البرز-ایسکانیوز:اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز با اجراي طرح ملي حفظ، احيا و توسعه منابع طبيعي در عرصه هاي مستعد و دامنه هاي جنوبي استان سعي در افزايش سرانه فضاي سبز دارد .
به گزارش ایسکانیوز،جنگل هاي البرز با گونه هاي گياهي، اَزر، بادام، توس و راذغان فقط 2 درصد از مساحت استان را فرا گرفته و اين در حاليست که به واسطه تراکم جمعيتي زياد البرز، سرانه فضاي سبز اندک است.
رئيس اداره جنگل کاري و جنگل داري منابع طبيعي استان البرز در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: هدف از اجراي طرح جنگل کاري و توسعه فضاي سبز را احياي رويشگاه هاي تخريب شده در استان بيان و اضافه مي کند: از ديگر اهداف اين طرح مي توان به حفاظت آب و خاک، کنترل روان آب هاي سطحي و کاهش آلاينده هاي هوا اشاره کرد .
محمدي زاده مي افزايد: ايجاد محيط تفرجي و اکوتوريستي، اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبيعي و جنگل کاري و درنهايت جلوگيري از تصرفات احتمالي هم از اهداف اين طرح زيست محيطي به شمار مي رود .
وي اضافه مي کند: با توجه به بررسي کارشناسان از آذرماه امسال جنگل کاري در 2 منطقه آدران شهرستان کرج و منطقه شلمزار ساوجبلاغ به وسعت 500 هکتار آغاز شده است .
رئيس اداره جنگل کاري و جنگل داري منابع طبيعي استان البرز مي گود: به منظور احيا و توسعه رويشگاه هاي جنگلي استان و افزايش پوشش گياهي و سرانه فضاي سبز امسال پيگيري هاي جدي و نتيجه بخشي براي بهره برداري از ظرفيت نهالستان بزرگ کرج در محمد شهر هم با مساحتي بالغ بر 136 هکتار به عنوان بزرگ ترين نهالستان جنگلي کشور انجام گرفت.
محمدي زاده مي افزايد: از مهمترين طرحهاي مديريت بهره وري در اين نهالستانها، برنامه ريزي براي توليد 4 ميليون اصله نهال از گونه هاي جنگلي، انتقال نهال به منظور توسعه رويش گاه هاي جنگلي تْنْک و مخروبه، اجراي جنگل کاري با مشارکت جوامع محلي و توزيع نهال بين عموم مردم در هفته منابع طبيعي است .
وي يکي از راهکارهاي کنترل آلاينده هاي هوا، خاک و صدا را اجراي جنگل کاري و افزايش پوشش گياهي و فضاي سبز با گونه هاي سوزني برگِ جاذب آلاينده هاي هوا بيان و اضافه مي کند: اين اداره هرسال با اجراي طرح هاي توليد و انتقال نهال به عرصه هاي مستعد جنگلي و کاشت نهال به کمک مردم محلي فعاليت زيادي انجام مي دهد .
مير رجبي، مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به 2 طرح بزرگ توسعه جنگل در قالب کاشت 65 هزار اصله نهال دراين 2 منطقه مي گويد: جنگل کاري منطقه آدران- دره سر، بزرگترين طرح توسعه جنگل در استان البرز است که در زميني به مساحت 300 هکتار آغاز شده و طي آن 40 هزار اصله نهال کاشته مي شود و طرح ديگر در منطقه شلمزار با کاشت 15 هزار اصله نهال در 100 هکتار مساحت دنبال مي شود.
وی مي گويد: افزايش سرانه فضاي سبز و کاهش آلودگي هوا، کمک به حفظ بافت خاک و جلوگيري از وقوع سيلاب و جلوگيري از تصرفات احتمالي از جمله مهمترين اهداف طرح است و با توجه به موقعيت ويژه استان البرز که در مسير تردد 14 استان است، آلودگي هوا به يکي از معضلات استان تبديل شده و اجراي اين طرح مي تواند بخشي از آلودگي ها را کاهش دهد.
رئيس اداره محيط زيست کرج هم مي گويد: فضاي سبز به عنوان يکي از شاخص هاي زيست محيطي هر شهر تلقي مي شود به گونه اي که يک شهر يا يک محيط شهري زماني مي تواند کارکرد خود را با عنوان يک محيط زيست مناسب براي شهروندان داشته باشد که از فضاي سبز مناسب و مطلوبي برخوردار باشد .
حکيمي مي افزايد: شهري مثل کرج به علت استقرار شهرک ها و نواحي صنعتي متعدد همواره به عنوان يکي از کلانشهرهاي آلوده کشور محسوب مي شود و کيفيت پايين هوا در 6 ماه دوم سال در استان البرز به معضلي بزرگ تبديل شده است.
وي اضافه مي کند: بخش فضاي سبز به ويژه فضاي سبز مشجر نقش مهمي در کاهش آلاينده هاي هوا پيدا مي کند به طوري که يکي از محورهاي اصلي طرح جامع کاهش آلودگي هواي کلان شهرها ، توسعه فضاي سبز و يا افزايش سرانه فضاي سبز شهري است و فضاي سبز به عنوان يکي از مراکز گذراندن اوقات فراغت شهروندان به دور از هياهوي شهري مطرح است .
رئيس اداره محيط زيست کرج مي گويد: جدا از فضاي سبز شهري که معمولا شهرداري ها متولي احداث، حفظ، نگهداري و توسعه آن هستند، سرانه فضاي سبز اکولوژيکي که شامل همه فضاهاي سبز (باغ ها، محيط هاي طبيعي) داخل محدوده و حريم شهرهاست و اهميت زيادي در کاهش آلاينده هاي هوا، تلطيف هواي شهري، کاهش فرسايش و تعديل رطوبت هوا دارد به عنوان ريه هاي تنفسي شهر تلقي مي شوند.
يکي از شهروندان البرزي مي گويد: طرح جنگل کاري در البرز مانند يک روياست و ما مي توانيم درکنار خانواده و فرزندانمان به دور از دغدغه هاي شهري وبا امنيت کامل تفريح کنيم.
به گفته کارشناسان اميد است توسعه جنگل و فضاي سبز همگام با ساير فعاليت هاي اقتصادي و خدماتي به عنوان يک چشم انداز و عزم ملي در همه برنامه هاي کلان کشور مد نظر قرار گيرد.
کد خبر: 209115

وب گردی

وب گردی