم در هفته درختکاری، توزیع رایگان نهال صورت می‌گیرد ولی من نوعی، اطلاع ندارم که آیا درخت مورد علاقه من هم توزیع می‌شود یا خیر ثانیا در تهیه نهالها علاقه «مشتریان محصول» (شهروندان) لحاظ نمی‌گردد.برای همین باید رسانه ها وشبکههای اجتماعی در این زمینه فعال شوند.

▪ معاینه فنی وسایل نقلیه، پیشگیری بهتر از درمان است

این گزارش حاکیست:بدون شک معاینه فنی خودروها یکی از مسائل مهم برای کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و خسارات و تلفات ناشی از آن می‌باشد (براساس بررسی‌ها با معاینه فنی خودروها تا بیش از ۲۰%آلودگی هوای شهر تهران کاهش می‌یابد) ولی متاسفانه این موضوع تا رسیدن به اوج آلودگی هوا و به خس خس افتادن نفس هایمان توسط مردم و مسئولان فراموش می‌شود.

این مشکل راه حل ساده‌ای دارد به این ترتیب که می‌توان با وابسته کردن اعتبار کارت سوخت به وسایل نقلیه به اخذ گواهی عدم نقص فنی از مراکز مجاز معاینه فنی تا حدود زیادی این مشکل را برطرف کرد. به این منظور لازم است برنامه زمان بندی مشخصی برای مراجعه و اخذ گواهی عدم نقص فنی تهیه شود و مالکان خودروها موظف شوند براساس برنامه زمان بندی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

این برنامه می‌تواند به این صورت باشد که به عنوان مثال خودروهای پلاک فلان از تاریخ ۱بهمن تا ۱۰بهمن ماه فرصت دارند با تعیین وقت قبلی به مراکز مجاز معاینه فنی مراجعه کرده و تا تاریخ ۳۰بهمن موفق به اخذ گواهی عدم نقص فنی گردند. مراکز معاینه فنی نیز اقدام به تایید اخذ گواهی عدم نقص فنی در سامانه کارت سوخت می‌کنند.

لازم به ذکر است:به لحاظ اجرایی لازم است فیلدهای جدیدی با عنوان "معاینه فنی" در پایگاه داده سامانه کارت سوخت بوجود آید که در آن، وضعیت هر خودرو از نظر داشتن یا نداشتن گواهی عدم نقص فنی و آخرین تاریخ تاییدیه نقص فنی در آن ثبت گردد. همین طور هر مرکز معینه فنی باید به سامانه کارت سوخت متصل گردد تا تاییدیه‌های اخذ گواهی هر وسیله نقلیه را در این سامانه ثبت کند آنچنان که همه پمپ بنزین‌های کشور به این سامانه متصل‌اند. (البته قطعا اجرای این پیشنهاد، نکاتی بیشتری از این دارد ولی کلیت آن همین است)

▪ کاهش ترافیک، راه حلی برای چندین مسئله

ترافیک به عنوان یکی از پرهزینه‌ترین مسائل جوامع امروزی بخصوص در ایران سالهاست که باعث افزایش آلودگی هوا، اتلاف وقت مردم ، افزایش هزینه یارانه بنزین ، افزایش هزینه‌های عمرانی و بسیاری مشکلات دیگر گشته است به طوری که در حال حاضر مبلغ۶۱هزار میلیارد ریال در سال، معادل بودجه پرهزینه‌ترین وزارتخانه کشور (وزارت آموزش و پرورش) فقط در بخش مدیریت ترافیک هزینه می‌شود.که در این زمینه نیز راهکارهای عملیاتی وجود دارد.

گفتنی است:با اهمیت‌تر از پیشنهادهای فوق این واقعیت است که صدها پیشنهاد، موثر‌تر و اجرایی‌تر از پیشنهادهای فوق در ذهن عامه مردم و کارشناسان وجود دارد ولی چون هیچ سیستم مدون کارآمدی برای دریافت ، کارشناسی ، تکمیل و تشویق پیشنهاددهندگان در سازمانهای متولی آلودگی هوا، محیط زیست و ترافیک وجود ندارد اصولا حتی وجود چنین پیشنهادهایی آشکار نمی‌گردد زیرا کمتر کسی حاضر است وقت و انرژی بگذارد و ایده‌اش را پرورده ساخته و ارائه دهد در حالی که به یقین می‌داند هیچ تضمینی برای توجه کافی به پیشنهادش و اجرایی شدن آن وجود ندارد و چه بسا به بهانه وجود فلان نقص کوچک در ایده (بدون توجه به محتوای آن) به کلی کنار گذاشته شود!

 

 

 

 

 
کد خبر: 208962

وب گردی

وب گردی