تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

توزیع سبد کالا همچنان نامنظم است

پارسال همین امروز بود که مهدی کوچک زاده در انتقاد از توزیع سبد کالا در دولت یازدهم گفته بود: نمایندگان مجلس نه در جریان تدبیر‌های خارجی این دولت و نه در جریان تدبیرهای داخلی آن هستند. او افزوده بود: من از آقای مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین از رئیس کمیسیون اقتصادی سوال کردم که آیا در جریان منبع تامین سبد کالا هستند و آنها گفتند از این موضوع اطلاعی ندارند.

محمد باقر نوبخت در جواب کوچک زاده گفته بود: اگر آقای کوچک‌زاده از من سوال می‌کردند جواب ایشان را به طور کامل می‌دادم اما اجازه بدهید دغدغه ایشان در ارتباط با منبع اعتبار مالی سبد کالا را پاسخ دهم. ا افزوده بود: در ردیف‌های متفرقه بند 3 تا آنجایی که اعتبارات یارانه‌ها وجود دارد بعد از این که یارانه نان توضیح داده شده یارانه کالا نیز آمده که بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان برای آن تامین اعتبار شده و خود مجلس این اجازه را به دولت داده که از آن استفاده کنیم.

حالا یکسال از این سخنان و بحث و جدل ها گذشته است دیگر سبد کالایی توزیع نشده است که کوچک زاده از آن انتقاد کند و نه نوبخت به دفاع از ان بپردازد. به نظر می رسد با انتقادات صورات گرفته از اجرای این طرح دولت ترجیح داد از اجرای ان به صورت مداوم بپرهیزد ره طوری که مرحله اول ان در بهمن ماه سال گذشته به اجرا درآمد ولی مرحله دوم ان در مهرماه سال جاری اجرایی شد.

sabad.kala.2.ramezan_vtpznqh

وزیر کار در اردیبهشت ماه امسال در مورد توزیع سبد کالا گفته بود: پیش بینی می‌کنیم تا ۴ مرحله بتوانیم بسته‌ های امنیت غذایی را توزیع کنیم که البته این موضوع بستگی به منابع تخصیصی دارد. ربیعی خاطرنشان کرده بود: همچنین لازم به ذکر است جهت گیری بسته‌ های امنیت غذایی در این مرحله از کار کاملا هدفمند خواهد بود و تنها به خانواده‌ هایی ارائه می‌ شود که مواد پروتئینی لازم به سفره‌ هایشان نمی‌ رسد.

باید دید دولت در سال آینده می تواند یک برنامه ریزی دقیق برای اجرای منظم این طرح داشته باشد یا به دلیل مشکلات مالی و همچنین و سختی فراهم کردن درآمدهای یارانه ای از اجرای منظم آن پرهیز خواهد کرد. از سوی دیگر دولت سعی دارد با تعیین خانواده های پر درآمد از دادن یارانه به آن ها خوداری کند و بیشتر این درآمدها را در اختیار اقشار کم درامد قرار دهد.

پهنای باند اینترنت ایران عقب تر از استاندارد جهانی

پارسال همین امروز بود که وزیر ارتباطات از رتبه 101 ایران در میان کشورهای دنیا در زمینه ارتباطات خبر داد و یادآور شد: این رتبه در سطح منطقه 15 یا 16 است. او افزوده بود: زمانی که من به وزارت ارتباطات آمدم پهنای باند بین الملل حدود 71 گیگابیت بود که اکنون این رقم به 101 گیگابیت بر ثانیه رسیده و امیدواریم تا پایان سال به 150 گیگابیت برسد.

حالا یکسال از این سخنان وزیر محمود واعظی وزیر ارتباطات گذشته است به نظر می رسد رتبه ای ران در این حوزه کمی بهتر شده است ولی در منطقه هنوز رتبه ی ضعیفی است آن هم برا کشوری که قصد دارد تا سال 1404 قدرت اول منطقه باشد. طبق آخرین آمار های منتشر شده ایران نيز در اين ارزيابي با سه پله صعود در رتبه 94 با امتیاز 4.29 قرار گرفت که نسبت به امتیاز سال گذشته در مجموع 0.27 افزایش امتیاز داشته و رتبه 15 را در ميان 29 كشور منطقه آسیا و اقیانوسیه و در رقابت با کشور هایی مثل کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و چین به خود اختصاص داده است.

71413-213705-1396950284

در بخش نشانگرهاي استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، ضريب نفوذ کاربران اينترنت در ايران 31.4 درصد است. ضريب نفوذ مشترکان پهن باند ثابت در کشور 5.6 درصد و ضريب نفوذ پهن باند سيار در کشور 2.5 درصد درج شده است. اين گزارش حاكي است، به اعتقاد صاحبنظران، بيشترين عقب افتادگي كشور ايران در زمينه توسعه پهن باند ثابت و سيار بوده است که اين عدم توسعه منجر به كاهش رتبه بندي كل كشور شده است.

كارشناسان بر اين باورند كه با اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سوم تلفن همراه به دو اپراتور تلفن همراه در کشور که دارای تعداد مناسبی از مشترک هستند، اين دو اپراتور به همراه اپراتور سوم تلفن همراه بتوانند تعداد مشترکان پهن­ باند سيار را در کشور به شکل مناسبی افزایش دهند و در سال آينده شاهد جهش مناسبی در رابطه با اين مقدار باشيم که اين موضوع می­تواند رتبه ايران را به ميزان زيادی در اين رده بندی افزایش دهد.

این عقب افتادگی پهنای باند در حالی رخ می دهد که طبق همین آمار در بخش نشانگرهاي استفاده مهارتي از فاوا، ايران داراي نرخ رشد 86.3 درصدي ثبت نام در مقاطع تحصيلي مدارس و 55.2 درصد در مقطع تحصيلات دانشگاهي و ضريب با سوادي 84.3 درصد در كل كشور است.

باید دید وزارت ارتباطات دولت یازدهم تا پایان تصدی گری اش می تواند مشکل پهنای باند را رفع کند یا خیر این درحالی است که ایران در منطقه بیشترین کاربر میزان استفاده از اینترنت دارد لذا می توان از این وزارت خانه انتظار داشت که هر چه سریعتر مشکلات مردم در این حوزه را رفع کند تا آنها هم بتوانند از این امکانات بهره جویند.
کد خبر: 210684

وب گردی

وب گردی