تهران- ایسکانیوز: یکی از ابعادی که در مجله اکونومیست برای ارزیابی سطح امنیت شهر ها مورد ازیابی قرار گرفته است؛ امنیت شهری و زیر بنایی شهرها و زلزله خیز بودن آن ها است.

دکتر عزت الله عزتی، جغرافیدان در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری ایسکانیوز اعلام کرد: در ارتباط با انجام  محاسبه های انجام شده و نام گذاری تهران در گروه ناامن ترین شهر های دنیا باید به یک نکته توجه کرد که اگر در دید کلی این موضوع مطرح می شود کاملا اشتباه است زیرا با یک دید کلی به سایر شهرها چه در منطقه و چه در خارج از منطقه تهران نسبت به سایر شهر ها از امنیت خوبی برخوردار است.

او افزود: اما اگر بررسی را متمرکز بر بلاخیزی  تهران کنیم؛ تهران شهر آسیب پذیری است. ما بطور کل دو سیکل زلزله داریم که یکی از آن ها نواری است از مدیترانه تا اقیانوس هند که ایران و تهران دقیقا در مرکز آن قرار گرفته است. پهنای جغرافیایی ما برروی گسل است. خطر پذیری زمانی است که زلزله پیش آید و چون لوله کشی گازهای شهری ما عمود بر این گسل هااست ، امکان آتش سوزی بعد از زلزله بسیار زیاد است. و اگر به فکر نباشیم در هنگام حادثه متاسفانه تلاف جانی و مالی را زیاد متحمل می شویم.

عزتی گفت: روند اصلاح لوله های گاز تا یک درصد انجام و متاسفانه نیمه کاره رها شد. ما باید برنامه ایمن سازی را اجرا کنیم و برای دستیابی به این هدف از ترمیم ساختمان ها و بناهای شهری شروع کنیم  و از سمتی دیگر نظارت را بر ساختمان سازی افزایش دهیم، ناایمنی در ساختمان های تهران غوغا می کند به همین خاطر با حل کردن این مسئله  نیمی از ناامنی ها را از بین می بریم. اگر ما به جایگاه ژاپن برسیم دیگر هراس از زلزله وجود نخواهد داشت همانطور که در حال حاضر میزان زلزله ها در ژاپن کماکان زیاد است اما درصد تلفات جانی کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: 210338

وب گردی

وب گردی